
Magnus Henrekson ska presentera sin utredning i februari 2025.
Vi Lärare kan berätta om de nya förslag som regeringens betygsutredare Magnus Henrekson väntas presentera.
Betyg
Många är positiva till betygsutredaren Magnus Henreksons förslag att skrota betyget F och att elevers meritvärde normeras mot resultaten på de nationella proven.
– Hur vi utformar betygssystemet, hur vi tar fler in i en gymnasieskola, det är jag beredd att vara mycket öppen med och diskutera, säger utbildningsminister Johan Pehrson (L).
I februari nästa år ska Magnus Henrekson, professor i nationalekonomi och senior forskare vid Institutet för Näringslivsforskning (IFN), presentera sin utredning om hur betygsinflation och bristande likvärdighet i betygssättning kan motverkas.
I en stor intervju med Vi Lärare som publicerades under tisdagen beskrev han dagens betygssystem som ”godtyckligt, skadligt och korrumperande” och berättade att han räknar med att kunna lägga fram en rad förslag, bland annat:
Magnus Henrekson ska presentera sin utredning i februari 2025.
I samband med en presskonferens på tisdagen om utbildningsdelarna i den kommande statsbudgeten handlade de inledande frågorna inte om budget utan om innehållet i Vi Lärares intervju med Magnus Henrekson. Utbildningsminister Johan Pehrson (L) fick frågan om vad han tycker om förslaget att slopa F-betyget.
Utbildningsminister Johan Pehrson (L).
– Hur vi utformar betygssystemet, hur vi tar fler in i en gymnasieskola, det är jag beredd att vara mycket öppen med och diskutera, sade han enligt TT.
Skolminister Lotta Edholm (L), som tillsatt Magnus Henrekson som utredare, vill inte ställa upp på en intervju med Vi Lärare och berätta vad hon tycker om sin utredares förslag. Tidigare har hon i skarpa ordalag dömt ut alla tankar på att avskaffa betyget F och bland annat förklarat att hon "kommer aldrig medverka till att F-betyget tas bort”.
I en skriftlig kommentar till Vi Lärare säger hon nu:
– Jag tycker att de förslag, och avvägningar, som utredaren själv har redogjort för låter kloka. Vi måste dock givetvis invänta utredningen i sin helhet och analysera förslagen mer noggrant. Det råder inget tvivel om att dagens betygssystem har stora brister och att många elever aldrig får en ärlig chans att lyckas i skolan. Därför behöver vi reformera betygssystemet i grunden.
Skolminister Lotta Edholm (L).
– Vi behöver även reformera skolans styrdokument för mer fokus på fakta- och ämneskunskaper, och se till att de blir bättre anpassade efter barns kognitiva utveckling. Det behövs också fler vägar in i gymnasieskolan, och en utredning ska föreslå nya valbara gymnasiala yrkesutbildningar som kan ge elever en snabbare etablering på arbetsmarknaden.
Nicklas Mörk, högstadielärare i matematik på Frövikskolan i Lindesberg, är positiv till Magnus Henreksons förslag.
– Jag tycker att det vore bra om F-betyget slopades och att betygen knyts till resultaten på de nationella proven. Jag skulle också vilja se att intagningskraven varierar mellan olika gymnasieutbildningar.
Nicklas Mörk, lärare i Lindesberg.
– Förhoppningsvis blir det mer fokus på utbildning och mindre på betyg. För att resultaten i skolan ska öka krävs det dock mycket mer, inte minst fler behöriga lärare och bättre förutsättningar att bedriva bra undervisning.
Sveriges Lärares ordförande Anna Olskog säger i en skriftlig kommentar:
– Sveriges Lärare ser med förväntan fram emot utredningens förslag. Utredaren pekar på flera områden där Sveriges Lärare anser att stora förändringar måste ske, till exempel att stävja betygsinflationen och se över F-betyget. Vi ser fram emot att få djupdyka i betänkandet när det kommer.
