
Filippa Mannerheim.
Betygsutredningen
Magnus Henreksons betygsutredning presenteras under onsdagen.
Lärarna Filippa Mannerheim, Karin Herlitz, Nicklas Mörk, Maria Wiman och Fredrik Sandström delar ut röda och gröna flaggor till förslagen.
Vi Lärare har tidigare kunnat avslöja att F-betyget ryker i nya betygsutredningen.
Här delar fem skolprofiler sina förhoppningar och farhågor inför utredaren Magnus Henreksons förslag på ett nytt betygssystem för svensk skola.
Filippa Mannerheim.
”Jag hoppas att det nya betygssystemet gör att lärarna inte kommer att bedöma ihjäl sig, för det gör vi idag.
Jag hoppas också att lärare får stöd av själva betygssystemet, ett betyg ska vara självklart och bara falla ut.”
”Om systemet bygger på att alla elever rent teoretiskt kan få högsta betyg, är det fel på systemet. Ansvaret hamnar på läraren, snarare än eleven – det fanns en vits med att bara kunna dela ut en viss andel femmor i 1-5-systemet.
Jag är jätterädd för nationella proven får oerhörd betydelse, proven är undermåliga. De korrelerar inte med kursinnehållet och är omöjliga att bedöma, i alla fall i svenska. Som lärare lägger jag oerhört mycket tid på att förbereda och att matcha provet med en hel kurs – viktig undervisningstid som går förlorad.
När Magnus Henrekson pratar om att lärare ska bilda bedömningsråd får jag ont i magen. Då har han ingen aning om hur mycket tid vi lägger på administration och hur lite vi lägger på våra ämnen. Att sitta i råd och älta bedömning stjäl lärares tid.”
Karin Herlitz.
”Den skarpa F-gränsen försvinner, elever kan gå ut nian med en tvåa i matte och ändå gå vidare till ett yrkesprogram. Det är farligt att stänga ute folk från utbildningar där elevens eventuella svårigheter ändå inte står i fokus.
Människor lär sig knappast mer av att inte gå på gymnasiet.
Jag upplever inte att betygssättning tar så mycket tid, men kanske är det för att jag slutat bedöma efter matriser. En tiogradig betygsskala borde rimligtvis innebära matrisens död.”
”Kalibreringen mot nationella proven är bra, vi tar emot elever som fått glädjebetyg och på gymnasiet är de nästan chanslösa.
Men jag är orolig att det kommer att styra undervisningen mot nationella proven i större utsträckning. Det riskerar att underminera undervisningen när det blir ”teaching for the test.
Betygssystemet är fortfarande målrelaterat, och det är olyckligt.
Det signalerar att alla elever kan få alla betyg, men så ser begåvningskurvan inte ut och kommer aldrig att göra.”
Nicklas Mörk.
”Jag sätter likvärdigheten i betygssättningen i första rummet och den kan inte bli värre än den är idag. Nu kan vi sätta vilka betyg vi vill, oavsett hur det går för elever.
Här ska systemet reglera så att det blir nationell likvärdighet, bland annat genom resultaten i nationella proven – både för individen och för grupper.”
”Kommer systemet ta hand om skillnader mellan elever?
Om en högpresterande elev går i en klass med lågpresterande elever, får eleven högre eller lägre resultat än den borde ha fått?
Samma sak när det omvända gäller, om en elev presterar väldigt dåligt på en skola där många elever är högpresterande, kommer den eleven få sämre resultat?
Sen gäller det att förstå och kunna förklara systemet, nu är det möjligt för elever att förhandla betyg och veta sitt meritvärde i förväg. Men det finns ingen elev eller lärare som kan förutspå en position i jämförelse med andra elever, nationellt sett.
Det är en uppgift för regeringen att förklara varför den övergången är motiverad och varför fördelarna trumfar nackdelarna.”
Maria Wiman.
”Det känns som om någon äntligen förstår hur förödande F-betyget är, och det är är svingoda nyheter om det slopas.
