
Anders Auer, Skolverket.
På Handelshögskolan hade var tredje student idag inte kommit in om det föreslagna betygssystemet var verklighet.
Betyg
Om det nya betygssystemet redan varit verklighet hade mer än var femte student på de mest attraktiva universitetsutbildningarna inte kommit in.
– Det är ett mått på hur orättvist dagens system är, säger utredningssekreteraren Anders Auer.
Den 18 februari överlämnades utredningen ”Ett likvärdigt betygssystem” till skolminister Lotta Edholm.
Enligt utredaren Magnus Henrekson är det nuvarande betygssystemet inte likvärdigt.
– Det är godtyckligt, skadligt och korrumperande. Marknadiseringen av det svenska skolsystemet gör att det är extra olämpligt att ha ett sådant system i ett land som Sverige. Systemet ger helt enkelt inte lärare förutsättningar att sätta nationellt likvärdiga betyg, säger Magnus Henrekson.
I en bilaga till utredningen skattas hur ett kalibrerat betygsvärde kan tänkas påverka vilka som kommer in på de mest eftertraktade universitets- och högskoleutbildningarna.
Som räkneexempel används antagningen (betyg) till Handelshögskolan i Stockholm åren 2018 och 2019. Beräkningarna utgår ifrån de som uppfyllde antagningskravet för att komma in på utbildningen, inte vilka som de facto på började studier på skolan.
Simuleringen visar att 33 respektive 26 procent av dem som nådde upp till Handelshögskolans antagningspoäng 2018 och 2019 inte hade gjort det med ett kalibrerat meritvärde.
”Detta får anses som ganska stora andelar och indikerar att en betygsreform med kalibrerade meritvärden kommer att få reell betydelse för vilka som antas till de mest attraktiva utbildningarna”, konstaterar utredningen.
Anders Auer, Skolverket.
Simuleringarna är utförda av en av utredningens sekreterare, Anders Auer som under tre decennier arbetat med utbildningsstatistik på Skolverket.
– Vi har undersökt de som nådde upp det officiella meritvärdet för att komma in på Handels under de aktuella åren, inte vilka som i verkligheten började där. En del av som klarade kraven kom säkert även in på andra attraktiva utbildningar och valde att börja på dem.
– Men våra beräkningar visar vilka konsekvenser man kan förvänta sig av sådan här reform. Den kommer inte bara beröra någon procent eller så.
– Om man ser elevkohorten som en lång kö så kommer några av dem som i dagens system står långt fram i kön att halka ner som ett resultat av att vi styr upp likvärdigheten på skolnivå.
Blir det mer rättvist?
– Ja, och vi får även ett mått på hur orättvist det är idag utifrån skolnivåperspektivet.
Enligt Anders Auer hade uppskattningsvis mellan en fjärdedel och en femtedel av de som idag studerar på de mest eftertraktade universitets- och högskoleutbildningarna i Sverige förmodligen inte kommit in om det föreslagna betygssystemet varit verklighet när de ansökte (betygsintag).
– Det är i de trakterna det ligger.
Från och med i höst kräver Handelshögskolan i Stockholm att den som söker till skolans kandidatprogram på sina gymnasiebetyg ska ha fått minst 1,25 poäng på högskoleprovet för att vara behörig (förutom övriga behörighetsregler).
LÄS MER:
Frågor och svar – så här ska nya betygssystemet funka
Efter utredningen: Så blir det nya betygssystemet
AVSLÖJAR: F-betyg skrotas – inför nytt betygssystem
Vi lärare debatt Pedagogikprofessorn har intervjuat lärare – varnar för detaljstyrning i nya läroplanen.
Vi lärare debatt SPSM svarar på Filippa Mannerheims krönika om obs-klasser.
Vi lärare debatt Så drabbas lärare och elever av Magnus Henreksons betygsförslag, skriver Patrik Andersson.
Vi lärare debatt ”Undervisning där kartläggning av elevernas kunskaper är en beståndsdel ger läraren stabila underlag inför den viktiga betygsättningen”
Vi lärare debatt ”Negativa reaktionen är lika väntad som deras argument är haltande” skriver Christian Liljeros.
Nedskärningar Avslutar förstelärartjänster: ”Respektlöst”
Vi lärare debatt Svarar på kritiken mot kognitionsvetenskapen: ”Många lärare efterfrågar förändring”
Krönika ”SKR och alla andra ifrågasättare därute – vår arbetstid måste skyndsamt regleras. Helst i förrgår.”
Arbetsbelastning Färre lektioner, tid till för- och efterarbete och mindre administration för lärare – om regeringens utredare får som han vill.
Arbetsbelastning Sveriges Lärares ombudsman Jens Ranta tipsar.
Lärarutbildning 39 procent på grundlärarprogrammet tar ingen examen – bristande kunskaper ligger bakom, enligt Riksrevisionen.
