
Per Kornhall, läromedelsförfattare och ordförande för Läromedelsförfattarna, och Robin Smith, vice ordförande för Sveriges Lärare, diskuterar lärares rätt att välja läromedel.
I takt med nedskärningar på förskola och skola blir det svårare för lärare att köpa in läromedel.
Bokmässan
Regeringens bokbidrag föll inte riktigt ut som väntat – huvudmän får betala tillbaka pengar och Sveriges Lärares vice ordförande Robin Smith vittnar om lärare som inte sett skymten av nya skolböcker.
– Satsningen möter inte upp nedskärningarna, säger han.
Robin Smith står på Lärarscenen på Bokmässan och förtydligar vikten av att lärare själva får välja läromedel, tillsammans med bland annat läroboksförfattaren och ordförande i Läromedelsförfattarna Per Kornhall.
– Det blir inte lättare för lärare att köpa läromedel. Det som hämmar lärare är att man inte har makt över budget, säger Robin Smith.
Nedskärningarna, som Vi Lärare rapporterar om, påverkar satsningen.
Men att lärare får för liten makt över läromedlen hänger också ihop med avprofessionaliseringen av lärare, säger Smith:
– Det är ett ställningskrig som lärare är inblandade i, som handlar om lärares status och professionella utveckling, säger han.
Kraven från lärarfacket är statligt ansvarstagande.
– Vi ropar vi på ett regelverk som stärker lärarna och lärarnas ställning, säger han.
Men säger också att det är viktigt att komma ihåg alla lärare i rörelsen från digitalt till tryckta böcker.
– Jag är vänligt inställd från skärm till pärm. Men vi får inte glömma lärare i praktisk-estetiska ämnen och yrkeslärare, de påverkas också av tajta ramar, säger Robin Smith.
Per Kornhall, läromedelsförfattare och ordförande för Läromedelsförfattarna, och Robin Smith, vice ordförande för Sveriges Lärare, diskuterar lärares rätt att välja läromedel.
Diskussionen om lärares makt över vilka läromedel som väljs är gammal.
– Man kommer inte undan som förlag med att göra en dålig produkt när det är professionen som väljer. Även om det digitala är en mer omogen marknad och det finns större kvalitetsproblem där, säger Per Kornhall.
Han nämner att skillnaderna är stora mellan olika lärare. En del har pengar till böcker – andra inte.
Han avslutar med en svordom:
– Är det inte jävligt självklart? Vi behöver titta på hur läromedel ska finnas på ett likvärdigt sätt så att alla lärare och alla elever får samma chans, säger Per Kornhall.
Expertrådet för läsning: Vi välkomnar det nya förslaget
Debatt Läraren vill lyfta sina barns lärare – och framgångsfaktorn i klassrummet.
Debatt ”Tillhör den grupp som i högre utsträckning saknar godkända betyg”
Krönika Svindlande – snart kan jag lägga till polis på mitt CV!
Debatt Johan Kant undrar om skolreformerna kommer att få önskad effekt
Debatt ”Jag hoppas den politiska diskursen om digitala verktyg vänder snart”.
Debatt ”Samhällets syn på yrkesprogram och vuxenutbildning gör saken värre”
Debatt Lärare kan inte arbeta hemifrån: ”Syns tydligt i lönekuvertet”.
Debatt Kräver ny syn på skolan: ”Att utgå ifrån att lärandeuppdraget går att isolera är förödande”.
Debatt ”Våra elever behöver möta vuxna som tar sig tid att lyssna, som inte dömer”
Debatt ”Vi är läromedelsutvecklare, administratörer, logistiker, schemaläggare, lärare.”
Ledarkrönika ”Kommunerna kan inte friskriva sig från huvudansvaret – lagar ska följas. Punkt.”
Debatt ”Svenska språket bör även fortsättningsvis ha en central plats i skolan”
Debatt ”No excuses”-skolor i ”strid med svensk värdegrund”.
