
”Glöm aldrig andraspråksperspektivet”, säger Dino Bilanovic. Foto: Julia Sjöberg<br />
Betygssegregationen
Skolan hade lägst betyg i Sverige. Men här har man lyckats förbättra resultaten i flera år.
– Vi har haft ett tydligt mål och jobbat mot det, säger Charlotta Björk, rektor för Sandeklevsskolan i Göteborg.
För knappt tio år sedan hade Sandeklevsskolan i Bergsjön i nordöstra Göteborg Sveriges kanske lägsta betyg.
70 procent fick inte gymnasiebehörighet och endast 18 procent klarade målen i alla ämnen.
– Det var stökigt och svårt att genomföra lektionerna. Det fanns en missriktad hänsyn hos många lärare att eleverna inte skulle utsättas för så mycket krav i form av undervisning, säger Charlotta Björk, rektor på Sandeklevsskolan sedan 2014.
– Så här kan vi inte ha det, kände jag.
Hennes frustration vändes till handling. En vision och ett tydligt åtgärdsprogram med högre förväntningar och krav på eleverna, fokus på språkutvecklande undervisning som utgick från elevernas förutsättningar och behov, ökad trygghet och studiero samt ökad elevdelaktighet.
Minska skolket. Viktigt att alla lärare involveras.
Gör alla delaktiga. Lärare och elever måste vara med i en förändringsprocess.
Utbilda lärarna. Handledning och utbildning för att lyckas förändra är viktigt. Skolverket ger stöd.
Sätt rättvisa betyg. Glädjebetyg hjälper ingen.
Bygg relationer. Skolutveckling bygger på bra relationer med eleverna. Men också med vårdnadshavarna.
Ha höga förväntningar på eleverna. Förväntningarna ska vara lika höga som i vilket annat område som helst.
Satsa på språkutvecklande undervisning. Viktigt att också ha ett andraspråksperspektiv i all undervisning.
Öka tryggheten och studieron. Närvaro av vuxna i alla skolmiljöer är ett första steg.
Anställ en skolsocionom. En viktig länk mellan elever, lärare, vårdnadshavare, socialtjänst och polis.
Utgå från elevernas förutsättningar och behov. Anpassar du inte undervisningen riskerar den att skjuta över målet.
Låt det ta tid. Förändringsarbete måste få ta tid.
Det gav resultat. 2019 hade drygt 70 procent av niorna gymnasiebehörighet och nästan lika många klarade kunskapskraven i alla ämnen.
En viktig förutsättning var också att skolket minskade radikalt.
För sju år sedan anställdes en skolsocionom, Fatlume Selmani, med ett huvuduppdrag. Minska skolket. Redan efter en termin hade storskolkarna blivit 70 procent färre.
– Det handlar om att skapa förtroende. Vi har jobbat otroligt hårt med närvarorutinerna, säger hon.
I dag gör hon alltifrån att hänga i korridorerna till att fixa rastaktiviteter och ha kontakt med föräldrar, socialtjänst och polis när det behövs.
Hon älskar kontakten med eleverna och vet att hon kan göra skillnad.
– Vi har haft fall som känts helt hopplösa. Från noll poäng och 100 procents frånvaro till att hen gick ut med betyg i alla ämnen. Det beror helt på goda relationer med vuxna, säger Fatlume Selmani.
Dino Bilanovic nickar. Han är lärare i engelska, svenska och svenska som andraspråk sedan fem år tillbaka.
– Jag trivs verkligen här. Redan på VFU:n kände jag att här är nice. Det är lättsamt och en skola där lärarna drar åt samma håll, säger han.
Hur är det att vara lärare i ett särskilt utsatt område som Bergsjön?
– Jag har aldrig undervisat på andra ställen. Men personligen känner jag att skola är skola var den än är. Jag har min klass och jag gör så gott jag kan.
”Glöm aldrig andraspråksperspektivet”, säger Dino Bilanovic. Foto: Julia Sjöberg<br />
Kollegan Malin Segerdahl, lärare i slöjd och svenska som andra språk med nio år på skolan, håller med.
– Vi har jättefina elever. Det är en liten skola där jag känner alla elever och lärare.
Hon menar också att föräldrakontakten är bra.
– Att föräldrar lägger sig i betygssättning och annat har jag aldrig upplevt här. Föräldrarna har väldigt högt förtroende för oss i vår yrkesroll.
Det betyder också att de ber om hjälp.
– Vi är första naturliga kontakten med samhället för många och hjälper dem med flera olika saker, som att förklara och fylla i olika blanketter, säger Dino Bilanovic.
Som svensklärare är hans vardag annorlunda än för många andra lärare. Alla nior på skolan utom två har svenska som andraspråk.
– Vi måste alltid ha ett andraspråksperspektiv när vi undervisar, och tänka på vilka termer och begrepp som kan bli svåra. Våra elever behöver utveckla språket parallellt med att utveckla ämneskunskaperna.
Det blev svårt under pandemin. Distansundervisningen blev övermäktig för många elever och resultaten har dalat de senaste två åren.
– Vi sätter inga glädjebetyg. Det är otroligt viktigt att upprätthålla korrekta betyg. I fjol beslutade jag om 12–13 anpassade studiegångar på vårterminen i nian för att eleverna skulle få chansen att uppnå gymnasiebehörighet. Det var ett väldigt pusslande för att klara det, säger Charlotta Björk, som menar att det tar tid att vända en skolas resultat.
Hon tror inte på superlärare och rektorer som ska in ett år och vända. Hon är också tveksam till att stänga skolor i utsatta områden. Sandeklevsskolan fick fortsätta när resultaten var i botten till skillnad från skolor i flera andra kommuner.
