
Betygsutredaren Magnus Henrekson konstaterar att dagens betygssättning inte är likvärdig och inte går att jämföra mellan skolor.
”Förändrat betygssystemet är viktig pusselbit för att få till en likvärdig skola”, kommenterar Robin Smith, Sveriges Lärares förste vice ordförande.
Betygsutredningen
Sveriges Lärares förste vice ordförande Robin Smith är försiktigt positiv till det nya betygsförslaget.
– Det måste göras något åt dagens betygssystem. Jag hoppas att det nu blir en ordentlig diskussion bland lärarna om utredningens olika förslag.
Efter nästan två års utredande överlämnade ekonomiprofessorn Magnus Henrekson under onsdagen den 1 329 sidor tjocka utredningen ”Ett likvärdigt betygssystem” till skolminister Lotta Edholm (L) som tackade samtidigt som hon dömde ut det nuvarande systemet.
– Det omöjliggör likvärdig betygssättning. Det leder också till att väldigt många elever inte blir behöriga till gymnasieskolans till nationella program, sa hon på presskonferensen.
Enligt utredningen är det grundläggande problemet med dagens betygssystem att det saknas objektiva referenspunkter och betygen i praktiken därmed inte kan bli likvärdiga. Till det ska läggas marknadifieringen av skolan som har förvärrat problemen ytterligare.
Utredningen föreslår bland annat (se även faktaruta):
– Det är en omfattande utredning som vi nu behöver analysera i detalj. Det är dock klart att en del av förslagen åtminstone har potential att lösa en del av de problem som det nuvarande systemet har, framför allt betygsinflationen, den olikvärda betygsättningen och utslagningseffekterna, säger Robin Smith.
– Vi ska nu inom Sveriges Lärare ha en bred diskussion bland medlemmarna och ett öppet remissförfarande om de olika förslagen.
Betygsutredaren Magnus Henrekson konstaterar att dagens betygssättning inte är likvärdig och inte går att jämföra mellan skolor.
Är det risk för att nationella provens ökade betydelse påverkar undervisningen? Det blir ” teaching for the test”?
– Det är en av de farhågor som lyfts i debatten och något som vi behöver studera noga. Utformningen av proven blir mycket viktigt. Detsamma gäller de praktiska möjligheterna för lärarna att genomföra proven på ett bra sätt och att det finns en digital infrastruktur som verkligen fungerar när proven ska genomföras. Det är mycket som behöver diskuteras.
Är förslagen ett utslag av misstro mot lärares förmåga att sätta korrekta betyg?
– Nej, det anser jag inte. Utredaren har dessutom mycket noga påpekat att det är systemet som det är fel på, inte de svenska lärarna.
– Dessutom bygger förslaget på att det även i fortsättningen ska vara elevernas lärare som sätter betygen, vilket är mycket bra. Ingen känner elevernas kunskaper och färdigheter lika väl som deras lärare.
Är det rimligt att resultaten på de nationella slutproven utgör 30 procent av det så kallade meritvärdet?
– Det är en av de frågor som vi behöver diskutera.
Innebär inte fler betygssteg att det blir svårare för lärare att sätta rättvisa betyg?
– Nej, det behöver det inte göra. Det beror på hur systemet är uppbyggt och vilka kriterier man ska utgå ifrån, vilket är ytterligare en fråga titta närmare på.
– Förändrat betygssystemet är viktig pusselbit för att få till en likvärdig skola. Men inte den enda. Ska vi öka likvärdigheten måste vi även göra förutsättningarna för undervisning och lärande likvärdiga, vilket kräver central reglering.
LÄS MER:
Efter utredningen: Så blir det nya betygssystemet
AVSLÖJAR: F-betyg skrotas – inför nytt betygssystem
Efter Vi Lärares avslöjande: ”Bra om F-betyget slopas”
Lärarna om hoppet – och farorna med nya betygen
Behörighet En av tre grundskollärare inom friskolejätten är obehöriga.
Behörighet Lediga förskollärartjänster utannonseras inte: ”Personlighet går före behörighet.”
Debatt Läraren: ”När vi larmar om en ohälsosam arbetsmiljö ses det som gnäll.”
Debatt ”Du som är politiker – ta chansen att investera i skolans framtid”, skriver Sveriges Lärare i Täby.
Debatt Kräver lagändring för att möjliggöra anonyma orosanmälningar för personal i förskola och skola.
Sett 2025 Fem lärare om AI – som hela tiden ligger steget före.