Skolfinansiering Skolverket: Så använder skolorna Kunskapsbidraget.
Debatt ”Kanske saknar många bara respekt för bibliotekariens kompetenser”.
Debatt Rektorn: ”Oscar Björks meme-undervisning vågar jag inte ens tänka på”.
Krönika ”Sverige måste ha norra jordklotets mest skolintresserade befolkning.”
Debatt Vd-n för Nordic International School: ”Krävs ett nytt regelverk”.
Avtalsrörelse Sveriges Lärare: ”Vi har kunnat sätta stopp för en rad försämringar”
Ledare Anna Olskog: ”Kejsarens nya kläder?”
Debatt Svensklärarna vänder sig emot att ersätta svenskan med ”kommunikation”.
Debatt Lärare i högskola och universitet går in i avtalsrörelsen
Debatt Sveriges Lärare i Kunskapsskolan kritiserar motståndet mot reglerad undervisningstid
Debatt "Vilken människa tänker att det är ett rimligt krav att ställa på någon?”, skriver Karin Herlitz.
Debatt Varnar för att läroplanerna får allvarliga konsekvenser för moderna språk.
Debatt Specialpedagogen: ”Sparkar in vidöppen dörr”.
Krönika ”Inte mer än rätt att våra beslutsfattare utsätts för samma hårda kärlek.”
Skolfinansiering Forskare: ”Lärarkvaliteten har sjunkit”.
Skolpolitik Ett år till valet –riksdagspartierna svarar i Vi Lärares unika enkät.
Arbetstid Högstadieläraren: ”Hade kunnat göra mycket bättre med rätt förutsättningar.”
Budgetpropositionen Simona Mohamsson (L): ”Svenska skolan förtjänar bättre.”
Budgetpropositionen Regeringens ”satsning” på skolan kallas en bluff: "Långt ifrån den största på 2000-talet.”
Debatt ”Den nya bedömningsnyckeln visar på ett orimligt lönekriterium”, skriver Elisabeth Sandstedt, huvudskyddsombud för Sveriges Lärare Stockholm.
Arbetsmiljö Folkhälsomyndigheten: Lärare bör förbjudas snusa på arbetstid.
Debatt ”Framtidens klassrum måste bygga på forskning, inte rädsla”
Debatt ”Vi är långt ifrån något som kan liknas vid konsensus”
Debatt Johanna Lüddeckens menar att relationer och krav i skolan inte är motsatser
Debatt Han varnar för att ta tillbaka obs-klassen: ”Vår kollektiva skyldighet”.
Skolpolitik Stor debatt med sikte på valet – då räckte samtliga upp handen.
Guider & tips Då ska du vända dig till arbetsgivaren och polisen.
It-säkerhet Även anställda med skyddad identitet drabbade i hackerattacken.
It-säkerhet 870 000 mejladresser publicerade på Darknet – Vi Lärare har kartlagt alla drabbade kommuner och lärartjänster.
Skolverket Flera lärare och en före detta skolminister bland de sökande.
Krönika Snälla ge oss tillit och ansvar, inte nya mirakelmetoder från Amerika.
Debatt ”Vissa kommer att få stöd på felaktiga grunder, andra inte få det stöd de faktiskt behöver”
Skolverket Nu är det klart vilka som kan ta plats i Skolverkets vetenskapliga råd.
Budgetpropositionen Förslagen som ska mota mattekris och lärarnas hårda arbetsbelastning.
Debatt Skolan är idag besatt av siffror. Meritvärden, betyg och rankningar styr hela utbildningskedjan. Elever jagar höga resultat för att komma in på rätt gymnasium och sedan ännu högre för att nå universitet. Men mitt i denna jakt pratar nästan ingen om det mest självklara: kunskap.
Debatt Ingeborg Carlquist skriver om makt – och hoppande mungrodor
Krönika Karin Boberg undrar vem som ska administrera mobilförbudet.