Tveksamt om nedläggning ger effekt
Betygssegregationen Skolorna med sämst resultat i fjol har lagts ned. Tveksamt om det får positiva effekter, menar forskaren Jonas Larsson Taghizadeh. Foto: Andreas Carlsson
Betygssegregationen: läs alla delar
Kronan i Trollhättan och Skäggetorpsskolan i Linköping har lägst gymnasiebehörighet i Lärarens granskning. Nu har de lagts ned.
Det är inte säkert att det förbättrar betygen, enligt Jonas Larsson Taghizadeh vid Uppsala universitet, som gjort den största svenska studien av skolnedläggningar.
– I genomsnitt har de inte några stora effekter vare sig på skolresultaten hos förflyttade elever eller eleverna på mottagande skolor, säger Jonas Larsson Taghizadeh.
Han tror ändå att skolnedläggningar under vissa förutsättningar kan lyfta resultaten.
– Min bästa gissning är att skolnedläggningar kan ha positiva effekter på skolresultaten om man riktar in sig på mycket lågpresterande skolor, sprider eleverna över flera mottagande skolor och att man ser till att de mottagande skolorna har så duktiga och erfarna lärare som möjligt.
– Lyckas man se till att den mottagande skolan inte blir en ny segregerad bortvalsskola borde också skolnedläggningar kunna motverka skolsegregation och förbättra integration.