Utveckling: ”Det är lätt att fastna i gamla hjulspår”

Foto: Johanna Säll

”Detta är exakt vad jag hade behövt under utbildningen”, säger Linus Björk om kursen han gått.

Varannan onsdag mellan 15.30 och 18 bänkade sig Linus Björk framför datorn. Kursen ”Kognitionsvetenskap för ämneslärare” var exakt vad han letat efter.
– Jag är lyrisk, säger han.

Uppsala universitet och kvartsfart, det vill säga 7,5 poäng.

Kursen ”Kognitionsvetenskap för ämneslärare” är ett typexempel på utbildning som kommer att inkluderas i professionsprogrammet för lärare som introduceras hösten 2025.

– Jag är lyrisk, detta är exakt vad jag hade behövt under utbildningen, säger Linus Björk.

Han är högstadielärare i historia och religion på Tegelviken skola i Eskils­tuna. Parallellt med sitt vanliga arbete läste han kursen under höstterminen 2024.

– Det kan braka ihop i betygstider, men lägger man upp planeringen själv och har koll på läslistan så går det bra, säger han.

Kräver en positiv inställning

Än så länge har Linus Björk introducerat testbaserat lärande på sina elever, och sig själv.

– Det är inte förrän nu när kursen är över som jag har kunnat tänka om i praktiken. Det är lätt att hamna i gamla hjulspår, säger han.

Kursen lärde honom både om vetenskap och beprövad erfarenhet, om neuromyter och klassrumspraktik.

Nu läser han en rekryteringsutbildning för blivande rektorer vid Karlstads universitet, ett slags introduktion för lärare som är nyfikna på rektorsyrket.

Kravet för att det ska fungera att arbeta och studera samtidigt är att rektor är positivt inställd.

– Jag behöver inte ha dåligt samvete om det behövs en vikarie någon gång, säger Linus Björk.

LÄS ÄVEN:

Avtalsrörelsen – nu hårdnar striden

Viktigaste frågan: Tre röster från avtalsdelegationen

Gruppstorlekar – ”Jag är orolig”

Lärarlöner – ”Jag har läst lika länge som en jurist”

Därför nobbar arbetsgivaren fackets krav