Lärare bäst på att uppskatta sitt jobb: ”Inte en tråkig dag”

Camilla Norström, sadlade om från redaktionschef på Aftonbladet till gymnasielärare, och ångrar det inte en sekund.
Den här artikeln publicerades ursprungligen på Läraren.se

Lärare är bäst på att känna att arbetet de gör är intressant och stimulerande. Det visar senaste statistiken från Arbetsmiljöverket.
– Jag älskar att gå till jobbet, säger Camilla Norström, som sadlat om från biträdande redaktionschef på Aftonbladet till gymnasielärare.

Stress, hög arbetsbelastning, hög sjuknärvaro, lägre lön än andra akademiker. Ofta handlar det om läraryrkets avigsidor.

LÄSTIPS: Stress bakom många dödsfall på jobbet

Men undersökningen Arbetsmiljön 2019 (sammanställd 2020) visar att lärarna är bäst av alla på att känna att de gör något meningsfullt. Dryga 80 procent inom utbildningssektorn uppgav att de har ett intressant och stimulerande arbete. Detta jämfört med drygt 70 procent för samtliga yrken.

”Därför älskar jag jobbet”

– Det är väldigt roligt, intressant, lärorikt och stimulerande. Jag älskar att gå till jobbet – nästan varje dag, säger Camilla Norström.

Hon undervisar i samhällskunskap, kriminologi, journalistik och kommunikation på Drottning Blankas gymnasieskola i Stockholm.

Lyssna: Lärarstudentpodden – därför är det bra att bli lärare efter 40

Berätta vad som är så bra?

– Man möter elever och får bygga relationer med människor som är i en spännande tid i sitt liv. För att lära dem saker måste jag själv lära mig saker, och vi gör det tillsammans. De vill gå i skolan – det har vi verkligen märkt under pandemin. Plus att man inte vet vad som ska hända varje dag. Det tycker jag också är kul, säger hon.

LÄSTIPS: Så kan du undervisa relationsskapande på distans

Vad är skillnaden i arbetsmiljö mellan ditt förra jobb och lärarjobbet?

– Jag tycker att det är många likheter. Jag arbetade på en redaktion som också befann sig här och nu, och förhåller sig till den tid vi lever i. Det är precis det man gör som lärare: man är tvungen att ha en undervisning som är relevant för eleverna. Den spelar roll. Mitt uppdrag är också att fostra dem till demokrati. Det är stora, fina ord – men det är på riktigt.

Hur påverkas du av pratet om det negativa, om stress och låga löner?

– Man får bestämma sig, vad man tycker själv och varför och vilket sammanhang man vill vara i. Det är inget särskilt för läraryrket, det måste man alltid göra, på alla jobb. Gillar jag mitt jobb? Varför? Vilka kan hjälpa mig med att göra jobbet lättare? Det finns massor av människor i läraryrket som är kunniga och vill dela med sig. Men självklart kan jag också tycka att det är jobbigt ibland, men det tycker man om allt.

”En tråkig dag finns inte”

Anna Ahnqvist är lärare på högstadiet på Kågeskolan, 
Skellefteå: 

– Att ha en tråkig dag finns inte. Eller... nu i pandemin har det varit lite tråkigt när eleverna inte är på plats. Annars är det kul eftersom man aldrig vet om det ska bli som man tänkt sig. Sen är tonårshormoner spännande – jag kan möta väldigt varierande reaktioner och humör under samma dag, säger hon.

Samtidigt kräver Lärarförbundet minskad arbetsbelastning, och samlar in underskrifter.

– Avtalsrörelsen är ett sätt att komma till rätta med problemen, men det är inte tillräckligt, säger Lärarförbundets ordförande Johanna Jaara Åstrand.

Mest meningsfulla arbetsplatserna

Helalistan.jpg

Källa: Arbetsmiljöverket

LÄS ÄVEN

Så många lärare jobbar när de är sjuka

Verktyget som kan hjälpa dig att höja din lön

Skolavtal-21: Hela listan på Lärarförbundets krav

Låga löner – trots rakethöjning