Socialdemokraternas utbildningspolitiska talesperson Åsa Westlund anser att det nuvarande betygssystemet är administrativt tung och har problem med betygsinflation.
Anna Olskog.
– Det finns stora bekymmer med betyget F. Vår hållning till betyget F är att det bör utredas om det ska vara kvar eller inte. Men oavsett vilket får det inte vara en spärrgräns till gymnasiet.
– Vi vill ju ha ett obligatoriskt gymnasium, vilket förutsätter att man gör om dagens gymnasium. Arbetsmarknad kräver att man har en gymnasieutbildning.
Varför gjorde ni inget åt F-betyget när ni hade regeringsmakten?
– Jag var inte ansvarig för de här frågorna då.
Men du var väl medlem i Socialdemokraterna?
Åsa Westlund (S).
– Ja. Vi vet nu att det här betyget inte stimulerar de som ligger lägre på betygsskalan att jobba hårdare, vilket man trodde när man införde det. Vi vet också att det bidrar till att skolans stödinsatser förläggs till årskurs nio i stället för de tidiga årskurserna. Det är fakta som har tillkommit.
Effekterna av betyget F var väl kända även när ni satt vid makten.
– Jag skulle säga att det kommit till ny kunskap under hela den tiden som vi har haft betyget F.
Vad tycker du om att regeringens egen utredare föreslår ett avskaffande av betyget F?
– Jag hoppas verkligen att regeringen är beredd att titta på det här. Men jag är väldigt kritisk till att man har tillsatt en betygsutredning som inte är en parlamentarisk utredning.
– Betygssystemet ska ju helst hålla över flera mandatperioder och att helt ensidigt bestämma sig för hur betygssystemet ska se ut utan att förankra det med den politiska oppositionen är väldigt kortsiktigt och skadligt för Sveriges elever, säger Åsa Westlund.
Niels Paarup-Petersen (C)
Hennes kollega i riksdagens utbildningsutskott, Niels Paarup-Petersen (C), beskriver det nuvarande betygssystemet som ”ont”.
– Jag tycker att det är mycket bra att Magnus Henrekson vill ta bort dagens hårda godkändgräns. Det måste finnas vägar framåt även för elever som inte når dagens E.
– Dagens system bidrar till att vi har hög ungdomsarbetslöshet och gör det även lättare för gängen att rekrytera. Tyvärr har skolminister Lotta Edholm sagt blankt nej till att göra något åt F-betyget varje gång vi har lyft frågan.
Slutreplik Hanna Garberg besvarar Skolledarnas oro för regleringar av lärares arbetstid.
Replik ”Kroka arm med oss i regleringsfrågan” skrev Hanna Garberg – nu svarar skolledarna.
Hök25 Uppmaningen till SKR i striden om reglerad planeringstid.
Debatt ”Förutom faktafel och fusk äventyrar AI även förmågan till källkritik”.
Debatt Hanna Garberg om SKR:s förslag för lärares arbetsmiljö: ”Ett hån”
Hök25 ”Stora oönskade konsekvenser för tredje man”
Hök25 ”Strejk är bättre som hot än vad den är i verkligheten.”
Debatt ”Antingen är det en marknad eller så är det inte en marknad. Det kan inte bara vara det när det passar”
Debatt ”Politikerna har nu ett val. Antingen skapar de en tyglad lärarkår, eller så lyssnar de till oss som faktiskt berörs.”
Debatt ”Elevhälsoprocessen i svensk skola måste skrotas – den är orättvis”.
Digitala nationella prov Arbetar redan med upphandlingen av en ny provplattform: ”Har haft dialog med kritikerna”.
Krönika ”Jag försöker förstå hur lärares status ska kunna öka när vi blir så uppläxade hela tiden.”
Våld i skolan Utbildningsministern: Tryggheten i svenska skolor har tyvärr blivit sämre över tid.
Debatt Elevernas svar på filosofiska frågan förvånade: ”Detta är viktigast med skolan”.
