Högstadieläraren Puja: Mer tillsammanskänsla på distans

Coronaviruset
På tisdagen vecka 12 fick föräldrar och elever på Skarpnäcks skola beskedet att skolans beredskapsplan vid pandemi hade börjat gälla i Fas 1, eftersom 25 procent av personalen var frånvarande. På onsdagen kom beskedet att högstadieeleverna skulle få distansundervisning under resten av veckan.
I klassrummet ”Astrid” sitter försteläraren Puja Qadri och chattar med sina nior i ämnet bild.
Puja Qadri har lagt upp en handledning till sina elever i 9:an för digital bildbehandling. De ska göra ett självporträtt med ett fotomontage.
– Det tråkiga är att jag inte får se deras skapandeprocess, men mitt i allt som händer har jag verkligen haft roliga stunder i mina chattar med eleverna och med kollegorna på skolan. Det är fascinerande hur vi alla blir en tillsammansfaktor som hjälper och stöttar varandra, säger hon.
– Det är också intressant att jag kan få mer tillsammanskänsla med vissa elever på distans än när vi är i klassrummet. I klassrummet säger en del knappt något men i chatten med mig ställer de massor av frågor, säger hon.
Hon är överraskad över den extremt höga och snabba inlämningsfrekvensen på uppgifter som hon lagt ut. Det har varit nästan full pott.
Puja Qadri tror att det beror på att eleverna ser när hon är närvarande på datorn och då kan de snabbt få svar på sina frågor. De har inte börjat med fjärrundervisning med livesända lektioner ännu, men ska göra det i vissa ämnen när personalen lärt sig mer. Och eleverna i nian är prioriterade.
– Vi får väl se hur skolplattformen fungerar i skarpt läge. Jag har gått många kurser men det är först när man börjat använda de digitala verktygen som man lär sig allt på riktigt, säger hon.
En del elever som kommit för att hämta mat har velat dröja sig kvar i skolan.
– Det märks redan att de längtar efter varandra. Så jag hoppas verkligen att vi inte kommer att behöva stänga skolan helt. Eleverna behöver det normala i allt detta, säger hon.