Debatt Sju lärare vill se en skola med skärm, skönlitteratur och pärm.
Sett 25 Facket kräver en nationell strategi där lärarna är med i utvecklingen.
Friskolor Minskad konkurrens och fortsatta vinstutdelningar bland farhågorna.
Debatt ”Pengar och makt är ett nollsummespel, om en grupp får ökat inflytande sker det på bekostnad av någon annan grupp”.
Debatt ”Mina elever har fått väsentligt färre timmars undervisning i det ämne de testas i”
Hök25 Läget ”fortfarande låst” mellan Sveriges Lärare och SKR och Sobona.
Krönika ”Det är liksom skillnad på elevinflytande och elevdiktatur.”
Hök25 Sveriges Lärare ”Mycket kan hända innan avtalet är tecknat”.
Slutreplik Hanna Garberg besvarar Skolledarnas oro för regleringar av lärares arbetstid.
Replik ”Kroka arm med oss i regleringsfrågan” skrev Hanna Garberg – nu svarar skolledarna.
Digitala nationella prov Uppdatering stoppade digitala proven: ”Fanns en oro”.
Våld i skolan Arbetsmiljöverkets ovanliga åtgärd för lärarna: ”Omedelbar och allvarlig fara”
Fackligt Anna Olskog efter historiska initiativet: ”Mitt budskap till Lotta Edholm fortsätter vara glasklart.”
Hök25 Anna Olskog: ”Borde inte vara svårt för arbetsgivaren att sikta”
Hök25 Uppmaningen till SKR i striden om reglerad planeringstid.
Debatt ”Förutom faktafel och fusk äventyrar AI även förmågan till källkritik”.
Debatt Hanna Garberg om SKR:s förslag för lärares arbetsmiljö: ”Ett hån”
Hök25 ”Stora oönskade konsekvenser för tredje man”
Hök25 Avvaktar utredning – vill inte förhandla om planeringstiden.
Hök25 ”Strejk är bättre som hot än vad den är i verkligheten.”
Debatt ”Antingen är det en marknad eller så är det inte en marknad. Det kan inte bara vara det när det passar”
Debatt ”Politikerna har nu ett val. Antingen skapar de en tyglad lärarkår, eller så lyssnar de till oss som faktiskt berörs.”
Debatt ”Elevhälsoprocessen i svensk skola måste skrotas – den är orättvis”.
Digitala nationella prov Arbetar redan med upphandlingen av en ny provplattform: ”Har haft dialog med kritikerna”.
Krönika ”Jag försöker förstå hur lärares status ska kunna öka när vi blir så uppläxade hela tiden.”
Våld i skolan Utbildningsministern: Tryggheten i svenska skolor har tyvärr blivit sämre över tid.
Debatt Elevernas svar på filosofiska frågan förvånade: ”Detta är viktigast med skolan”.
Debatt ”Kvartalsrapporter ska inte styra skolan”.
Debatt Lotta Edholm: ”Använder sin plattform i SKR för att bromsa helt nödvändiga reformer.”
Arbetsbelastning ”De styrande borde ta chansen att minska grupperna nu när de har möjlighet.”
Forskning Stor studie: ”Lärarna behöver ges större utrymme att påverka arbetet”.
Friskolor Diskussion om vinster i skolan: ”Välfärdstjänster är inte som andra tjänster.”
Jag är lärare Jörgen Berg om varför han är lärare – och vad han skulle göra om han var skolminister för en dag.
Nedskärningar ”Har man halkat efter lönemässigt kan det bero på att man underpresterat i sin roll.”
Krönika ”För de allra flesta är mobilförbudet en ickefråga.”
Studiero Förslaget: Obligatorisk insamling av elevers mobiltelefoner i början av skoldagen.
Forskning 70 föreläsare delar med sig av forskning och erfarenheter från undervisning under en och samma dag.
Digitala nationella prov Varnar för att resultaten inte blir tillförlitliga: ”Vi är fly förbannade”.
Digitala nationella prov Starta kopiatorn – detta gäller för nationella proven.
Debatt ”Det är dags att ställa oss frågan vad vi fått för de 697 miljoner kronor som investerats”
Avtalsrörelse Här är frågorna de ser som viktigast i förhandlingarna.
Arbetstid Göteborg satsar – men Eskilstuna backar. Det handlar om arbetstidsförkortning.
Avtalsrörelse Förhandlingschefen: ”Det blir tufft”.
Avtalsrörelse Han undervisade och studerade parallellt. ”Jag är lyrisk”.