
Magnus Henrekson föreslår flera förändringar i sin utredning kring betygen.
Magnus Henrekson presenterar på onsdagen sin betygsutredning som innehåller flera stora förändringar från dagens system.
Betygsutredningen
Regeringens utredare Magnus Henrekson presenterar ett nytt betygssystem under onsdagen.
Dagens betygssystem är godtyckligt, skadligt och korrumperande, menar han.
Efter att flera partier har svängt i betygsfrågan finns det ett brett politisk stöd för flera av utredningens förslag.
Redan i höstas berättade regeringens utredare Magnus Henrekson, till vardags professor i nationalekonomi och senior forskare vid Institutet för Näringslivsforskning (IFN), i en intervju med Vi Lärare om hur han vill förändra dagens betygssystem som han betecknar som bland det mest demoraliserande som finns i Sverige.
– Det är godtyckligt, skadligt och korrumperande. Jag tycker även att det är emotionellt väldigt stötande. Förutom problem med betygsinflation och bristande likvärdighet, är det dessutom oklart vad det egentligen är som betygsätts.
– Marknadiseringen av det svenska skolsystemet gör att det är extra olämpligt att ha ett sådant system i ett land som Sverige. Systemet ger helt enkelt inte lärare förutsättningar att sätta nationellt likvärdiga betyg. Ändå har vi låtit det rulla på i drygt 30 år.
Utredningen som presenteras på onsdagen väntas bland annat föreslå:
LÄS MER: 22 viktiga förslag om nya betygssystemet
– De nationella slutproven genomförs i vårt förslag efter att lärarna har satt sina betyg, säger Magnus Henrekson.
Magnus Henrekson föreslår flera förändringar i sin utredning kring betygen.
Utredningen föreslår även att ett genomsnittligt meritvärde på minst fyra från grundskolan ska vara ett grundkrav för att en elev ska vara behörig att studera på något av gymnasiets nationella program.
– Kravet är kompensatoriskt. Det innebär att ett lägre betyg i ett ämne kan kompenseras av ett högre i ett annat, säger Magnus Henrekson.
Kommer de som uppnår lägre meritvärde än fyra stängas ute från gymnasiet om utredningens förslag blir verklighet?
– Nej. För att komma in på den förenklade gymnasieutbildning som föreslås i den nyligen presenterade utredningen ”Fler vägar till arbetslivet” ska det räcka med ett meritvärde på ett, vilket i princip alla som deltar så mycket i undervisningen att de kan betygssättas klarar.
Vad ska hända med de som inte blir betygssatta?
– Det kommer att vara en mycket liten grupp, vilket gör det möjligt att sätta in resurser på dem på riktigt.
Utredningen ”Fler vägar till arbetslivet” föreslår en ny treårig gymnasieutbildning som omfattar färre poäng än ett vanligt gymnasieprogram, 1 900 mot 2 500/2 800.
Sverige är det land i EU som underkänner flest elever i grundskolan. Ungefär en femtedel av eleverna som lämnar årskurs nio har inte fullständiga betyg och cirka 15 procent är inte behöriga att läsa vidare på ett nationellt gymnasieprogram.
I övriga EU-länder är motsvarande andel några få procent.
Samtidigt presterar Sverige relativt bra i internationella studier och har en jämförbar nivå på andelen lågpresterande elever.
Enligt Magnus Henrekson är det inte den svenska lärarkåren som är ansvarig för den växande betygsinflationen.
– Det är dagens system som det är fel på, inte lärarna.
I intervjun med Vi Lärare i september betonade Magnus Henrekson vikten av att ta till vara betygssättande lärares ofta goda kännedom om elevers kunskaper.
– Lärare är dessutom i allmänhet bra på att rangordna elever utifrån kunskapsnivå. Däremot är det praktiskt taget omöjligt för lärare att veta hur deras egen undervisningsgrupp förhåller sig till andra skolor eller grupper i landet.
Under hösten har flera av riksdagens partier svängt i betygsfrågan, i en del fall rejält. I dag är det till exempel enbart Sverigedemokraterna som inte har ställt sig bakom ett avskaffande av F-betyget.
Åsa Westlund (S).
Åsa Westlund (S), ordförande i riksdagens utbildningsutskott, är positiv till utredningens förslag.
– Den stora fördelen med förslagen är att de gör att vi kommer till rätta med mycket av betygsinflationen vilket ökar rättssäkerheten, men också att den skarpa F-gränsen försvinner. En oro är att systemet kan framstå som krångligt.
– Det är viktigt att betygssystemet uppfattas som legitimt och att det inte är otydligt för eleverna vem det är som egentligen sätter betyg.
Vad tycker du om att antalet betygssteg utökas till tio?
– Det finns ju verkligen både för- och nackdelar med så här många betygssteg. Betygsforskare brukar säga att ju fler betygssteg man har, desto fler felaktiga betyg får man. Det ställer väldigt stora krav att kunna rangordna i den här utsträckningen.
– Fördelen med många betygssteg är att det på ett sätt kan uppfattas som rättvisare av eleverna, att det lönar sig att anstränga sig hela vägen.
LÄS MER:
AVSLÖJAR: F-betyg skrotas – inför nytt betygssystem
Efter Vi Lärares avslöjande: ”Bra om F-betyget slopas”
Skolprofilerna: Slopat F ger mer tid till undervisning
Varningen: ”Nya betygen har sidoeffekter”
Läraren Anki har upplevt fem betygssystem
Krönika ”Det tycks vara stört omöjligt att uppfinna ett okomplicerat betygssystem utan brister och svagheter”, skriver Maria Wiman.
