”Eleverna har blivit aktivare och umgås mer”, säger läraren Lisa Larsson efter att mobilförbudet infördes på skolan.
Mobilfri skola – då fick eleverna svårt med klockan
Kungshögsskolan i Ljungby har haft ett lyckat mobilfritt år – men fick installera digitala klockor i korridorerna.
Arbetsmiljö
När Ljungby kommun skulle förbjuda mobiler på högstadiet framkom ett problem.
Elever kunde inte klockan. I alla fall analoga klockor.
Nu har skolan installerat digitala klockor i korridorerna.
Sedan ett år tillbaka har Kungshögskolan i Ljungby varit helt mobilfri. De var först ut i kommunen med att införa förbudet även på högstadiet.
Men i förberedelserna till förbudet kom det fram att många elever var oroliga för att missa lektioner eftersom de inte förstod hur klockor med visare fungerar.
– Jag vet inte hur förvånad man ska vara, säger Lisa Larsson, matematiklärare och Sveriges Lärares lokala ombud.
LÄS MER: ”Lärare kan bli lidande av nya forskningstrenden”
”Finns i förebyggande syfte”
Petra Skogsborn, rektor på Kungshögsskolan har förståelse för elevernas oväntade kunskapslucka.
– Det är inte bara ett Kungshögsskoleproblem. Dagens samhälle ser ju ut så att man växer upp mycket mer med digitala klockor. Klockan är digital på dator, mobil och tv, säger Petra Skogsborn till Smålänningen.
Istället för en intensivutbildning om kvart över, halv och fem i, installerade skolan istället digitala klockor som komplement intill de analoga.
– Vi har ju klockor överallt, var man än är på skolan. Då kröp det fram att det inte är alla elever som känner sig säkra på den analoga klockan.
– Det hade räckt med att en eller två elever inte kunde den. De digitala väggklockorna finns i förebyggande syfte, säger Petra Skogsborn till Smålänningen.
Smidig övergång till mobilfritt
Mobilförbudet på skolan infördes förhållandevis smidigt.
Alla vårdnadshavare informerades om vad som gällde: Alla mobiltelefoner kommer att låsas in på rektorsexpeditionen på morgonen och förvaras där under hela dagen. Blir någon elev påkommen med en telefon kommer den att beslagtas och får bara hämtas ut av vårdnadshavaren – efter skoltid.
– Det fanns några vårdnadshavare som tyckte att det kändes olustigt att inte kunna ha kontakt med sina barn i början men den oron har försvunnit, säger Lisa Larsson.
Förbudet var en utveckling av redan införda restriktioner.
– Tidigare hade vi mobilfria lektioner såvida eleverna inte behövde dem i undervisningen. Alla mobiler lades i en låda när lektionen startade och hämtades när den slutade, säger Lisa Larsson.
Men mellan lektionerna och på rasterna dök eleverna in i sina mobiler och sociala medier.
– Det kunde bli rörigt. Det som idag sägs mellan två personer blev mellan femtio personer på sociala medier. Det har i stort sett upphört nu.
Eleverna har fortsatt tillgång till internet på rasterna men bara via sina datorer, en tillräckligt hög tröskel för att de ska göra annat, har det visat sig.
Flera fördelar med mobilförbudet
De fördelar som lyfts fram med mobilförbudet är:
- Effektivare lektionstid.
- Bättre koncentration.
- Fler sociala och fysisk möten.
- Minskad stress över att bli filmad eller fotad samt färre kränkningar och hot.
Om ett par år kommer mobilfritt av vara normalläget för alla elever. Att häva mobilförbudet och återgå till hur det var innan är inte aktuellt.
– Nej, idag hälsar eleverna i korridoren, pratar med lärare och umgås. Sociala interaktioner är också något som elever behöver lära sig i skolan, säger Lisa Larsson.
LÄS MER:
Mindre skärmtid – då slapp eleverna läxor