Lärare anmäler skolchef – ”lägger sig i betygen ”
Raymond Petterson, Sveriges Lärare, tycker att kommunen skulle ha satt in mattestöd för länge sedan. Kommundirektören Annika Hedvall försvarar skolchefen som enligt en anonym anmälan till Skolinspektionen lagt sig i betygsättningen.
Betyg
Lärare i Vaggeryds kommun har anmält skolchefen Per-Erik Lorentzon till Skolinspektionen.
De menar att han uppmanat dem att sätta glädjebetyg i matematik.
– Kommunen borde ha satt in resurser i ett tidigare skede i stället, säger Sveriges Lärares ordförande Raymond Pettersson.
LÄS ÄVEN: Skolministerns varning om extra anpassningar
På ett möte i januari 2023 ska skolchefen Per-Erik Lorentzon ha uppmanat lärare i årskurs 9 att höja betygen, för att statistiken skulle se bättre ut på nationell nivå. Det rapporterar Jönköpingsposten.
Sveriges Lärares ordförande i Vaggeryd Raymond Pettersson har själv inte deltagit i mötet, men enligt anmälan till Skolinspektionen ska förvaltningschefen för barn- och ungdom ha sagt ”upprepade gånger att lärarna måste sätta högre betyg” och att ”lärarna ska sätta högre betyg än vad eleverna presterar på nationella prov”.
Med i mötet var även dåvarande rektor på den berörda skolan, samt verksamhetschefen Helen Bengtsson.
Fackets svar på lärarnas kritik
– Facket tycker att det är olämpligt att en skolchef ifrågasätter lärarnas myndighetsutövning. Det gäller att ha en väldigt tydlig kommunikation när man har diskussioner om betyg, säger Raymond Pettersson.
Raymond Petterson och Sveriges Lärare menar att de försämrade betygsresultaten handlar om bristande resurser.
– Vi har stora grupper i kärnämnena, både på högstadiet och gymnasiet och vi har många elever med svårigheter som inte får det stöd de har rätt till. Jag har varit gymnasielärare i 27 år och det är ett sluttande plan, andelen elever som mår dåligt och har sämre förutsättningar ökar, säger han.
”Skulle förvåna mig”
Vaggeryds kommun inväntar Skolinspektionens beslut. Kommundirektören Annika Hedvall uttalar sig för sin medarbetes räkning:
– I alla samtal med mig har han varit angelägen om att våra elever ska få rätt betyg, varken glädjebetyg eller motsvarande. Alla samtal har handlat om att våra elever ska få rätt betyg och sätt förutsättningar. Det skulle förvåna mig om han uttryckt sig på det sättet – men jag var inte med på mötet, säger Annika Hedvall.
Om Sveriges Lärares kritik om bristande resurser säger hon:
– Jag kan inte svara på exakt hur det ser ut med resurser, men jag vet att man jobbar ständigt med att säkerställa att det finns resurser och att analysera resultaten och vad de beror på, men jag kan inte svara i detalj på hur det ser ut på varje skola.
LÄS ÄVEN:
Extra anpassningar – så får du det att funka