Annat ”Vi vet så väl hur mycket våra SFI-elever kämpar. Det gör att dådet känns extra svårt”
Vi lärare debatt Varnar för politisk retorik som hetsar fram viktiga beslut grundade på rädsla snarare än förnuft och evidens.
Vi lärare debatt ”Kritiskt tänkande bygger på ämneskunskap”.
Vi lärare debatt Kritiken mot Skolverket: ”Vet ni hur bedömning går till?”
Vi lärare debatt Så kan elever fuska i nya digitala provplattformen – ”skulle vara ett vapen mot betygsinflation”.
Betyg Här är 22 av de viktigaste förslagen ur den nära tusensidiga betygsutredningen.
Vi lärare debatt Repetition är inte enda svaret på skolans kris, skriver Oscar Björk, doktor i didaktik.
Krönika ”Vetenskapen knäpper främlingsfientligheten på näsan”.
Vi lärare debatt Patrik Andersson saknar lärarna i utredningsarbetet för det nya betygssystemet som snart presenteras.
Vi lärare debatt Lärarnas dom över Skolverkets provplattform: "Ologisk och föråldrad”.
Våld i skolan Då kan Anna Olskogs myndighetsallians bli verklighet.
Våld i skolan Olskogs svar på regeringens förslag om säkra skolor.
Våld i skolan Så arbetar lärarna i Örebro för att hantera sorgen och egna känslor efter skolattentatet.
Vi lärare debatt Agneta Gulz: ”Lärare förtjänar bättre möjligheter att ifrågasätta påbud som saknar stöd i evidens”.
Våld i skolan Klockan 12 i dag tystnar Sverige för att hedra offren för skolattacken i Örebro.
Vi lärare debatt ”Oscar Björks farhågor om att ett 'alltför snävt fokus på Phonics' skulle hämma språkutvecklingen missar poängen”
Vi lärare debatt Sluta tala om oss lärare och tala med oss i stället. Vad lärarutbildningen ska innehålla bör rimligen även vara en fråga för verksamma lärare, skriver debattören.
Vi lärare debatt Elever i anpassad grundskola får nära 200 timmar färre i svenska än andra elever – men det är tyst kring elevgruppen.
Våld i skolan Skolkuratorns bästa råd när du ska prata med barn och elever om det allra svåraste.
Krönika ”Inga låsta skolor i världen kan rädda ett barn som inte får en rimlig chans att bli delaktigt i samhället”.
Våld i skolan Låsta dörrar och tvingande krav på PDV-utbildning ska skydda skolorna mot attacker.
Våld i skolan Masskjutningen i Örebro rev upp sår i Finland – som bland annat ändrat byggregler: ”Lyckats”.
Våld i skolan Sveriges Lärares ordförande på plats utanför Campus Risbergska tillsammans med statsministern: ”Alla måste visa handlingskraft”.
Våld i skolan Modern arkitektur med stora öppna ytor och glasväggar är en mardröm för säkerheten.
Våld i skolan ”Det finns många lärare som gör det lilla extra, och i kris så fortsätter man göra det”.
Krönika ”När jag var barn hade skolan en vaktmästare som bodde intill och vakade över skolan. Sen försvann han.”
Krönika ”Vad ska vi svara eleverna på frågan om vi kan vara trygga?”
Våld i skolan Tiotal döda – läraren inne på skolan under attacken: ”Tänker på dem som inte kommer tillbaka till jobbet”.
Hoten mot lärarna Läraren Petter Kraftling inrymd på skolan: ”Jag hörde skott”.
Vi lärare debatt ”Krävs helt andra verktyg för att hantera ordningsproblem”.
Vi lärare debatt Demokratiuppdraget riskerar att urholkas, skriver Petra Runström Nilsson.
Vi lärare debatt Belöning till huvudmän som anställer behöriga och frivilligt mentorskap – Centerpartiet formulerar sin nya skolpolitik.
Vi lärare debatt Varningen: ”Politiken styr skolan mot kognitionsvetenskapen”.
Krönika Lärare byter roll hela tiden, utifrån vad situationen kräver, skriver Karin Boberg.
Krönika Ett enfrågeparti befolkat av lärare kunde dominera den politiska debatten om skolan och rensa den från floskler, skriver Maria Wiman.
Vi lärare debatt Utredningen saknar egen grund för sina förslag, skriver 16 forskare.
Lärarliv ”Jag minns var i klassrummet Lars-Olov satt”, säger Inez Degerman, 96.
Arbetsmiljö Sveriges Lärare anmäler Göteborgs stad till åklagare.
Studiero ”Vi vill stärka rektorers och lärares befogenheter.”
Ledare Om partsvägen visar sig stängd, så får vi gå den andra vägen, skriver förbundsordförande Anna Olskog.
Vi lärare debatt Ny skolkultur före ökade resurser – det vill läraren Therese Rosengren se.
Lärarbrist Ny dyster prognos från Skolverket: ”Vi blev förvånade”.
Krönika Maria Wiman om de digitala nationella proven: ”Det är jag som förväntas ta hand om eländet när det kommer”.
Läromedel Skolbibliotekariernas mejlkorgar fylls till brädden: ”Vi behöver stå pall”.
Skolpolitik Målet: Bättre undervisning och mindre administration för lärare.
Förintelsens minnesdag ”Lärare måste prata om hat och fördomar”.
Kunskapsklyftan Nyckeln: Tvålärarsystem, resurstid och färre extra anpassningar.
På djupet Hoppet att vända utvecklingen står till en 50 år gammal läroplan.
Digitala nationella prov Ny funktion för sambedömning – läraren är skeptisk: ”De har inte förstått”.