Regeringens löfte efter lärarnas larm

En bild på en hög med dokument och ordföranden för Sveriges Lärare, Anna Olskog.
Foto: Bildbyrån/Oskar Omne

Allt mer tid till dokumentation – allt mindre till undervisning. Sveriges Lärares ordförande Anna Olskog välkomnar regeringens besked om att utreda reglerad undervisningstid.

En av de viktigaste arbetsmiljöfrågorna för Sveriges Lärare är reglerad undervisningstid för medlemmarna. Nu svarar regeringen på fackets krav med ett löfte om att utreda frågan.

I början av sommaren bjöd regeringen in Sveriges Lärare och arbetsgivarorganisationen Sveriges kommuner och regioner (SKR) för ett samtal om reglerad arbetstid.

Löftet kommer i en debattartikel i Aftonbladet: skolminister Lotta Edholm (L) och regeringspartierna samt Sverigedemokraterna vill utvidga den pågående utredningen om minskad administrativ börda för lärare och förskollärare till att även omfatta undervisningstiden.

Artikelförfattarna skriver att det är ”av yttersta vikt att dessa yrkesgrupper får förutsättningar att fokusera på sin huvuduppgift – undervisningen”.

– Vi har i avtal efter avtal försökt få igenom skarpare skrivningar till stöd för undervisningens förutsättningar och det är alldeles givet att det är ett välkommet besked och en viktig startpunkt – det är hoppfullt att regeringen lyssnar, säger Anna Olskog, ordförande för Sveriges Lärare.

”Olyckligt ingrepp”

Men SKR är lika entusiastiskt.

− Att regeringen nu väljer att gå in på parternas område är ett olyckligt ingrepp i den svenska modellen. Villkoren för arbetstid ska tas om hand i förhandlingar mellan fack och arbetsgivare och det är parternas ansvar att komma överens om dessa i kollektivavtal, säger Jeanette Hedberg, SKR:s förhandlingschef, i ett pressmeddelande.

Anna Olskog:

– Det är upp till SKR att visa vilka ambitioner de har och vilket ansvar de är beredda att ta. Vi vill få effekt. Det som är viktigt för oss är att det blir reella skillnader för våra medlemmar och där är vi orubbliga, numera handlar vår arbetstid i allt lägre grad om kärnuppdraget och det är inte så det ska vara, säger hon till Vi Lärare.

Varnar för ”hafsverk”

Men hon är också tydlig med att hon vill se konkreta resultat.

– Det är en mängd olika statliga utredningar på gång i våra kärnfrågor – det är bra. Men vad det blir återstår att se, jag hoppas att det leder fram till konkreta och skarpa åtgärder och för det kämpar Sveriges Lärare. Det är angeläget att regeringen inte landar i hafsverk som inte gör skillnad för lärare där ute, säger Anna Olskog.

Utredningen ska redovisas i mars 2025.

LÄS ÄVEN:

Lärarnas önskan: Ge oss en reglerad timplan

Sveriges Lärares krav: Skolväsendet måste återregleras

”Reglerad undervisningstid är nyckeln till kvalitet”

Lärarnas larm om arbetsbelastning: ”Orolig för mina kollegor”