Protest mot betygshets – pressar lärare och elever
Kravet på tidiga betyg pressar lärare och elever, menar Sandra Löfberg, huvudskyddsombud för Sveriges Lärare i Göteborg.
Betyg
Göteborgs stad kräver att betygen sätts tidigare än andra jämförbara städer.
Det pressar lärarna och drabbar eleverna.
– Årskurs 6 förlorar 840 minuter svenska, alltså 14 klocktimmar, säger Sandra Löfberg, huvudskyddsombud för Sveriges Lärare i Göteborg.
Sveriges Lärare i Göteborg har i flera år kämpat mot kommunens krav på tidig betygsinrapportering.
– Kommunen låter sig styras av regionens tidsplan för gymnasieantagningen och det går ut över elever och lärare i grundskolan, säger Sandra Löfberg.
Enligt Sandra Löfberg blir den förlorade undervisningstiden vid terminsslutet omfattande.
– Det handlar om sju till tio veckodagar som vi inte kan använda till bedömning.
Mellis
Enligt Sandra Löfberg innebär det:
- 12 mattetimmar i de glapptiderna som uppstår är per läsår.
- Svenska åk 6 (280 min/vecka): Som tidsplanen ligger nu riskerar elever att under vårtermin tappa 560 undervisningsminuter i svenska. På hela läsåret minst 840 min beroende på hur schemat ligger. Det är 14 klocktimmar svenska.
- Svenska åk 9 (160 minuter/vecka): Med nuvarande tidsplan för vårterminen förlorar elever 320 minuter av sin garanterade undervisningstid. På hela läsåret minst 480 minuter beroende på hur schemat ligger. Det är 8 klocktimmar svenska.
- Hem- och konsumentkunskap: 2 av 17 lektioner av undervisningstiden försvinner på en termin. 3 av 36 lektioner på ett läsår. Alltså mellan 8–11 procent av den garanterade undervisningstiden i ämnet.
Problem med samordning
Helena Sjöberg, enhetschef på grundskoleförvaltningen i Göteborg anser inte att problemet är värre än för till exempel Stockholm.
Helena Sjöberg.
Enligt hennes beräkningar ligger Göteborg bara 2–3 dagar tidigare än Stockholm med inrapporteringen men medger att det är samordningen med regionens gymnasieantagning som är den huvudsakliga orsaken.
– Regionens gymnasieantagning samordnas med samtliga 13 kommuner i Göteborgsregionen vilket påverkar detta, säger Helena Sjöberg.
Så årskurs 6–8 följer bara med av bara farten, alltså?
– Vi tittar på om det beror på systemet men om det är möjligt att ha olika rapporteringsperioder ska vi såklart ha det. Säger Helena Sjöberg.
Behöver all tid som finns
Sandra Löfberg hänvisar till Skolverket och skollagen.
– Skolverket skriver att ”det är viktigt att skolledningen inte begär in betygen från lärarna för tidigt eftersom eleverna har rätt till sin undervisningstid och betygen enligt skollagen ska sättas i slutet av varje termin eller efter att ett ämne har avslutats.”
– Vi behöver nyttja all den garanterade undervisningstiden som finns, säger Sandra Löfberg.
Granskning visade brister
Och när det kommer till den garanterade undervisningstiden har Stadsrevisionen redan påpekat brister i Göteborg efter att ha genomfört en granskning, medger Helena Sjöberg. Men, menar hon, det gäller att väga olika motstridiga intressen mot varandra.
– Det handlar om att kunna balansera flera olika perspektiv samtidigt där elevers, lärares och administratörers behov tillgodoses. Vi måste säkerställa rättssäkerheten för eleverna, att betygen som sätts är korrekt rapporterade samtidigt som det måste finnas tid att korrigera det fel som ibland upptäcks först av gymnasieantagningen. Om lärarna hinner gå på sommarlov försvåras möjligheten att korrigera eventuella fel.
– Sen är det viktigt att eleverna får sina antagningsbesked så tidigt som möjligt och att det finns möjlighet att ha kontakt med sina studie- och yrkesvägledare utifrån resultatet av antagningen. Samtidigt får vi inte glömma att inom Göteborsregionen samordnas även reservantagningen vilket i sin tur påverkar tidplanen. Min bedömning är att en samordning av reservantagningen också är en viktig del i rättssäkerheten, säger Helena Sjöberg.
LÄS MER:
Läraren om skräcksiffrorna: ”Inte mer fortbildning”