
Magnus Henrekson föreslår flera förändringar i sin utredning kring betygen.
Magnus Henrekson presenterar på onsdagen sin betygsutredning som innehåller flera stora förändringar från dagens system.
Betygsutredningen
Regeringens utredare Magnus Henrekson presenterar ett nytt betygssystem under onsdagen.
Dagens betygssystem är godtyckligt, skadligt och korrumperande, menar han.
Efter att flera partier har svängt i betygsfrågan finns det ett brett politisk stöd för flera av utredningens förslag.
Redan i höstas berättade regeringens utredare Magnus Henrekson, till vardags professor i nationalekonomi och senior forskare vid Institutet för Näringslivsforskning (IFN), i en intervju med Vi Lärare om hur han vill förändra dagens betygssystem som han betecknar som bland det mest demoraliserande som finns i Sverige.
– Det är godtyckligt, skadligt och korrumperande. Jag tycker även att det är emotionellt väldigt stötande. Förutom problem med betygsinflation och bristande likvärdighet, är det dessutom oklart vad det egentligen är som betygsätts.
– Marknadiseringen av det svenska skolsystemet gör att det är extra olämpligt att ha ett sådant system i ett land som Sverige. Systemet ger helt enkelt inte lärare förutsättningar att sätta nationellt likvärdiga betyg. Ändå har vi låtit det rulla på i drygt 30 år.
Utredningen som presenteras på onsdagen väntas bland annat föreslå:
LÄS MER: 22 viktiga förslag om nya betygssystemet
– De nationella slutproven genomförs i vårt förslag efter att lärarna har satt sina betyg, säger Magnus Henrekson.
Magnus Henrekson föreslår flera förändringar i sin utredning kring betygen.
Utredningen föreslår även att ett genomsnittligt meritvärde på minst fyra från grundskolan ska vara ett grundkrav för att en elev ska vara behörig att studera på något av gymnasiets nationella program.
– Kravet är kompensatoriskt. Det innebär att ett lägre betyg i ett ämne kan kompenseras av ett högre i ett annat, säger Magnus Henrekson.
Kommer de som uppnår lägre meritvärde än fyra stängas ute från gymnasiet om utredningens förslag blir verklighet?
– Nej. För att komma in på den förenklade gymnasieutbildning som föreslås i den nyligen presenterade utredningen ”Fler vägar till arbetslivet” ska det räcka med ett meritvärde på ett, vilket i princip alla som deltar så mycket i undervisningen att de kan betygssättas klarar.
Vad ska hända med de som inte blir betygssatta?
– Det kommer att vara en mycket liten grupp, vilket gör det möjligt att sätta in resurser på dem på riktigt.
Utredningen ”Fler vägar till arbetslivet” föreslår en ny treårig gymnasieutbildning som omfattar färre poäng än ett vanligt gymnasieprogram, 1 900 mot 2 500/2 800.
Sverige är det land i EU som underkänner flest elever i grundskolan. Ungefär en femtedel av eleverna som lämnar årskurs nio har inte fullständiga betyg och cirka 15 procent är inte behöriga att läsa vidare på ett nationellt gymnasieprogram.
I övriga EU-länder är motsvarande andel några få procent.
Samtidigt presterar Sverige relativt bra i internationella studier och har en jämförbar nivå på andelen lågpresterande elever.
Enligt Magnus Henrekson är det inte den svenska lärarkåren som är ansvarig för den växande betygsinflationen.
– Det är dagens system som det är fel på, inte lärarna.
I intervjun med Vi Lärare i september betonade Magnus Henrekson vikten av att ta till vara betygssättande lärares ofta goda kännedom om elevers kunskaper.
– Lärare är dessutom i allmänhet bra på att rangordna elever utifrån kunskapsnivå. Däremot är det praktiskt taget omöjligt för lärare att veta hur deras egen undervisningsgrupp förhåller sig till andra skolor eller grupper i landet.
Under hösten har flera av riksdagens partier svängt i betygsfrågan, i en del fall rejält. I dag är det till exempel enbart Sverigedemokraterna som inte har ställt sig bakom ett avskaffande av F-betyget.
Åsa Westlund (S).
Åsa Westlund (S), ordförande i riksdagens utbildningsutskott, är positiv till utredningens förslag.
– Den stora fördelen med förslagen är att de gör att vi kommer till rätta med mycket av betygsinflationen vilket ökar rättssäkerheten, men också att den skarpa F-gränsen försvinner. En oro är att systemet kan framstå som krångligt.
– Det är viktigt att betygssystemet uppfattas som legitimt och att det inte är otydligt för eleverna vem det är som egentligen sätter betyg.
Vad tycker du om att antalet betygssteg utökas till tio?
– Det finns ju verkligen både för- och nackdelar med så här många betygssteg. Betygsforskare brukar säga att ju fler betygssteg man har, desto fler felaktiga betyg får man. Det ställer väldigt stora krav att kunna rangordna i den här utsträckningen.
– Fördelen med många betygssteg är att det på ett sätt kan uppfattas som rättvisare av eleverna, att det lönar sig att anstränga sig hela vägen.
