Lärarnas läskrav på nya läroplanerna

Expertrådet för läsning kräver att läsning måste in i både styrdokument och lärarutbildningarna.

Nya ämnesplanerna för gymnasieskolan slår fast att eleverna ska läsa hela verk – inte bara utdrag.
Nu ställer lärarna i Expertrådet för läsning samma krav på grundskolans kommande läroplaner.

På Lärarscenen på Bokmässan står tre av åtta ledamöter i Expertrådet för läsning. De representerar grundskola, gymnasium och lärarutbildning.

Lärarnas krav är att läsning måste in i både styrdokument och lärarutbildningarna.
Och de kräver politiska beslut.

Inte bara i form av att införa Phonics både i lärarutbildningen och på lågstadiet.

Inte bara avkodning

– Läroplansutredningen får inte bara fokusera på avkodning, utan på läsande upp i åldrarna. Det funkar inte att det står en gång eller två gånger i läroplanen, säger Jenny Edvardsson, lärare och doktorand i pedagogiskt arbete vid högskolan i Kristianstad, där hon också utbildar blivande lärare.

Rådet kräver att de kommande styrdokumenten innehåller konkreta skrivelser, bland annat om att elever i grundskolan också ska läsa hela verk, men också hur läsundervisningen ska fortsätta upp i åldrarna.

Men också en nyansering av regeringens slagord ”från skärm till pärm”.

– Vi kan inte bara lämna de digitala multimediala texterna, utan vi måste lära eleverna att hantera dem, säger Jenny Edvardsson.

”Högläsning det bultande hjärtat”

Grundskolläraren Anki Källman ledamot i Expertrådet för läsning river ner applåder från publiken genom sitt förslag om högläsning:

­– Högläsningen är det bultande hjärtat. Barnen och vi älskar att läsa böcker varje dag. I en klass med nyanlända och språkligt känsliga har vi ett kompensatoriskt uppdrag. Högläsningen behövs dagligen, säger Anki Källman.

Rådet vill också uppmärksamma läsning utanför svenskämnet.

– Många mattelärare säger att eleverna inte kan läsa så att de förstår frågan, säger gymnasieläraren Björn Kohlström.

Rådet infördes på initiativ av Lärarstiftelsen och Sveriges Lärare.

Tanken är att lärare, som är experter på läsning, ska bidra till att motverka den läskris som Vi Lärare rapporterat om.

”Får inte stanna i fina ord”

– Vi vill konkretisera och synas i politiken, inte att det bara blir fina ord. Det är väldigt många löften, men har man jobbat som lärare ett tag så vet man att de inte alltid blir verklighet, säger Björn Kohlström.

De tre ledamöterna vill också se engagemang från vårdnadshavare.

– Det krävs förändring i hela samhället. Vi måste värdesätta läsning, visa vad som är vinsterna med att läsa. Inte bara betona att det är nyttigt för kunskapen utan också för den psykiska hälsan, säger Björn Kohlström.

LÄS ÄVEN: 

Nu startas nytt läsråd för unga: ”Ser ett akut behov”

Ny läroplan: Mer fakta och mindre analys

Agneta Gulz om lässtriden: ”Känns som att jag tjatar”

Vinnaren av Pennsvärdet: ”Allt behöver inte vara lättläst”

De får läsning att växa på fritidshemmet