Kursplaner Regeringens utredare lämnade på onsdagen över sina förslag om nya läroplaner.
Arbetsmiljö Justitieombudsmannen granskar skola – läraren: ”Bryter mot yttrandefriheten”.
Vi lärare debatt Lärarstudenterna kräver ett nationellt råd där lärare får mer att säga till om.
Vi lärare debatt Skolverket om kritiken mot provplattformen: ”Så ska det givetvis inte behöva vara”.
Vi lärare debatt ”Elevgruppen saknar högljudda föräldrar och det verkar skrämmande lätt att banta undervisningen”.
Krönika ”Det tycks vara stört omöjligt att uppfinna ett okomplicerat betygssystem utan brister och svagheter”, skriver Maria Wiman.
Vi lärare debatt ”Vi vet så väl hur mycket våra SFI-elever kämpar. Det gör att dådet känns extra svårt”
Vi lärare debatt Varnar för politisk retorik som hetsar fram viktiga beslut grundade på rädsla snarare än förnuft och evidens.
Vi lärare debatt ”Kritiskt tänkande bygger på ämneskunskap”.
Vi lärare debatt Kritiken mot Skolverket: ”Vet ni hur bedömning går till?”
Vi lärare debatt Så kan elever fuska i nya digitala provplattformen – ”skulle vara ett vapen mot betygsinflation”.
Betygsutredningen Snabbguide för dig som inte har plöjt alla 1 329 sidor i betygsutredningen.
Vi lärare debatt Repetition är inte enda svaret på skolans kris, skriver Oscar Björk, doktor i didaktik.
Krönika ”Vetenskapen knäpper främlingsfientligheten på näsan”.
Betygsutredningen Fem lärarprofiler om kommande betygssystemet: ”Bedömningsråd? Jag får ont i magen”.
Betygsutredningen Presenterar stora förändringar: ”Dagens system är godtyckligt, skadligt och korrumperande.”
Vi lärare debatt Patrik Andersson saknar lärarna i utredningsarbetet för det nya betygssystemet som snart presenteras.
Vi lärare debatt Lärarnas dom över Skolverkets provplattform: "Ologisk och föråldrad”.
Våld i skolan Då kan Anna Olskogs myndighetsallians bli verklighet.
Våld i skolan Olskogs svar på regeringens förslag om säkra skolor.
Våld i skolan Så arbetar lärarna i Örebro för att hantera sorgen och egna känslor efter skolattentatet.
Vi lärare debatt Agneta Gulz: ”Lärare förtjänar bättre möjligheter att ifrågasätta påbud som saknar stöd i evidens”.
Våld i skolan Klockan 12 i dag tystnar Sverige för att hedra offren för skolattacken i Örebro.
Vi lärare debatt ”Oscar Björks farhågor om att ett 'alltför snävt fokus på Phonics' skulle hämma språkutvecklingen missar poängen”
Vi lärare debatt Sluta tala om oss lärare och tala med oss i stället. Vad lärarutbildningen ska innehålla bör rimligen även vara en fråga för verksamma lärare, skriver debattören.
Vi lärare debatt Elever i anpassad grundskola får nära 200 timmar färre i svenska än andra elever – men det är tyst kring elevgruppen.
Våld i skolan Skolkuratorns bästa råd när du ska prata med barn och elever om det allra svåraste.
Krönika ”Inga låsta skolor i världen kan rädda ett barn som inte får en rimlig chans att bli delaktigt i samhället”.
Våld i skolan Låsta dörrar och tvingande krav på PDV-utbildning ska skydda skolorna mot attacker.
Våld i skolan Masskjutningen i Örebro rev upp sår i Finland – som bland annat ändrat byggregler: ”Lyckats”.
Våld i skolan Sveriges Lärares ordförande på plats utanför Campus Risbergska tillsammans med statsministern: ”Alla måste visa handlingskraft”.
Våld i skolan Modern arkitektur med stora öppna ytor och glasväggar är en mardröm för säkerheten.
Våld i skolan ”Det finns många lärare som gör det lilla extra, och i kris så fortsätter man göra det”.
Krönika ”När jag var barn hade skolan en vaktmästare som bodde intill och vakade över skolan. Sen försvann han.”
Krönika ”Vad ska vi svara eleverna på frågan om vi kan vara trygga?”
Våld i skolan Tiotal döda – läraren inne på skolan under attacken: ”Tänker på dem som inte kommer tillbaka till jobbet”.
Hoten mot lärarna Läraren Petter Kraftling inrymd på skolan: ”Jag hörde skott”.
Vi lärare debatt ”Krävs helt andra verktyg för att hantera ordningsproblem”.
Vi lärare debatt Demokratiuppdraget riskerar att urholkas, skriver Petra Runström Nilsson.