Kommunen tjänar pengar — lärare får städa

Paulina Oskarsson har jobbat i 16 år som lärare i Umeå. Men trots att jobbet borde ta mindre tid ju mer erfarenhet hon fått, så tar det mer. ”Jag vill slippa mötena”, säger hon.
Den här artikeln publicerades ursprungligen på Läraren.se

Kommunen arrangerar idrottscup och hyr ut skolan under helgen. Det faller på lärarna att tömma och återställa klassrummen.
– Vi får inget extra men kommunen tjänar pengar, säger mellanstadieläraren Paulina Oskarsson.

LÄS ÄVEN: Här får lärarna dammsuga mattor

Just hennes klassrum hyrs inte ut. Men kollegorna får arbeta.

– Alla förväntas tömma sina klassrum på varje lös pinal, plocka upp bland allt lärmaterial, barnens alster, de odlar saker, pennor och bänkar ska städas undan. Sedan ska allt plockas fram på måndag morgon när undervisningen drar i gång, säger Paulina Oskarsson.

Hennes arbete tar mer tid

Hon har varit lärare i sexton år och vill inget annat än att undervisa. Men trots erfarenheten blir det hela tiden mer jobb, inte mindre.

– Jag skulle behöva färre möten. Jag behöver inte alla dessa möten, jag behöver få undervisa och lägga tid på det. Sen behöver jag få lägga tid på det sociala, men jag behöver kurator på plats och psykolog på plats, säger hon.

Stockholms universitet drar i gång en stor undersökning av hur illegitima arbetsuppgifter påverkar hälsa och arbetsmiljö.

Just sådana uppgifter som ligger utanför den egentliga kärnuppgiften: att undervisa.

Och på Lärarens uppdrag har Paulina Oskarsson hållit ett extra öga på sina kringuppgifter under vecka 33, 2022.

Så påverkar stressen

Det som hände var att hon blev av med den lärarresurs som innebar att klassen hade två lärare under vissa lektioner i matte och engelska.

– Jag blir stressad och hinner inte med att hjälpa alla i den utsträckning som de har rätt till. Vi gör vårt bästa tillsammans med specialpedagog, men vi får prioritera dokumentation. Det är sorgligt men sant, säger hon.

Arbetet som egentligen borde tillfalla en specialpedagog faller i stället på henne.

– Vi lärare är dåliga på att säga att det inte är mitt jobb, att säga nej. Vi vill barnens bästa och springer på alla bollar eftersom ingen annan gör det. Så då gör jag det, säger Paulina Oskarsson.¨

Så blir läraruppdraget otydligt

Men även efter tjugo år i ett lärarliv är det svårt att dra en gräns mellan vilka uppgifter som ingår i yrket, och vad som faller utanför.

– Det är lite otydligt vad som är mitt uppdrag utöver läroplanen. Jag ska också lära eleverna demokrati, respekt för andra och så vidare. Och ibland undrar jag: är allt mitt uppdrag? Och vad är själva ämnesundervisningen i det här? Det är så otroligt mycket annat vi gör, säger hon.

Paulina Oskarsson jobbar mycket för att tillvaron i skolan ska kännas trygg. Men hur är det med elevernas liv på internet, utanför skolan?

Förra veckan la Paulina Oskarsson fyra timmar på att hantera en incident som utspelat sig i barnens digitala del av livet.

– Det som sker på Snapchat och Tiktok – ska det vara vår uppgift? Emellanåt får jag lägga tid på sådana saker, men i slutänden blir det ändå värdefullt eftersom vi får ett bättre samarbete och det blir lättare att arbeta i skolan. På något sätt är det mitt uppdrag, säger hon.

LÄS ÄVEN: 

Så fortsätter dokumentationshetsen att öka

Så pudlar Anna Ekström om löftet

Lärare i arbetsplatsernas ohälsotopp