Gymnasieelever ger distansundervisningen underbetyg
Coronaviruset Gymnasieeleverna har betygsatt vårens distansundervisning i ”Svenskarna och internet” – och det är inga strålande omdömen. Endast 6 av 10 anser att lärarna klarar uppdraget, nära 70 procent att det är lättare att fuska. Men framförallt föredrar de sitt fysiska klassrum.
I mars 2020 stängde regeringen gymnasiet, och det varade fram till sommarlovet. Gymnasieeleverna fick plugga på distans, för att minskat resande skulle bidra till minskad smittspridning.
Och lärarna fick övergå till att undervisa på distans.
Med brantare smittkurvor under hösten blev det dags igen i början av december.
LÄS MER: SKOLVERKETS GENERALDIREKTÖR HYLLAR DISTANSUNDERVISNINGEN
Nu har svenska gymnasieelever fått ge sin syn på distansundervisning, i Internetstiftelsens undersökning ”Svenskarna och internet”. Och det är inga strålande betyg som delas ut.
Arbetsbördan ökar
- 41 procent instämmer inte i att lärandet fungerar lika bra som i fysiska klassrum, medan 29 procent tycker tvärt om.
- Hälften av eleverna anser att arbetsbördan ökar.
- 58 procent anser att lärare har förmåga att undervisa på distans, 11 procent håller inte med.
- Fyra av 10 elever använder egen mobiltelefon för undervisningen.
- Medan 8 av 10 har egen dator, uppger 4 procent uppger att skolan saknar den tekniska utrustning som krävs, och 5 procent att de själva saknar nödvändig teknik.
- 7 av 10 säger att de kan installera ett program på den enhet de arbetar med.
- Endast en fjärdedel har fått lära sig hur de skyddar sig mot nätkränkningar, och 6 av 10 upplever att de vet hur man gör.
- En stor majoritet, 75 procent, har fått undervisning i källkritik.
Källa: Svenskarna och internet, rapport från Internetstiftelsen
LÄS ÄVEN
Så undviker du fusk i coronatider
REGERINGEN: SÅ SKA DISTANSUNDERVISNINGEN FUNGERA FRAMÖVER
DISTANSUNDERVISNING — SÅ TYCKER ELEVERNA