Agneta Gulz om lässtriden: ”Känns som att jag tjatar”

Foto: Emma Olsson och Adobe stock

Forskaren Agneta Gulz förespråkar läsmetoden Phonics – medan andra kallar den mekanisk.

Lärarutbildningarna ska reformeras så att lärare lär barn att läsa med vetenskapligt säkerställda metoder.
Men förändringen tar tid – därför krävs fortbildning av yrkesverksamma lärare.

Agneta Gulz, professor i kognitionsvetenskap vid Lunds universitet, suckar. Det hon kallar ”läskriget” har pågått i 30 år, och fortfarande är de vetenskapligt belagda metoderna för att lära barn avkodning inte självklara i svensk skola. Inte inskrivna i läroplanen.

Men som en av regeringens experter i läroplansutredningen arbetar hon för att de ska hamna där.

– Det känns som jag tjatar, säger hon.

”Har mycket data”

På ena sidan står hon och andra kognitionsforskare som slåss för den tredjedel av eleverna som har svårast att lära sig att läsa.

– Vi har mycket data. Med Phonics kan 95 procent av eleverna lära sig – jämför det med att 20 procent inte är funktionellt läskunniga när de kommer till fjärde klass idag, säger hon.

På andra sidan står de som vill fortsätta använda helordsmetoder, som till exempel Kiwimetoden.

Kritiker som hävdar att Phonics och Reading Science är mekaniskt och att metoden består i att traggla nonsensord.

– De bygger på teorier som vi idag vet att de inte funkar. Hade jag varit lärare och jobbat med dem ett helt yrkesliv hade jag tyckt att det är svårt.

Finns det ekonomiska intressen bakom Phonics?

– Det finns åtta svenska läromedel som bygger på Phonics, de är småskaliga. Legilexi är en stiftelse, så det är ingen som tjänar en massa pengar, säger hon.

Utredningen om hur lärarutbildningarna ska reformeras ska presenteras i november 2024.

Vill se Phonics på lärarutbildningen

Men på Lärarscenen på Bokmässan är både Linda Fälth, professor i pedagogik och biträdande vicerektor för lärarutbildningen vid Linnéuniversitetet och Agneta Gulz eniga.

Phonics ska in både i läsundervisningen på lågstadiet och på lärarutbildningarna.

Men det tar tid innan de nya utbildningarna är igång och det dröjer ännu längre innan lärare examineras från dem.

Kommer att kräva fortbildning

– Det finns ett behov av att fortbilda de lärare som inte känner till metoden, säger Robin Smith, vice förbundsordförande för Sveriges Lärare.

Agneta Gultz är tydlig med att Phonics bara är en del av det som kallas Reading Science, men att den är viktig för de elever som har det allra svårast.

– Man kan möta elever i F–3 på olika sätt, men vi får inte tappa dem som behöver mest stöd och mest tid men som kan lära sig. Idag är de förlorarna, säger Agneta Gultz.

LÄS ÄVEN:

Forskarna dömer ut trender i skolan: ”Bygger på myter”

Debatt: ”Beklagligt att forskarnas tolkning sprids”

Riksrevisionen ska granska skolans myndigheter

10 i topp – här är mest lästa artiklarna på Vi Lärare 2023