F är så destruktivt, ingen blir hjälpt. Det motiverar inte elever och det gör att 16 procent slås ut från vidare utbildning inga fördelar – bort med det bara.
Att slippa sätta ett straffande betyg är väldigt skönt för mig som lärare också, sätter man en F-varning ska det in möten, åtgärder och anpassningar. Det vore jätteskönt att bli avlastad.
Jag tror att det nya systemet kan bli mer nyanserat och inte så stolpigt som det här varit, mindre flummigt. Jag tror att många lärare är osäkra på hur rättvisande betygen de sätter verkligen är – mer raka rör, tack.”
– Det jag är rädd för är att nationella prov ska börja väga så tyngt i betygen, redan som det är idag är det en stor stressfaktor för våra barn. Det är det sista de gör i grundskolan och de vet att det är avgörande för gymnasiet. Om de ska väga ännu tyngre är jag rädd att det ska drabba den psykiska hälsan för våra barn.
Fredrik Sandström.
Grön flagg:
”Det är ett steg i rätt riktning att utredaren försöker införa en rättviseaspekt, genom att normera resultaten efter nationella proven – som ju alla elever måste göra. Och att det sker både på elev- och skolnivå.
Men det kräver att provplattformen fungerar och extern rättning av proven finns på plats, men det är tveksamt att det någonsin kommer att fungera.”
Jag trodde att vi skulle bli av med det målrelaterade betygssystemet, men så verkar det inte bli. Det går inte att beskriva kunskaper med abstrakta formuleringar.
Kanske borde man nöja sig med att låta betygssystemet vara ett urvalsinstrument för vidare studier.
Sedan har lärare svårt redan idag att både förstå och motivera vilket betyg en elev ska ha, både för eleven och för vårdnadshavare. Det kommer inte bli lättare med ytterligare fyra steg.
En farhåga är också att det slopade F-betyget inte gör skillnad i praktiken, om eleven ändå behöver nå en fyra för att ha godtagbara kunskaper.
LÄS ÄVEN:
AVSLÖJAR: F-betyg skrotas – inför nytt betygssystem
Krönika ”Det tycks vara stört omöjligt att uppfinna ett okomplicerat betygssystem utan brister och svagheter”, skriver Maria Wiman.
Annat ”Vi vet så väl hur mycket våra SFI-elever kämpar. Det gör att dådet känns extra svårt”
Vi lärare debatt Varnar för politisk retorik som hetsar fram viktiga beslut grundade på rädsla snarare än förnuft och evidens.
Vi lärare debatt ”Kritiskt tänkande bygger på ämneskunskap”.
Vi lärare debatt Kritiken mot Skolverket: ”Vet ni hur bedömning går till?”
Vi lärare debatt Så kan elever fuska i nya digitala provplattformen – ”skulle vara ett vapen mot betygsinflation”.
Betyg Här är 22 av de viktigaste förslagen ur den nära tusensidiga betygsutredningen.
Vi lärare debatt Repetition är inte enda svaret på skolans kris, skriver Oscar Björk, doktor i didaktik.
Krönika ”Vetenskapen knäpper främlingsfientligheten på näsan”.
Vi lärare debatt Patrik Andersson saknar lärarna i utredningsarbetet för det nya betygssystemet som snart presenteras.
Vi lärare debatt Lärarnas dom över Skolverkets provplattform: "Ologisk och föråldrad”.
Våld i skolan Då kan Anna Olskogs myndighetsallians bli verklighet.
Våld i skolan Olskogs svar på regeringens förslag om säkra skolor.
Våld i skolan Så arbetar lärarna i Örebro för att hantera sorgen och egna känslor efter skolattentatet.
Vi lärare debatt Agneta Gulz: ”Lärare förtjänar bättre möjligheter att ifrågasätta påbud som saknar stöd i evidens”.
Våld i skolan Klockan 12 i dag tystnar Sverige för att hedra offren för skolattacken i Örebro.