– Det är en svår och känslig fråga. Men alla skolor ska ju vara sina elevers bästa skola, säger Charlotta Björk.
Hon menar att skolsegregationen i mångt och mycket handlar om boendesegregation.
– Göteborg är en väldigt segregerad stad och med möjligheten att välja skola dräneras skolor som vår.
Slutreplik Hanna Garberg besvarar Skolledarnas oro för regleringar av lärares arbetstid.
Replik ”Kroka arm med oss i regleringsfrågan” skrev Hanna Garberg – nu svarar skolledarna.
Hök25 Uppmaningen till SKR i striden om reglerad planeringstid.
Debatt ”Förutom faktafel och fusk äventyrar AI även förmågan till källkritik”.
Debatt Hanna Garberg om SKR:s förslag för lärares arbetsmiljö: ”Ett hån”
Hök25 ”Stora oönskade konsekvenser för tredje man”
Hök25 ”Strejk är bättre som hot än vad den är i verkligheten.”
Debatt ”Antingen är det en marknad eller så är det inte en marknad. Det kan inte bara vara det när det passar”
Debatt ”Politikerna har nu ett val. Antingen skapar de en tyglad lärarkår, eller så lyssnar de till oss som faktiskt berörs.”
Debatt ”Elevhälsoprocessen i svensk skola måste skrotas – den är orättvis”.
Digitala nationella prov Arbetar redan med upphandlingen av en ny provplattform: ”Har haft dialog med kritikerna”.
Krönika ”Jag försöker förstå hur lärares status ska kunna öka när vi blir så uppläxade hela tiden.”
Våld i skolan Utbildningsministern: Tryggheten i svenska skolor har tyvärr blivit sämre över tid.
Debatt Elevernas svar på filosofiska frågan förvånade: ”Detta är viktigast med skolan”.
Debatt ”Kvartalsrapporter ska inte styra skolan”.
Arbetsbelastning ”De styrande borde ta chansen att minska grupperna nu när de har möjlighet.”
Forskning Stor studie: ”Lärarna behöver ges större utrymme att påverka arbetet”.
Friskolor Diskussion om vinster i skolan: ”Välfärdstjänster är inte som andra tjänster.”
Jag är lärare Jörgen Berg om varför han är lärare – och vad han skulle göra om han var skolminister för en dag.
Nedskärningar ”Har man halkat efter lönemässigt kan det bero på att man underpresterat i sin roll.”
Krönika ”För de allra flesta är mobilförbudet en ickefråga.”
Studiero Förslaget: Obligatorisk insamling av elevers mobiltelefoner i början av skoldagen.
Forskning 70 föreläsare delar med sig av forskning och erfarenheter från undervisning under en och samma dag.
Digitala nationella prov Varnar för att resultaten inte blir tillförlitliga: ”Vi är fly förbannade”.
Digitala nationella prov Starta kopiatorn – detta gäller för nationella proven.
Debatt ”Det är dags att ställa oss frågan vad vi fått för de 697 miljoner kronor som investerats”
Avtalsrörelse Här är frågorna de ser som viktigast i förhandlingarna.
Arbetstid Göteborg satsar – men Eskilstuna backar. Det handlar om arbetstidsförkortning.
Avtalsrörelse Förhandlingschefen: ”Det blir tufft”.
Avtalsrörelse Han undervisade och studerade parallellt. ”Jag är lyrisk”.
Annat SKR skeptiskt till kraven från Sveriges Lärare.
Digitala nationella prov 4 000 elever och anställdas personuppgifter läckta – Integritetsskyddsmyndigheten inkopplad.
Krönika ”Hoppas att staten inte försitter detta gyllene tillfälle”, skriver Per Kornhall.
Krönika ”Det vore en stor vinst för både lärare och elever”, skriver Filippa Mannerheim.
Debatt ”Den havererade provplattformen är dock bara toppen av ett isberg” skriver representanter för Elevernas riksförbund.
Digitala nationella prov Så tvingas lärarna lösa problemet – för att genomföra nationella proven.
Debatt ”Jag tror att jag med flera verksamma i skolan värld kunde talat om för er att vi skulle stå precis där vi står”.
Digitala nationella prov Har föreslagit granskning av Haverikommissionen: ”Lever i det förgångna”.
Debatt Grundskolechefen efter Wimans krönika: ”Uppgifterna om Kunskapsskolan stämmer inte”.
Debatt Tjänstefördelningen pågår: ”Här är receptet på bra arbetsmiljö”.
Digitala nationella prov Letar efter orsakerna – ”Så fort vi är säkra öppnar vi Skolplattformen igen”.
Lärarutbildning ”Studenterna ska få en bredd av erfarenheter från verkligheten” säger Adam Kedert.
Lärarutbildning Att ta sig an en student innebär inte bara extraarbete – det är en chans att utveckla sig själv.
Krönika ”Tänk om Skolverket kunde göra vad fasen som helst för att mildra skadan av detta vettlösa tids- och pengaslöseri.”
Ledare Samtidigt med sorgearbetet efter morden på Risbergska skolan gäller det att börja forma en väg framåt.
Digitala nationella prov Har kostat 697 miljoner: ”Vi kräver att Lotta Edholm och Skolverket förklarar sig”.
Debatt Forskaren varnar för att obs-förslaget leder till ökat utanförskap och ökade kostnader
Debatt ”Min erfarenhet är att den lilla gruppen har gjort gott för dessa elever”, skriver Torbjörn Klasson som har arbetat som speciallärare i 37 år.
Debatt Forskaren: ”Nya läroplanen stick i stäv mot egna målen när det gäller digitaliseringen”.
Krönika ”Bo Jansson har bokstaverat det vi andra har gormat oss hesa om i flera år.”