
”Eleverna har blivit aktivare och umgås mer”, säger läraren Lisa Larsson efter att mobilförbudet infördes på skolan.
Kungshögsskolan i Ljungby har haft ett lyckat mobilfritt år – men fick installera digitala klockor i korridorerna.
Arbetsmiljö
När Ljungby kommun skulle förbjuda mobiler på högstadiet framkom ett problem.
Elever kunde inte klockan. I alla fall analoga klockor.
Nu har skolan installerat digitala klockor i korridorerna.
Sedan ett år tillbaka har Kungshögskolan i Ljungby varit helt mobilfri. De var först ut i kommunen med att införa förbudet även på högstadiet.
Men i förberedelserna till förbudet kom det fram att många elever var oroliga för att missa lektioner eftersom de inte förstod hur klockor med visare fungerar.
– Jag vet inte hur förvånad man ska vara, säger Lisa Larsson, matematiklärare och Sveriges Lärares lokala ombud.
LÄS MER: ”Lärare kan bli lidande av nya forskningstrenden”
Petra Skogsborn, rektor på Kungshögsskolan har förståelse för elevernas oväntade kunskapslucka.
– Det är inte bara ett Kungshögsskoleproblem. Dagens samhälle ser ju ut så att man växer upp mycket mer med digitala klockor. Klockan är digital på dator, mobil och tv, säger Petra Skogsborn till Smålänningen.
Istället för en intensivutbildning om kvart över, halv och fem i, installerade skolan istället digitala klockor som komplement intill de analoga.
– Vi har ju klockor överallt, var man än är på skolan. Då kröp det fram att det inte är alla elever som känner sig säkra på den analoga klockan.
– Det hade räckt med att en eller två elever inte kunde den. De digitala väggklockorna finns i förebyggande syfte, säger Petra Skogsborn till Smålänningen.
Mobilförbudet på skolan infördes förhållandevis smidigt.
Alla vårdnadshavare informerades om vad som gällde: Alla mobiltelefoner kommer att låsas in på rektorsexpeditionen på morgonen och förvaras där under hela dagen. Blir någon elev påkommen med en telefon kommer den att beslagtas och får bara hämtas ut av vårdnadshavaren – efter skoltid.
– Det fanns några vårdnadshavare som tyckte att det kändes olustigt att inte kunna ha kontakt med sina barn i början men den oron har försvunnit, säger Lisa Larsson.
”Eleverna har blivit aktivare och umgås mer”, säger läraren Lisa Larsson efter att mobilförbudet infördes på skolan.
Förbudet var en utveckling av redan införda restriktioner.
– Tidigare hade vi mobilfria lektioner såvida eleverna inte behövde dem i undervisningen. Alla mobiler lades i en låda när lektionen startade och hämtades när den slutade, säger Lisa Larsson.
Men mellan lektionerna och på rasterna dök eleverna in i sina mobiler och sociala medier.
– Det kunde bli rörigt. Det som idag sägs mellan två personer blev mellan femtio personer på sociala medier. Det har i stort sett upphört nu.
Eleverna har fortsatt tillgång till internet på rasterna men bara via sina datorer, en tillräckligt hög tröskel för att de ska göra annat, har det visat sig.
De fördelar som lyfts fram med mobilförbudet är:
Om ett par år kommer mobilfritt av vara normalläget för alla elever. Att häva mobilförbudet och återgå till hur det var innan är inte aktuellt.
– Nej, idag hälsar eleverna i korridoren, pratar med lärare och umgås. Sociala interaktioner är också något som elever behöver lära sig i skolan, säger Lisa Larsson.
Mindre skärmtid – då slapp eleverna läxor
Debatt ”Ingen algoritm eller nationella prov kan ersätta lärarens förmåga”.
Behörighet En av tre grundskollärare inom friskolejätten är obehöriga.
Behörighet Lediga förskollärartjänster utannonseras inte: ”Personlighet går före behörighet.”
Debatt Läraren: ”När vi larmar om en ohälsosam arbetsmiljö ses det som gnäll.”
Debatt ”Du som är politiker – ta chansen att investera i skolans framtid”, skriver Sveriges Lärare i Täby.
Debatt Kräver lagändring för att möjliggöra anonyma orosanmälningar för personal i förskola och skola.
Sett 2025 Fem lärare om AI – som hela tiden ligger steget före.
