Skolministerns betygsbesked: "Tar aldrig bort F-betyget"
Betyg
Att ta bort F skulle hota rätten till särskilt stöd. Det menar skolministern.
– Jag kommer aldrig att medverka till att F-betyget tas bort, säger Lotta Edholm (L) när Läraren träffar henne för en intervju.
LÄS ÄVEN: Tidöförslaget: 9 av 10 lärare vägrar ange elever
Medan Lotta Edholm (L) menar att hon inte kommer att kräva att lärare ska ange papperslösa elever, står hon fast vid Tidöavtalet i ett fall. När det gäller betyget F.
– Jag kommer aldrig att medverka till att F-betyget tas bort. Aldrig någonsin, säger hon.
Detta trots att betyget är omdebatterat, bland annat öppnade förra regeringen för att ta bort underkänt-gränsen.
Utredaren Katrin Stjernfeldt Jammeh har undersökt hur fler ska gå vidare till gymnasiet. Hon kallar det ”en återvändsgränd”.
LÄS ÄVEN: Utredaren om betyget F: ”En återvändsgränd”
Betygsutredaren Jörgen Tholin vill skrota F.
– Det är 17-18 000 elever vi sorterar ut varje år. Varje år sorterar vi bort en någorlunda stor kommun. Det går inte bra för eleverna, det funkar inte, säger Jörgen Tholin, docent vid Göteborgs universitet.
F leder också till extrajobb för lärare.
– Att sätta F är ett gigantiskt misslyckande, både för mig som yrkesperson och för hela skolsystemet. Såklart för eleven också, det finns inga vinnare, säger Maria Wiman, också i podden Läraren.
LYSSNA ÄVEN TILL: Wiman&Tholin: ”Bort med F”
Men Tidö-avtalet är tydligt:
”Betygssystemet ska även fortsättningsvis ha en gräns mellan godkänt och icke godkänt resultat”, står det.
Därför behåller skolministern F-betyget
– Det är inte betyget utan att de inte har tillräckliga kunskaper som är utslagsfaktorn. Det är viktigt för att det är ett betyg på de kunskaper som man uppnått eller inte uppnått. Det är inte ett betyg på en människa eller en individ utan vilka kunskaper man har fått med sig, säger Lotta Edholm.
Det är alltså inte aktuellt med några omtagningar av Tidöavtalet i betygsfallet.
– Jag tror att det enda det leder till att ta bort icke godkänt eller F-betyget är att man inte vet vilka de eleverna är. Det tjänar ingen på. Klara besked är alltid bäst och dessutom är det ju så att systemet bygger på att när elever riskerar underkänt måste skolan sätta in insatser. Tar man bort det kommer det återigen bli otydligt vilka elever som har rätt till särskilda insatser, säger hon.
Däremot vill ministern förbättra för de elever som ligger i riskzonen, eller passerat F-gränsen.
– Det här är ju svensk skolas största problem att det är 15 procent varje år som lämnar grundskolan utan tillräckliga kunskaper, säger Lotta Edholm.
Läs hela intervjun med Lotta Edholm i nästa nummer av Läraren.
LÄS ÄVEN:
”Därför ska betyget underkänt slopas”
Läraren Eva har upplevt fyra betygssystem: ”Nu är vi snart tillbaka på ruta ett”