Efter Vi Lärares avslöjande: ”Bra om F-betyget slopas”

Vi Lärare kan berätta om de nya förslag som regeringens betygsutredare Magnus Henrekson väntas presentera.
Foto: Johanna Säll/Bildbyrån

Vi Lärare kan berätta om de nya förslag som regeringens betygsutredare Magnus Henrekson väntas presentera.

Många är positiva till betygsutredaren Magnus Henreksons förslag att skrota betyget F och att elevers meritvärde normeras mot resultaten på de nationella proven.
– Hur vi utformar betygssystemet, hur vi tar fler in i en gymnasieskola, det är jag beredd att vara mycket öppen med och diskutera, säger utbildningsminister Johan Pehrson (L).

I februari nästa år ska Magnus Henrekson, professor i nationalekonomi och senior forskare vid Institutet för Näringslivsforskning (IFN), presentera sin utredning om hur betygsinflation och bristande likvärdighet i betygssättning kan motverkas.

I en stor intervju med Vi Lärare som publicerades under tisdagen beskrev han dagens betygssystem som ”godtyckligt, skadligt och korrumperande” och berättade att han räknar med att kunna lägga fram en rad förslag, bland annat:

  • Att det införs en tio-gradig betygsskala.
  • Att elevernas genomsnittsbetyg kalibreras mot respektive skolas genomsnittsresultat på de nationella proven.
  • Att samtliga nationella prov i årskurs 9 och i gymnasieskolan ska vara digitala och rättas centralt.
  • Att betyget F, alltså betyget underkänt, slopas. Antagning och urval till gymnasieskolan ska bygga på ett sammanlagt meritvärde och inte hindras av en skarp F-gräns i vissa ämnen.
Foto: Johanna Säll/Bildbyrån

Magnus Henrekson ska presentera sin utredning i februari 2025.

I samband med en presskonferens på tisdagen om utbildningsdelarna i den kommande statsbudgeten handlade de inledande frågorna inte om budget utan om innehållet i Vi Lärares intervju med Magnus Henrekson. Utbildningsminister Johan Pehrson (L) fick frågan om vad han tycker om förslaget att slopa F-betyget.

Utbildningsminister Johan Pehrson (L).

– Hur vi utformar betygssystemet, hur vi tar fler in i en gymnasieskola, det är jag beredd att vara mycket öppen med och diskutera, sade han enligt TT.

Edholm: ”Kloka förslag”

Skolminister Lotta Edholm (L), som tillsatt Magnus Henrekson som utredare, vill inte ställa upp på en intervju med Vi Lärare och berätta vad hon tycker om sin utredares förslag. Tidigare har hon i skarpa ordalag dömt ut alla tankar på att avskaffa betyget F och bland annat förklarat att hon "kommer aldrig medverka till att F-betyget tas bort”.

I en skriftlig kommentar till Vi Lärare säger hon nu:

– Jag tycker att de förslag, och avvägningar, som utredaren själv har redogjort för låter kloka. Vi måste dock givetvis invänta utredningen i sin helhet och analysera förslagen mer noggrant. Det råder inget tvivel om att dagens betygssystem har stora brister och att många elever aldrig får en ärlig chans att lyckas i skolan. Därför behöver vi reformera betygssystemet i grunden.

Skolminister Lotta Edholm (L).

– Vi behöver även reformera skolans styrdokument för mer fokus på fakta- och ämneskunskaper, och se till att de blir bättre anpassade efter barns kognitiva utveckling. Det behövs också fler vägar in i gymnasieskolan, och en utredning ska föreslå nya valbara gymnasiala yrkesutbildningar som kan ge elever en snabbare etablering på arbetsmarknaden.

”Mer fokus på utbildning”

Nicklas Mörk, högstadielärare i matematik på Frövikskolan i Lindesberg, är positiv till Magnus Henreksons förslag.

– Jag tycker att det vore bra om F-betyget slopades och att betygen knyts till resultaten på de nationella proven. Jag skulle också vilja se att intagningskraven varierar mellan olika gymnasieutbildningar.

Nicklas Mörk, lärare i Lindesberg.

– Förhoppningsvis blir det mer fokus på utbildning och mindre på betyg. För att resultaten i skolan ska öka krävs det dock mycket mer, inte minst fler behöriga lärare och bättre förutsättningar att bedriva bra undervisning.

Ser fram emot djupdykning

Sveriges Lärares ordförande Anna Olskog säger i en skriftlig kommentar:

– Sveriges Lärare ser med förväntan fram emot utredningens förslag. Utredaren pekar på flera områden där Sveriges Lärare anser att stora förändringar måste ske, till exempel att stävja betygsinflationen och se över F-betyget. Vi ser fram emot att få djupdyka i betänkandet när det kommer.

Socialdemokraternas utbildningspolitiska talesperson Åsa Westlund anser att det nuvarande betygssystemet är administrativt tung och har problem med betygsinflation.

Anna Olskog.

– Det finns stora bekymmer med betyget F. Vår hållning till betyget F är att det bör utredas om det ska vara kvar eller inte. Men oavsett vilket får det inte vara en spärrgräns till gymnasiet.

– Vi vill ju ha ett obligatoriskt gymnasium, vilket förutsätter att man gör om dagens gymnasium. Arbetsmarknad kräver att man har en gymnasieutbildning.

”Kommit ny kunskap”

Varför gjorde ni inget åt F-betyget när ni hade regeringsmakten?

– Jag var inte ansvarig för de här frågorna då.

Men du var väl medlem i Socialdemokraterna?

Åsa Westlund (S).

– Ja. Vi vet nu att det här betyget inte stimulerar de som ligger lägre på betygsskalan att jobba hårdare, vilket man trodde när man införde det. Vi vet också att det bidrar till att skolans stödinsatser förläggs till årskurs nio i stället för de tidiga årskurserna. Det är fakta som har tillkommit.

Effekterna av betyget F var väl kända även när ni satt vid makten.


– Jag skulle säga att det kommit till ny kunskap under hela den tiden som vi har haft betyget F.

”Kortsiktigt och skadligt”

Vad tycker du om att regeringens egen utredare föreslår ett avskaffande av betyget F?

– Jag hoppas verkligen att regeringen är beredd att titta på det här. Men jag är väldigt kritisk till att man har tillsatt en betygsutredning som inte är en parlamentarisk utredning.


– Betygssystemet ska ju helst hålla över flera mandatperioder och att helt ensidigt bestämma sig för hur betygssystemet ska se ut utan att förankra det med den politiska oppositionen är väldigt kortsiktigt och skadligt för Sveriges elever, säger Åsa Westlund.

”Edholm har sagt blankt nej”

Foto: Centerpartiet

Niels Paarup-Petersen (C)

Hennes kollega i riksdagens utbildningsutskott, Niels Paarup-Petersen (C), beskriver det nuvarande betygssystemet som ”ont”.

– Jag tycker att det är mycket bra att Magnus Henrekson vill ta bort dagens hårda godkändgräns. Det måste finnas vägar framåt även för elever som inte når dagens E.

– Dagens system bidrar till att vi har hög ungdomsarbetslöshet och gör det även lättare för gängen att rekrytera. Tyvärr har skolminister Lotta Edholm sagt blankt nej till att göra något åt F-betyget varje gång vi har lyft frågan.

LÄS MER: