Fördubblat antal obehöriga elever: ”Stängs många dörrar”

En ensam flicka i tonåren i en korridor
Foto: AdobeStock

Antalet elever som saknar behörighet till gymnasiet har fördubblas på Gotland på några år. På riksnivå handlar det om en femtedel.

Var femte elev är obehörig till gymnasiet, enligt preliminär statistik. På Gotland har introduktionsprogrammet blivit det allra största.
– En resursfråga, säger Tomas Antonsson, ordförande för Sveriges Lärare Gotland.

En konsekvens av att inte vara behörig till gymnasiet är introduktionsprogrammet.
På Gotland börjar 150 elever under höstterminen, och utbildningen blir därmed den största i kommunen. Motsvarande 22 procent av eleverna har hamnat här, enligt P4 Gotland.

På Wisbygymnasiet handlar det om en fördubbling av antalet introduktionselever över ett par år.

– Betyget F gör att det stängs många dörrar för eleverna, säger rektor Luis Barnes till Sveriges Radio.

Tomas Antonsson är högstadielärare och Sveriges Lärares ordförande på Gotland.

Tomas Antonsson

Han ser flera olika förklaringar till att så många elever blir hänvisade till introduktionsprogrammet.

– En utmaning på Gotland är att lärarbehörigheten ser olika ut på olika skolor. Med legitimation och ämnesbehörighet har lärare mycket större chans att skapa goda förhållanden för eleverna, och sannolikheten att eleverna klarar skolan blir större, säger Tomas Antonsson.

Han säger också att skolor i kommunen med högre lärarbehörighet också har fler elever som blir behöriga till nationella program.

Stödet som försvinner

En annan faktor är besparingarna.

– Hela Sverige drar in på skolan och där jag jobbar inför kommunen besparingar på specialpedagoger, speciallärare och socialpedagoger. Klart att det får konsekvenser. Min farhåga är att det ger ännu större effekt längre fram, säger han.

Samtidigt stiger andelen elever med neuropsykiatriska diagnoser.

– Det finns ett anpassningsparadigm som gör det besvärligt att räcka till för alla, när det inte erbjuds särskilt stöd till de som behöver. Att man tänker att det räcker med extra anpassningar, säger Tomas Antonsson.

Ännu har Skolverket ingen färsk statistik över hur stor andel elever som saknar behörighet till gymnasiet inför höstterminen, men Dagens Samhälles granskning av rikets fyra största kommuner visar att 20 procent av eleverna saknar de betyg som krävs för att komma in på nationella program.

Läsåret 2022/23 nåddes en nationell behörighetsbotten, sett till en femårsperiod.

Då var 80 procent av niorna behöriga till naturprogrammet, 81,8 till ekonomi-, humanistiska och samhällsvetarprogrammet. 85,2 procent till yrkesprogram.

Leder inte till examen

Långt ifrån alla som börjar introduktionsprogram tar en examen.

Skolverkets rapport från 2019 visar att av introduktionseleverna 2012/2013 gick 56 procent vidare till ett nationellt program och 22 procent av dem tog examen.

På yrkesintroduktion gick 26 procent över till nationella program och 15 procent tog examen.

Skolverkets uppdaterade statistik för antagning till gymnasiet publiceras 26 september.

LÄS ÄVEN:

”Skolans samtals- och mötesterror nöter ner elever vid F-gränsen”

Maria Wiman: Därför fortsätter våra yrvädersungar att misslyckas i skolan

Sommar i P1: Kraven från rektor Linnea Lindquist