
Sofia Andersson. Foto: Julia Sjöberg
Betygssegregationen På Gårdstensskolan i Göteborg klarar sex av tio nior inte gymnasiebehörigheten. Men de är inte ensamma. Var tredje elev går ut nian utan gymnasiebehörighet i utsatta områden, visar Lärarens granskning.
Tuut. Tuut. Tuut.
Brandlarmet tjuter. Skolan måste utrymmas mitt under Lärarens besök.
Välkommen till Gårdstensskolan, med ett av de sämsta skolresultaten 2021. Här gick nästan sextio procent av niorna ut i våras utan gymnasiebehörighet.
Men skolan är långt ifrån unik.
Läraren har granskat gymnasiebehörigheten i de kommunala skolorna i Sveriges 61 utsatta områden med hjälp av unik statistik från Skolverket och SCB.
Resultatet är tydligt. I de utsatta områdenas skolor är resultaten i bästa fall hälften så bra som riksgenomsnittet.
Lärarens granskning visar att:
• 33,5 procent av eleverna i de utsatta områdena inte klarade gymnasiebehörighet våren 2021. Motsvarande siffa för Sveriges alla skolor är 13,8 procent.
• Flickorna har inte högre gymnasiebehörighet än pojkarna.
• Lägst behörighet har de elever som går i särskilt utsatta områden, där 35,4 procent är obehöriga. Men skillnaderna mot de två ”mildare” kategorierna, riskområde och utsatta områden är marginell. Där går 32,7 respektive 31,9 procent ut nian utan gymnasiebehörighet.
• De två skolorna med sämst resultat har lagts ned.
Gårdstensskolan ligger i nordöstra Göteborg. Inget område i Sverige har fler utsatta områden, fem stycken.
Gårdsten är inte längre ett av de värsta, utan har tack vare flera lyckade satsningar vänt trenden. På några år har stadsdelen gått från särskilt utsatt, via riskområde till utsatt område. Kriminaliteten har minskat rejält och tryggheten ökat.
Men det syns inte på skolresultaten. Än i alla fall.
Gårdstensskolan har i decennier kantats av problem. Svaga resultat och stor personalomsättning.
– Första året jag jobbade här hade jag tre rektorer, berättar Rasha Chkair, lärare i engelska, som jobbat på skolan i sex år.
Men nu är det andra tider.
Anna-Kristina Jerlhag tillträdde som rektor i fjol och sjuder av entusiasm när Läraren träffar henne och fyra kollegor.
– Jag har jobbat i Gårdsten i tio år. Jag vill vara här och tror vi kan vända det här.
På hur lång tid?
– Det går inte att säga hur lång tid det tar att vända en skola. Men vi jobbar på det.
– Det kan vara tufft i den här typen av skolor. Men det pågår mycket positivt hela tiden. Det är lektioner här som i vilken skola som helst. Med glada, intresserade och kreativa barn. Det är förutsättningarna runt omkring där vi ligger efter, säger Anna-Kristina Jerlhag.
Förutsättningarna hon, andra rektorer och lärare i de 61 utsatta områdena brottas med är en kombination av elever med invandrarbakgrund och socioekonomisk utsatthet.
Och en skolmarknad som gör att en del elever väljer andra skolor.
– I första hand är det elever med engagerade och aktiva föräldrar vi tappar. Ofta de lite starkare eleverna, säger Marie Strid, speciallärare i årskurs 3 i Långmosseskolan i Gårdsten.
Anna-Kristina Jerlhag nickar.
– Men några kommer tillbaka, säger Anna-Kristina Jerlhag, som också basar över Långmosseskolan.
Bra, tycker hon själv eftersom hon menar att man inte bara kan fokusera på högstadiet för att höja gymnasiebehörigheten.
– Du måste titta på F-9 om du ska förändra resultat i nian. Det hänger ihop.
Marie Strid håller med. Inte minst när det handlar om svenska språket.
– Bra kunskaper i svenska är nyckeln till goda resultat, säger hon.
Kollegorna håller med. Men vittnar samtidigt om att språkkunskaperna blivit sämre bland eleverna.
– Många av våra elever använder bara svenskan i skolan. Då är det svårare att utveckla språket, säger Rasha Chkair.
Sofia Andersson. Foto: Julia Sjöberg
Språkutveckling är också något som Gårdstensskolan och Långmosseskolan satsar extra mycket på.
– Tidigare jobbade vi mest med språket i språkämnen. Nu jobbar vi med det i alla ämnen. Forskning visar att det språkutvecklande arbetet ger bäst resultat, säger Sofia Andersson, lärare i svenska som andraspråk i årskurs 6.
