Facket: Boksatsningen hotas av nedskärningar

Foto: Bildbyrån

I takt med nedskärningar på förskola och skola blir det svårare för lärare att köpa in läromedel.

Regeringens bokbidrag föll inte riktigt ut som väntat – huvudmän får betala tillbaka pengar och Sveriges Lärares vice ordförande Robin Smith vittnar om lärare som inte sett skymten av nya skolböcker.
– Satsningen möter inte upp nedskärningarna, säger han.

Robin Smith står på Lärarscenen på Bokmässan och förtydligar vikten av att lärare själva får välja läromedel, tillsammans med bland annat läroboksförfattaren och ordförande i Läromedelsförfattarna Per Kornhall.

– Det blir inte lättare för lärare att köpa läromedel. Det som hämmar lärare är att man inte har makt över budget, säger Robin Smith. 

Nedskärningarna, som Vi Lärare rapporterar om, påverkar satsningen.

Men att lärare får för liten makt över läromedlen hänger också ihop med avprofessionaliseringen av lärare, säger Smith:

”Lärarnas ställningskrig”

– Det är ett ställningskrig som lärare är inblandade i, som handlar om lärares status och professionella utveckling, säger han.

Kraven från lärarfacket är statligt ansvarstagande.

– Vi ropar vi på ett regelverk som stärker lärarna och lärarnas ställning, säger han.

Men säger också att det är viktigt att komma ihåg alla lärare i rörelsen från digitalt till tryckta böcker.

– Jag är vänligt inställd från skärm till pärm. Men vi får inte glömma lärare i praktisk-estetiska ämnen och yrkeslärare, de påverkas också av tajta ramar, säger Robin Smith.

Robin Smith, vice ordförande för Sveriges Lärare, och Per Kornhall, läromedelsförfattare och ordförande för Läromedelsförfattarna, diskuterar lärares rätt att välja läromedel.
Foto: Emma Olsson

Robin Smith, vice ordförande för Sveriges Lärare, och Per Kornhall, läromedelsförfattare och ordförande för Läromedelsförfattarna, diskuterar lärares rätt att välja läromedel.

Diskussionen om lärares makt över vilka läromedel som väljs är gammal.

– Man kommer inte undan som förlag med att göra en dålig produkt när det är professionen som väljer. Även om det digitala är en mer omogen marknad och det finns större kvalitetsproblem där, säger Per Kornhall.

Stora skillnader

Han nämner att skillnaderna är stora mellan olika lärare. En del har pengar till böcker – andra inte.

Han avslutar med en svordom:

– Är det inte jävligt självklart? Vi behöver titta på hur läromedel ska finnas på ett likvärdigt sätt så att alla lärare och alla elever får samma chans, säger Per Kornhall.

LÄS ÄVEN: 

Hon får Ingvar Lundbergpriset

Expertrådet för läsning: Vi välkomnar det nya förslaget

Storsatsning på läsning i regeringens nya budget

Nästa steg mot bemannade skolbibliotek: Ny lag