LÄS MER:
AVSLÖJAR: F-betyg skrotas – inför nytt betygssystem
Efter Vi Lärares avslöjande: ”Bra om F-betyget slopas”
Skolprofilerna: Slopat F ger mer tid till undervisning
Varningen: ”Nya betygen har sidoeffekter”
Läraren Anki har upplevt fem betygssystem
Krönika Eleven hade skrivit en och samma mening hundratals gånger i följd: ”Jag kan inte”, stod det. Jag kan inte. Jag kan inte. Jag kan inte.
Debatt ”Du som är politiker – ta chansen att investera i skolans framtid”, skriver Sveriges Lärare i Täby.
Debatt Kräver lagändring för att möjliggöra anonyma orosanmälningar för personal i förskola och skola.
Debatt Sju lärare vill se en skola med skärm, skönlitteratur och pärm.
Friskolor Minskad konkurrens och fortsatta vinstutdelningar bland farhågorna.
Debatt ”Pengar och makt är ett nollsummespel, om en grupp får ökat inflytande sker det på bekostnad av någon annan grupp”.
Debatt ”Mina elever har fått väsentligt färre timmars undervisning i det ämne de testas i”
Hök25 Läget ”fortfarande låst” mellan Sveriges Lärare och SKR och Sobona.
Krönika ”Det är liksom skillnad på elevinflytande och elevdiktatur.”
Hök25 Sveriges Lärare ”Mycket kan hända innan avtalet är tecknat”.
Slutreplik Hanna Garberg besvarar Skolledarnas oro för regleringar av lärares arbetstid.
Replik ”Kroka arm med oss i regleringsfrågan” skrev Hanna Garberg – nu svarar skolledarna.
Digitala nationella prov Uppdatering stoppade digitala proven: ”Fanns en oro”.
Våld i skolan Arbetsmiljöverkets ovanliga åtgärd för lärarna: ”Omedelbar och allvarlig fara”
Fackligt Anna Olskog efter historiska initiativet: ”Mitt budskap till Lotta Edholm fortsätter vara glasklart.”
Hök25 Anna Olskog: ”Borde inte vara svårt för arbetsgivaren att sikta”
Hök25 Uppmaningen till SKR i striden om reglerad planeringstid.
Debatt ”Förutom faktafel och fusk äventyrar AI även förmågan till källkritik”.
Debatt Hanna Garberg om SKR:s förslag för lärares arbetsmiljö: ”Ett hån”
Hök25 ”Stora oönskade konsekvenser för tredje man”
Hök25 Avvaktar utredning – vill inte förhandla om planeringstiden.
Hök25 ”Strejk är bättre som hot än vad den är i verkligheten.”
Debatt ”Antingen är det en marknad eller så är det inte en marknad. Det kan inte bara vara det när det passar”
Debatt ”Politikerna har nu ett val. Antingen skapar de en tyglad lärarkår, eller så lyssnar de till oss som faktiskt berörs.”
Debatt ”Elevhälsoprocessen i svensk skola måste skrotas – den är orättvis”.
Digitala nationella prov Arbetar redan med upphandlingen av en ny provplattform: ”Har haft dialog med kritikerna”.
Krönika ”Jag försöker förstå hur lärares status ska kunna öka när vi blir så uppläxade hela tiden.”
Våld i skolan Utbildningsministern: Tryggheten i svenska skolor har tyvärr blivit sämre över tid.
Debatt Elevernas svar på filosofiska frågan förvånade: ”Detta är viktigast med skolan”.
Debatt ”Kvartalsrapporter ska inte styra skolan”.
Debatt Lotta Edholm: ”Använder sin plattform i SKR för att bromsa helt nödvändiga reformer.”
Arbetsbelastning ”De styrande borde ta chansen att minska grupperna nu när de har möjlighet.”
Forskning Stor studie: ”Lärarna behöver ges större utrymme att påverka arbetet”.
Friskolor Diskussion om vinster i skolan: ”Välfärdstjänster är inte som andra tjänster.”
Jag är lärare Jörgen Berg om varför han är lärare – och vad han skulle göra om han var skolminister för en dag.
Nedskärningar ”Har man halkat efter lönemässigt kan det bero på att man underpresterat i sin roll.”
Krönika ”För de allra flesta är mobilförbudet en ickefråga.”
Studiero Förslaget: Obligatorisk insamling av elevers mobiltelefoner i början av skoldagen.
Forskning 70 föreläsare delar med sig av forskning och erfarenheter från undervisning under en och samma dag.
Digitala nationella prov Varnar för att resultaten inte blir tillförlitliga: ”Vi är fly förbannade”.
Digitala nationella prov Starta kopiatorn – detta gäller för nationella proven.
Debatt ”Det är dags att ställa oss frågan vad vi fått för de 697 miljoner kronor som investerats”
Avtalsrörelse Här är frågorna de ser som viktigast i förhandlingarna.
Arbetstid Göteborg satsar – men Eskilstuna backar. Det handlar om arbetstidsförkortning.
Avtalsrörelse Förhandlingschefen: ”Det blir tufft”.
Avtalsrörelse Han undervisade och studerade parallellt. ”Jag är lyrisk”.
Annat SKR skeptiskt till kraven från Sveriges Lärare.
Digitala nationella prov 4 000 elever och anställdas personuppgifter läckta – Integritetsskyddsmyndigheten inkopplad.
Krönika ”Hoppas att staten inte försitter detta gyllene tillfälle”, skriver Per Kornhall.
Krönika ”Det vore en stor vinst för både lärare och elever”, skriver Filippa Mannerheim.