I den granskning som Skolinspektionen gjorde av Gårdstensskolan förra läsåret var språkinlärning en sak som kritiserades. Nu jobbar skolan med att bygga upp elevernas ordförråd i alla stadier.
– I årskurs 6 arbetar vi med att ge eleverna fem nya ord i veckan i svenska, matematik, NO, SO, musik, bild och hemkunskap, säger Sofia Andersson.
Lärarna och rektorn i Gårdsten gillar sina jobb och tycker det är bra att Göteborg inte gått samma väg som flera andra städer, där man lagt ner lågpresterande skolor i utsatta områden.
– Det är våra barn i Gårdsten. Vi ska ta hand om dem. Det är självklart att det ska finnas en skola i närheten där man bor, säger Anna-Kristina Jerlhag.
Men skolan kan inte lösa alla problem.
– Det måste till många förändringar i hela Gårdsten som rör vårdnadshavare, språket, hemmen och annat. Då kan vi se förändringar. Fram till dess jobbar vi hårt för de små förändringarna, säger Rasha Chkair, som precis som sina kollegor menar att den största förklaringen till att Gårdsten och andra utsatta områden har två, tre och till och med fyra gånger lägre gymnasiebehörighet än på andra håll stavas bostadssegregationen.
Ungefär en halv miljon bor i det som polisen klassar som utsatta områden. Den senaste listan från hösten 2021 innehåller 61 områden, indelade i tre nivåer.
Särskilt utsatt område. Den grövsta nivån. Parallella samhällsstrukturer, extremism och hög kriminalitet. Svårigheter för polisen att göra sitt jobb. Det finns 19 stycken.
Riskområde. Läget alarmerande och risk att området blir särskilt utsatt om inget görs. 14 stycken.
Utsatt område. Kriminalitet, otrygghet och låg socioekonomisk status.
28 stycken.
Gymnasiebehörighet i utsatta områden:
Alla områden – 33,5 procent.
Särskilt utsatta områden – 35,4 procent.
Riskområden – 32,7 procent.
Utsatt område – 31,9 procent.
Människor med olika bakgrund måste mötas. Ett blandat samhälle är det bästa, säger Rasha Chkair.
Hennes och kollegornas slutsats stärks av forskning.
– Boendesegregationen svarar för ungefär två tredjedelar av resultatskillnaderna och en tredjedel svarar det fria skolvalet för, säger Anna Sjögren, forskare vid IFAU, Institutet för arbetsmarknads- och utbildningspolitisk utvärdering.
Ytterligare förklaringar är att elevunderlaget förändrats och att lärarbehörigheten är lägre på många skolor i utsatta områden.
Isak Skogstad är gymnasielärare och skolpolitisk expert för Liberalerna.
– De utsatta skolorna har tagit emot många nyanlända elever, flera av dem äldre än tidigare. De kommer också från länder med sämre fungerande skolsystem. Det har dessutom förvärrats av en pedagogisk segregation. Lärare med mer erfarenhet och högre utbildning söker sig inte till dessa skolor. Skolorna borde vara som starkast där elevernas förutsättningar är som svagast, säger han.
Hur gick det då med brandlarmet?
Brandkåren kom och snabbt konstaterades det att det vara några pappershanddukar som brann på en toalett.
– Vi kommer att kontakta föräldrarna direkt. Vi har övervakningskameror så vi vet vem eller vilka det är, säger rektorn Anna-Kristina Jerlhag.
Vi har utgått från statistiken i Skolverkets databas. Vi har valt de kommunala skolorna som finns i varje utsatt område. I några finns det flera stycken, i andra inga alls.
Totalt granskade vi 59 skolor.
14 skolor hade ingen statistik om skillnaderna mellan pojkar och flickor (för få elever). De har markerats med – i tabellerna. När vi räknat ut genomsnittet för pojkar och flickor har vi använt oss av det sammanlagda snittet i de 14 skolorna. Skäggetorpsskolan i Linköping och Kronan* i Trollhättan har lagts ned, men sista avgångsklassen gick ut våren 2021 och är därför med i granskningen. *Skolan finns kvar, men är bara F-3.
Slutreplik Hanna Garberg besvarar Skolledarnas oro för regleringar av lärares arbetstid.
Replik ”Kroka arm med oss i regleringsfrågan” skrev Hanna Garberg – nu svarar skolledarna.
Hök25 Uppmaningen till SKR i striden om reglerad planeringstid.
Debatt ”Förutom faktafel och fusk äventyrar AI även förmågan till källkritik”.
Debatt Hanna Garberg om SKR:s förslag för lärares arbetsmiljö: ”Ett hån”
Hök25 ”Stora oönskade konsekvenser för tredje man”
Hök25 ”Strejk är bättre som hot än vad den är i verkligheten.”
