24 lärare berättar: Så har pandemin förändrat våra liv
Ett år med corona
Blendas alla sparpengar gick åt. Sara låg nedsövd i respirator.
Rektor Peter dog. Carola fick ta hand om 47 barn själv.
Ett år har gått sedan Sverige drabbades av coronapandemin.
Hur har det året varit? Vad blev konsekvenserna för Sveriges lärare?
Möt 24 lärare som berättar om sina erfarenheter av året vi aldrig glömmer.
1 ÅR MED CORONA – LÄS ALLA DELARNA
REPORTAGE: Deras kollega dog i corona
Experterna: Så drabbar pandemin skolan på sikt – område för område
Digi-varningen: Mardröm om vi får en ”Kry-skola”
Lärarförbundets styrkebesked: Fler ser nyttan
”Jag låg åtta dygn i respirator”
För Sara Larsson, lärare i fritidshem i Söderköping började det med en lätt hosta. Men hostan blev värre och efter en vecka åkte hon till akuten.
Carola fick ta hand om 47 barn själv
För Carola Bengtsson, lärare i fritidshem i Växjö, är det en sorg att inte kunna ha en pedagogisk verksamhet med mening. Det går inte hålla koll på så många barn.
”Alla mina sparade pengar har gått åt”
Med både kol och astma kunde Blenda Wennborg inte gå till jobbet när pandemin bröt ut. Hon förlorade tre månadslöner under våren, innan hon kunde söka förebyggande sjukpenning för personer i riskgrupp.
”Jag känner mig slängd åt vargarna”
Amanda Nordenberg ifrågasatte i höstas när skolan förväntades hålla öppet hus mitt under pandemin. Sedan dess har rektor och huvudman tagit ansvar, men hon känner sig slängd åt vargarna när det gäller Sveriges coronastrategi i stort.
Magnus är glad över öppna skolor
Magnus Duvnäs är rektor i Järvaområdet. I början av pandemin var många elever frånvarande. Men de lyckades ge föräldrar och elever trygghet och vända trenden.
”Corona en facklig väckarklocka”
Trots allt hemskt som pandemin medfört ser Jaran Roos att pandemin har väckt beredskap om att det kan komma svåra kriser och att vi måste vara beredda.
”Vi har utsatts för rysk roulett”
Thomas Andersson är musiklärare i Sölvesborg. Han menar att regeringens och Folkhälsomyndighetens har drabbat lärare i synnerhet.
”Det räcker att vara good enough”
För Else-Marie Hallqvist, rektor i Hammarkullen i Göteborg, har det varit krångligt med den snabba förändringen att på kort tid ställa om till distansundervisning.
”Jag tror att jag blir en bättre lärare”
När Karin Nygårds försökte börja jobba igen efter sjukdomen, kunde hon inte ens rätta enkla mattetal och behövde miniräknare för att räkna ut summan av fem plus tre.
Anki kände jättedåligt samvete
Anki Govenius, förskolerektor i Halmstad, var rädd för att ha smittat sina kollegor och barn. Det hade hon lyckligtvis inte.
”Min vän rektor Peter dog”
Föräldrar som aldrig fått sina barn att funka i skolan lyssnade på Peter. Johan Kant, grundskolechef i Norrtälje, förlorade sin vän i pandemin.
”Flera elever har inte dator”
Henrik Tällberg är SFI-lärare i Jönköping. När undervisningen skulle ske på distans hade några elever hade dator men saknade det tekniska kunnandet och en del saknade wifi-uppkoppling.
”All dynamik är bortblåst”
En stor del av Åsa Forsbergs undervisning i psykologi handlar om relationer. Nu sitter eleverna helt anonyma som små figurer på datorskärmen.
”Vi ska ha business as usual”
Mårten Sahlin, högstadielärare på Gotland, saknar erkännande och någon som säger: Tack för att ni står ut varje dag mitt i den ökade risken.
”Hälften smittades – vi fick stänga skolan”
När alla håller sig hemma vid minsta förkylningssymtom, blir det problematiskt med bemanningen. I november fanns bara ett beslut på förskolan på Ålidhem för huvudskyddsombud Anki Rådal.
”Fysisk närhet viktig när elev dog”
När en elev på Charlotta Hemlins skola gick bort i en annan sjukdom än covid-19, arrangerade man minnesstunder med åtta elever åt gången. Det var också första gången som lärare och elever sågs på länge.
Zoes praktik ställdes in
När VFU:n ställdes in på grund av coronan och tvingades Zoe Andersson, lärarstudent i Malmö, vänta ett år på att ta reda på om hon valt rätt yrke.
”Jag saknar att jobba långsiktigt”
Pandemin har gjort att Mega musikgymnasium tvingats att ställa om hela tiden, vilket har inneburit merarbete för Sara Olrog och de andra lärarna.
”Det har funnits fördelar också”
För många elever är det en fördel att kanske få mer personlig respons, säger Maja Lindqvist, gymnasielärare i Stockholm. Men pandemin har medfört enorma och tuffa krav på lärarna.
Ledsna barn behöver närhet
Det är jättesvårt för Annica Ahlström att hålla avstånd till eleverna. Verksamhet på fritidshemmet handlar om närhet och tillit, så det är nästan omöjligt att ha begränsningar.
”Lider av hjärntrötthet”
När Lena McCormick Signer blev sjuk förra april, tog det fem veckor innan hon var tillbaka på jobbet igen – men biverkningar sitter ännu i.
”Betygen blev försenade”
Pelle Djervf Notklev är yrkeslärare på restaurang- och livsmedelsprogrammet Norrköping. Han är trött på beskeden fram och tillbaka när det gäller distansundervisning.
”Vi kastades in i distansundervisningen”
För Charlotta Arnesson var förra våren rena cirkusen. Dalskolan i Tyresö hade flera vikarier än ordinarie lärare på plats men lyckades ändå hålla öppet.
Martina har känt sig trygg
Martina Ekman är förskollärare, skyddsombud och fackligt ombud i Göteborg. Där tog förskoleförvaltningen tidigt tog fram en tydlig handlingsplan.