C vill skrota F-betyget för alla gymnasieprogram

En elev som sitter i en tom skolkorridor och håller händerna för ansiktet
Foto: AdobeStock

Den skarpa godkäntgränsen slår ut människor från arbetsmarknaden, menar Centerpartiet – som nu kräver att regeringen slopar F-betyget genast.

Centerpartiet vill skrota godkäntgränsen, på sikt även för teoretiska gymnasieprogram.
– Regeringen vill inte röra vid F-betyget, säger Niels Paarup-Petersen, partiets skolpolitiska talesperson.

Varje år går en femtedel av eleverna ut nian utan gymnasiebehörighet, det vill säga godkänt i samtliga kärnämnen.

Nu öppnar Centerpartiet för att slopa kravet på godkänt i minst åtta ämnen för att fler ska komma in på gymnasiet, i första hand på yrkesutbildningarna. På sikt för hela gymnasieskolan.

”Verkligheten får oss att agera”

– Man kan säga att det är verkligheten som fått oss att agera. Att man helt i onödan kastar ut en massa ungdomar i arbetslöshet och dåliga framtidsutsikter för ett betygssystem som inte har vetenskaplig grund, men med teoretiska krav som alla elever inte klarar av eller som de inte får tillräckligt stöd att klara, säger Niels Paarup Petersen.

Niels Paarup-Petersen.

Skolminister Lotta Edholm (L) är en stark försvarare av F-betyget, och har tidigare sagt till Vi Lärare att kraven för att nå E inte är för hårda, men felaktigt satta.

Finansministerns utredare i Produktivitetskommission ställer sig dock i raden av kritiker av F-betyget. 

Katrin Stjernfelt Jammeh, socialdemokratisk ordförande i kommunstyrelsen i Malmö som har utrett hur fler ska gå på gymnasiet, har kallat F ”en återvändsgränd”.

Läraren och skoldebattören H P Tran säger i en kommentar om regeringens skolpolitik att ”F idag betyder ”Fail, förstört, fuck you”.

I väntan på en rejäl genomgång av betygssystemet vill partiet att regeringen omedelbart slopar F-betyget.

”Har utretts flera gånger”

– Den hårda godkäntgränsen har utretts i flera omgångar, det finns underlag att ta av. Innan har vi haft system där man inte utesluter elever. Vi kommer egentligen inte med något nytt – att folk ska gå vidare i yrkesutbildning har varit standard i svensk skolhistoria, säger han.

Den pågående betygsutredningen är inte lösningen på problemet, enligt partiet.

– Man tittar på E men inte på betyget F. Den grundläggande idén vill regeringen röra. Det tror inte vi är den riktiga vägen att gå, säger Niels Paarup Petersen.

Att lärare driver frågan är viktigt, säger han.

– Vi har inte regeringsmakten, men vi fortsätter lägga press på regeringen och försöker få dem att förstå varför det är en dålig idé, säger Niels Paarup Petersen.

Regeringens betygsutredning ska presenteras i februari 2025.

LÄS ÄVEN:

Tholin: ”Vi är Europamästare i antal underkända elever”

Lärarens varning: ”F-betyget är ett arbetsmiljöproblem”

Var fjärde lärare pressas av rektor att undvika F-betyg

Så svarar skolprofiler, lärare och forskare om betyget F

Filippa Mannerheim: Tre viktigaste punkterna för betygsutredningen att ta tag i