Debatt ”Kvartalsrapporter ska inte styra skolan”.
Arbetsbelastning ”De styrande borde ta chansen att minska grupperna nu när de har möjlighet.”
Forskning Stor studie: ”Lärarna behöver ges större utrymme att påverka arbetet”.
Friskolor Diskussion om vinster i skolan: ”Välfärdstjänster är inte som andra tjänster.”
Jag är lärare Jörgen Berg om varför han är lärare – och vad han skulle göra om han var skolminister för en dag.
Nedskärningar ”Har man halkat efter lönemässigt kan det bero på att man underpresterat i sin roll.”
Krönika ”För de allra flesta är mobilförbudet en ickefråga.”
Studiero Förslaget: Obligatorisk insamling av elevers mobiltelefoner i början av skoldagen.
Forskning 70 föreläsare delar med sig av forskning och erfarenheter från undervisning under en och samma dag.
Digitala nationella prov Varnar för att resultaten inte blir tillförlitliga: ”Vi är fly förbannade”.
Digitala nationella prov Starta kopiatorn – detta gäller för nationella proven.
Debatt ”Det är dags att ställa oss frågan vad vi fått för de 697 miljoner kronor som investerats”
Avtalsrörelse Här är frågorna de ser som viktigast i förhandlingarna.
Arbetstid Göteborg satsar – men Eskilstuna backar. Det handlar om arbetstidsförkortning.
Avtalsrörelse Förhandlingschefen: ”Det blir tufft”.
Avtalsrörelse Han undervisade och studerade parallellt. ”Jag är lyrisk”.
Annat SKR skeptiskt till kraven från Sveriges Lärare.
Digitala nationella prov 4 000 elever och anställdas personuppgifter läckta – Integritetsskyddsmyndigheten inkopplad.
Krönika ”Hoppas att staten inte försitter detta gyllene tillfälle”, skriver Per Kornhall.
Krönika ”Det vore en stor vinst för både lärare och elever”, skriver Filippa Mannerheim.
Debatt ”Den havererade provplattformen är dock bara toppen av ett isberg” skriver representanter för Elevernas riksförbund.
Digitala nationella prov Så tvingas lärarna lösa problemet – för att genomföra nationella proven.
Debatt ”Jag tror att jag med flera verksamma i skolan värld kunde talat om för er att vi skulle stå precis där vi står”.
Digitala nationella prov Har föreslagit granskning av Haverikommissionen: ”Lever i det förgångna”.
Debatt Grundskolechefen efter Wimans krönika: ”Uppgifterna om Kunskapsskolan stämmer inte”.
Debatt Tjänstefördelningen pågår: ”Här är receptet på bra arbetsmiljö”.
Digitala nationella prov Letar efter orsakerna – ”Så fort vi är säkra öppnar vi Skolplattformen igen”.
Lärarutbildning ”Studenterna ska få en bredd av erfarenheter från verkligheten” säger Adam Kedert.
Lärarutbildning Att ta sig an en student innebär inte bara extraarbete – det är en chans att utveckla sig själv.
Krönika ”Tänk om Skolverket kunde göra vad fasen som helst för att mildra skadan av detta vettlösa tids- och pengaslöseri.”
Ledare Samtidigt med sorgearbetet efter morden på Risbergska skolan gäller det att börja forma en väg framåt.
Digitala nationella prov Har kostat 697 miljoner: ”Vi kräver att Lotta Edholm och Skolverket förklarar sig”.
Debatt Forskaren varnar för att obs-förslaget leder till ökat utanförskap och ökade kostnader
Debatt ”Min erfarenhet är att den lilla gruppen har gjort gott för dessa elever”, skriver Torbjörn Klasson som har arbetat som speciallärare i 37 år.
Debatt Forskaren: ”Nya läroplanen stick i stäv mot egna målen när det gäller digitaliseringen”.
Krönika ”Bo Jansson har bokstaverat det vi andra har gormat oss hesa om i flera år.”