Läraren om betygen: ”Är inte orolig”

Gymnasieläraren Olle Linton är en av flera betygssättande lärare i Läraren.se:s enkät som uppger att de kommer ha större tolerans för missade kunskapskrav hos vissa elever.
Den här artikeln publicerades ursprungligen på Läraren.se

Många lärare har svårt att genomföra alla obligatoriska moment innan bedömning, enligt en enkät som Läraren.se gjort med betygsättande lärare.
– Jag kommer kanske att ha en större tolerans för missade kunskapskrav, för elever som varit borta mycket. De ska inte straffas för det, säger gymnasieläraren Olle Linton.

LÄSTIPS Jaara Åstrand: ”Lovskola inte lösningen”

Örnsköldsvik har drabbats hårt under pandemin. Maria Gulliksson sitter hemma och undervisar högstadieelever i SO och spanska.

För niondeklassarna är läget mest kritiskt.

– Men jag har haft dem så himla länge. Så jag tycker inte att det ska påverka. Är det tveksamt för några elever kör vi individuellt. Jag får ändå tid att sitta med elever en och en i Teams. Ibland får man bättre kontakt så än i skolan där det är fullt med annat, säger Maria Gulliksson, lärare på Ängetskolan.

Hon menar att den digitala undervisningen ändå går att anpassa, så att hon kan fylla i gapen för de elever som behöver.

– Jag tycker att det är rättssäkert. Såklart jag missar saker som jag gjort förut, men man får göra dem på ett nytt sätt. Det är inte katastrof, säger hon.

Så känner inte alla. I Läraren.se:s enkät om bedömning, uppger en majoritet av lärarna att de inte hunnit med betygsgrundande moment, En stor andel tror sig heller inte hinna genomföra dem innan terminen slutar.

– Det kan absolut vara så att eleverna inte fått all utbildning de har rätt till. Det är tuffare på distans, jag märker själv att jag får anpassa. Och det är inte en anpassning uppåt, snarare tvärtom, säger Olle Linton, lärare på Östra real i Stockholm.

LÄSTIPS Så drabbas bedömningen av pandemin

”Fuskpotentialen är större”

Och glädjebetygen kan vara svåra att undvika helt.

– Det är klart att det finns brister i bedömningen som inte finns annars. Fuskpotentialen är större när man går i skolan på distans. Men generositetsbetyg, det tror jag inte. Kanske i enskilda fall när eleverna har haft det väldigt tufft, säger Olle Linton.

Från Skolverket har budskapet varit tydligt under hela pandemin.

– Regelverket för betygssättning har inte förändrats till följd av pandemin. Det är läraren som bedömer om det finns ett tillräckligt underlag för att sätta betyg eller om man behöver komplettera med ytterligare underlag för vissa elever där underlaget är tunt, säger Hannes Theander, undervisningsråd på Skolverket.

LÄS ÄVEN

”Därför måste regeringen lätta på kraven”
Testa dig själv – är du i riskzonen?