Vi lärare debatt ”Oscar Björks farhågor om att ett 'alltför snävt fokus på Phonics' skulle hämma språkutvecklingen missar poängen”
Vi lärare debatt Sluta tala om oss lärare och tala med oss i stället. Vad lärarutbildningen ska innehålla bör rimligen även vara en fråga för verksamma lärare, skriver debattören.
Vi lärare debatt Elever i anpassad grundskola får nära 200 timmar färre i svenska än andra elever – men det är tyst kring elevgruppen.
Våld i skolan Skolkuratorns bästa råd när du ska prata med barn och elever om det allra svåraste.
Krönika ”Inga låsta skolor i världen kan rädda ett barn som inte får en rimlig chans att bli delaktigt i samhället”.
Våld i skolan Låsta dörrar och tvingande krav på PDV-utbildning ska skydda skolorna mot attacker.
Våld i skolan Masskjutningen i Örebro rev upp sår i Finland – som bland annat ändrat byggregler: ”Lyckats”.
Våld i skolan Sveriges Lärares ordförande på plats utanför Campus Risbergska tillsammans med statsministern: ”Alla måste visa handlingskraft”.
Våld i skolan Modern arkitektur med stora öppna ytor och glasväggar är en mardröm för säkerheten.
Våld i skolan ”Det finns många lärare som gör det lilla extra, och i kris så fortsätter man göra det”.
Krönika ”När jag var barn hade skolan en vaktmästare som bodde intill och vakade över skolan. Sen försvann han.”
Krönika ”Vad ska vi svara eleverna på frågan om vi kan vara trygga?”
Våld i skolan Tiotal döda – läraren inne på skolan under attacken: ”Tänker på dem som inte kommer tillbaka till jobbet”.
Hoten mot lärarna Läraren Petter Kraftling inrymd på skolan: ”Jag hörde skott”.
Vi lärare debatt ”Krävs helt andra verktyg för att hantera ordningsproblem”.
Vi lärare debatt Demokratiuppdraget riskerar att urholkas, skriver Petra Runström Nilsson.
Vi lärare debatt Belöning till huvudmän som anställer behöriga och frivilligt mentorskap – Centerpartiet formulerar sin nya skolpolitik.
Vi lärare debatt Varningen: ”Politiken styr skolan mot kognitionsvetenskapen”.
Krönika Lärare byter roll hela tiden, utifrån vad situationen kräver, skriver Karin Boberg.
Krönika Ett enfrågeparti befolkat av lärare kunde dominera den politiska debatten om skolan och rensa den från floskler, skriver Maria Wiman.
Vi lärare debatt Utredningen saknar egen grund för sina förslag, skriver 16 forskare.
Lärarliv ”Jag minns var i klassrummet Lars-Olov satt”, säger Inez Degerman, 96.
Arbetsmiljö Sveriges Lärare anmäler Göteborgs stad till åklagare.
Studiero ”Vi vill stärka rektorers och lärares befogenheter.”
Ledare Om partsvägen visar sig stängd, så får vi gå den andra vägen, skriver förbundsordförande Anna Olskog.
Vi lärare debatt Ny skolkultur före ökade resurser – det vill läraren Therese Rosengren se.
Lärarbrist Ny dyster prognos från Skolverket: ”Vi blev förvånade”.
Krönika Maria Wiman om de digitala nationella proven: ”Det är jag som förväntas ta hand om eländet när det kommer”.
Läromedel Skolbibliotekariernas mejlkorgar fylls till brädden: ”Vi behöver stå pall”.
Skolpolitik Målet: Bättre undervisning och mindre administration för lärare.
Förintelsens minnesdag ”Lärare måste prata om hat och fördomar”.
Kunskapsklyftan Nyckeln: Tvålärarsystem, resurstid och färre extra anpassningar.
På djupet Hoppet att vända utvecklingen står till en 50 år gammal läroplan.
Digitala nationella prov Ny funktion för sambedömning – läraren är skeptisk: ”De har inte förstått”.