Debatt Sju lärare vill se en skola med skärm, skönlitteratur och pärm.
Sett 25 Facket kräver en nationell strategi där lärarna är med i utvecklingen.
Friskolor Minskad konkurrens och fortsatta vinstutdelningar bland farhågorna.
Debatt ”Pengar och makt är ett nollsummespel, om en grupp får ökat inflytande sker det på bekostnad av någon annan grupp”.
Debatt ”Mina elever har fått väsentligt färre timmars undervisning i det ämne de testas i”
Hök25 Läget ”fortfarande låst” mellan Sveriges Lärare och SKR och Sobona.
Krönika ”Det är liksom skillnad på elevinflytande och elevdiktatur.”
Hök25 Sveriges Lärare ”Mycket kan hända innan avtalet är tecknat”.
Slutreplik Hanna Garberg besvarar Skolledarnas oro för regleringar av lärares arbetstid.
Replik ”Kroka arm med oss i regleringsfrågan” skrev Hanna Garberg – nu svarar skolledarna.
Digitala nationella prov Uppdatering stoppade digitala proven: ”Fanns en oro”.
Våld i skolan Arbetsmiljöverkets ovanliga åtgärd för lärarna: ”Omedelbar och allvarlig fara”
Fackligt Anna Olskog efter historiska initiativet: ”Mitt budskap till Lotta Edholm fortsätter vara glasklart.”
Hök25 Anna Olskog: ”Borde inte vara svårt för arbetsgivaren att sikta”
Hök25 Uppmaningen till SKR i striden om reglerad planeringstid.
Debatt ”Förutom faktafel och fusk äventyrar AI även förmågan till källkritik”.
Debatt Hanna Garberg om SKR:s förslag för lärares arbetsmiljö: ”Ett hån”
Hök25 ”Stora oönskade konsekvenser för tredje man”
Hök25 Avvaktar utredning – vill inte förhandla om planeringstiden.
Hök25 ”Strejk är bättre som hot än vad den är i verkligheten.”
Debatt ”Antingen är det en marknad eller så är det inte en marknad. Det kan inte bara vara det när det passar”
Debatt ”Politikerna har nu ett val. Antingen skapar de en tyglad lärarkår, eller så lyssnar de till oss som faktiskt berörs.”
Debatt ”Elevhälsoprocessen i svensk skola måste skrotas – den är orättvis”.
Digitala nationella prov Arbetar redan med upphandlingen av en ny provplattform: ”Har haft dialog med kritikerna”.
Krönika ”Jag försöker förstå hur lärares status ska kunna öka när vi blir så uppläxade hela tiden.”
Våld i skolan Utbildningsministern: Tryggheten i svenska skolor har tyvärr blivit sämre över tid.
Debatt Elevernas svar på filosofiska frågan förvånade: ”Detta är viktigast med skolan”.
Debatt ”Kvartalsrapporter ska inte styra skolan”.
Debatt Lotta Edholm: ”Använder sin plattform i SKR för att bromsa helt nödvändiga reformer.”
Arbetsbelastning ”De styrande borde ta chansen att minska grupperna nu när de har möjlighet.”
Forskning Stor studie: ”Lärarna behöver ges större utrymme att påverka arbetet”.
Friskolor Diskussion om vinster i skolan: ”Välfärdstjänster är inte som andra tjänster.”
Jag är lärare Jörgen Berg om varför han är lärare – och vad han skulle göra om han var skolminister för en dag.
Nedskärningar ”Har man halkat efter lönemässigt kan det bero på att man underpresterat i sin roll.”
Krönika ”För de allra flesta är mobilförbudet en ickefråga.”
Studiero Förslaget: Obligatorisk insamling av elevers mobiltelefoner i början av skoldagen.
Forskning 70 föreläsare delar med sig av forskning och erfarenheter från undervisning under en och samma dag.
Digitala nationella prov Varnar för att resultaten inte blir tillförlitliga: ”Vi är fly förbannade”.
Digitala nationella prov Starta kopiatorn – detta gäller för nationella proven.
Debatt ”Det är dags att ställa oss frågan vad vi fått för de 697 miljoner kronor som investerats”
Avtalsrörelse Här är frågorna de ser som viktigast i förhandlingarna.
Arbetstid Göteborg satsar – men Eskilstuna backar. Det handlar om arbetstidsförkortning.
Avtalsrörelse Förhandlingschefen: ”Det blir tufft”.