Debatt ”Antingen är det en marknad eller så är det inte en marknad. Det kan inte bara vara det när det passar”
Debatt ”Politikerna har nu ett val. Antingen skapar de en tyglad lärarkår, eller så lyssnar de till oss som faktiskt berörs.”
Debatt ”Elevhälsoprocessen i svensk skola måste skrotas – den är orättvis”.
Digitala nationella prov Arbetar redan med upphandlingen av en ny provplattform: ”Har haft dialog med kritikerna”.
Krönika ”Jag försöker förstå hur lärares status ska kunna öka när vi blir så uppläxade hela tiden.”
Våld i skolan Utbildningsministern: Tryggheten i svenska skolor har tyvärr blivit sämre över tid.
Debatt Elevernas svar på filosofiska frågan förvånade: ”Detta är viktigast med skolan”.
Debatt ”Kvartalsrapporter ska inte styra skolan”.
Arbetsbelastning ”De styrande borde ta chansen att minska grupperna nu när de har möjlighet.”
Forskning Stor studie: ”Lärarna behöver ges större utrymme att påverka arbetet”.
Friskolor Diskussion om vinster i skolan: ”Välfärdstjänster är inte som andra tjänster.”
Jag är lärare Jörgen Berg om varför han är lärare – och vad han skulle göra om han var skolminister för en dag.
Nedskärningar ”Har man halkat efter lönemässigt kan det bero på att man underpresterat i sin roll.”
Krönika ”För de allra flesta är mobilförbudet en ickefråga.”
Studiero Förslaget: Obligatorisk insamling av elevers mobiltelefoner i början av skoldagen.
Forskning 70 föreläsare delar med sig av forskning och erfarenheter från undervisning under en och samma dag.
Digitala nationella prov Varnar för att resultaten inte blir tillförlitliga: ”Vi är fly förbannade”.
Digitala nationella prov Starta kopiatorn – detta gäller för nationella proven.
Debatt ”Det är dags att ställa oss frågan vad vi fått för de 697 miljoner kronor som investerats”
Avtalsrörelse Här är frågorna de ser som viktigast i förhandlingarna.
Arbetstid Göteborg satsar – men Eskilstuna backar. Det handlar om arbetstidsförkortning.
Avtalsrörelse Förhandlingschefen: ”Det blir tufft”.
Avtalsrörelse Han undervisade och studerade parallellt. ”Jag är lyrisk”.
Annat SKR skeptiskt till kraven från Sveriges Lärare.
Digitala nationella prov 4 000 elever och anställdas personuppgifter läckta – Integritetsskyddsmyndigheten inkopplad.
Krönika ”Hoppas att staten inte försitter detta gyllene tillfälle”, skriver Per Kornhall.
Krönika ”Det vore en stor vinst för både lärare och elever”, skriver Filippa Mannerheim.
Debatt ”Den havererade provplattformen är dock bara toppen av ett isberg” skriver representanter för Elevernas riksförbund.
Digitala nationella prov Så tvingas lärarna lösa problemet – för att genomföra nationella proven.
Debatt ”Jag tror att jag med flera verksamma i skolan värld kunde talat om för er att vi skulle stå precis där vi står”.
Digitala nationella prov Har föreslagit granskning av Haverikommissionen: ”Lever i det förgångna”.
Debatt Grundskolechefen efter Wimans krönika: ”Uppgifterna om Kunskapsskolan stämmer inte”.
Debatt Tjänstefördelningen pågår: ”Här är receptet på bra arbetsmiljö”.
Digitala nationella prov Letar efter orsakerna – ”Så fort vi är säkra öppnar vi Skolplattformen igen”.
Lärarutbildning ”Studenterna ska få en bredd av erfarenheter från verkligheten” säger Adam Kedert.
Lärarutbildning Att ta sig an en student innebär inte bara extraarbete – det är en chans att utveckla sig själv.
Krönika ”Tänk om Skolverket kunde göra vad fasen som helst för att mildra skadan av detta vettlösa tids- och pengaslöseri.”
Ledare Samtidigt med sorgearbetet efter morden på Risbergska skolan gäller det att börja forma en väg framåt.
Digitala nationella prov Har kostat 697 miljoner: ”Vi kräver att Lotta Edholm och Skolverket förklarar sig”.
Debatt Forskaren varnar för att obs-förslaget leder till ökat utanförskap och ökade kostnader
Debatt ”Min erfarenhet är att den lilla gruppen har gjort gott för dessa elever”, skriver Torbjörn Klasson som har arbetat som speciallärare i 37 år.
Debatt Forskaren: ”Nya läroplanen stick i stäv mot egna målen när det gäller digitaliseringen”.
Krönika ”Bo Jansson har bokstaverat det vi andra har gormat oss hesa om i flera år.”