Ingen tid för rast i lärarnas schema
Arbetstid
Höstterminen hade knappt hunnit starta när Lärarnas Riksförbund i Malmö fick ta emot flera samtal från oroade grundskollärare.
De handlade alla om samma sak – alltför sammanpressade scheman utan möjlighet till paus eller raster för lärarna.
– De har varken möjlighet att gå på toaletten eller att gå och ta sig en kaffe. De har ibland inte ens tid att ta sig från en lektion till en annan, säger huvudskyddsombudet Johan Åström.
Han beslutade sig för att titta närmare på problemet och granskade scheman på 58 av de totalt 75 kommunala grundskolorna i Malmö.
– Undersökningen gav en bredare bild, att det här inte bara är ett problem på en eller två skolor utan betydligt fler.
Det är en dyster verklighet som framkommer av undersökningen. Fyrtio av de granskade skolorna hade ett eller flera scheman som bröt mot arbetstidslagen.
– När jag funnit två scheman som bröt mot lagen så tog jag inte fram fler scheman utan gick vidare till nästa skola, berättar Johan Åström.
Antalet felaktiga scheman kan alltså vara betydligt fler än de som kommit fram.
Vissa grundskollärare startar lektioner på morgonen för att sedan inte ha en enda möjlighet till paus eller schemalagd rast fram till lunch.
– Det har visat sig att flera skolor systematiskt lägger upp ohållbara scheman för att utnyttja lärarna så effektivt som möjligt, säger Johan Åström.
Många lärare har inte ens inlagd tid mellan lektionerna trots att det är uppenbart att läraren måste byta klassrum. Samma tid som en lektion slutar startar nästa.
– Det skapar en enorm stress för lärarna och det här drabbar också eleverna, för läraren måste ju komma för sent till en lektion eller gå tidigare från en annan. Den faktiska undervisningstiden för läraren minskar, och det viktiga för- och efterarbetet med eleverna finns det ingen tid till över huvud taget, säger Johan Åström.
Enligt arbetstidslagen ska varje lärare ha rätt till en schemalagd rast efter fem timmars arbete och ta ut paus under arbetets gång.
Flera av de scheman som granskats visar att rektorer på flera skolor inte bryr sig om HÖK 18. På flera scheman har det inte avsatts någon tid för för- och efterarbete till lektionerna som omger lunchrasten.
– Det innebär att läraren i praktiken inte har 30 minuters lunchrast, säger Johan Åström.
Att lärare ska arbeta med så pressade scheman är inget som kommer att hålla över tid, menar Johan Åström.
– Något måste göras för att ändra situationen för lärarna, annars riskerar sjuktalen att öka, säger han.
Johan Åström bedömer att lärarnas scheman har blivit så sammanpressade för att skolorna ska kunna få in så många lektionstimmar som möjligt per behörig lärare. Han lyfter upp ett exempel med matematik, där politiker nationellt har ökat antalet timmar i timplanen men lokalt inte följt upp med rätt förutsättningar och resurser.
– Varje behörig lärare får mer undervisningstimmar och det går inte ihop med den brist vi har på behöriga lärare i dag, och det tror jag är den bakomliggande orsaken till att vi ser så många sammanpressade scheman, säger han.
Jag kommer inte acceptera ett enda schema som bryter mot arbetstidslagen.När Skolvärlden pratar med Anders Malmquist, direktör vid grundskoleförvaltningen i Malmö, känner han till situationen, men hävdar att det endast rör sig om ett fåtal fall där schemaläggningen blivit fel.
– För det första så har vi inte någon säker statistik på att det är väldigt många lärare som går utan pauser och raster, säger han men hänvisar samtidigt till en medarbetarenkät från förra året som bekräftar LR:s bild av sammanpressade scheman.
– Men att lärare upplever att de har svårt att hinna med pauser och raster behöver ju inte vara att man har fel schema utan det kan vara att man har ett större behov till pauser än vad lagen ger rätt till, förklarar han.
Men LR:s genomgång har visat att över hälften av förvaltningens grundskolor har scheman som bryter mot lagen.
– Ja, jag har uppmärksammats på att LR har fått klagomål från ett antal skolor där lärare inte har fått inlagt de lagenliga rasterna i sitt schema, därför har vi uppmärksammat problemet, säger Anders Malmquist, men betonar att han inte ser det som ett gigantiskt problem.
– Det viktiga är att medarbetaren reagerar och säger ifrån om det är fel. Det finns inget försvar för att vi skulle ha ett schema utan raster, det måste man rätta till, men vi har inga indikationer på att detta skulle vara ett specifikt Malmöproblem, säger han.
Han förklarar att hans ambition som grundskoledirektör är att alla medarbetare ska känna att de kan säga ifrån, och att de ska känna att de blir lyssnade på. Upplever en lärare att han eller hon inte får någon respons från sin skolledning så uppmanar han de enskilda lärarna och facket att gå vidare för att åtgärda felaktiga scheman.
– Vi har som arbetsgivare bett LR att om de upplever att man inte får gehör för ett felaktigt schema så ska vi lyfta det till högre nivå i förvaltningen så att vi kan rätta till det, säger han.
Efter förra årets medarbetarenkät tog varje skola fram en handlingsplan för hur de skulle rätta till felaktigheter. Men hur och om åtgärder verkligen har genomförts kan Anders Malmquist inte svara på.
– Jag kan ju inte gå in på hur varje skola rättar till det när vi har över hundra skolor totalt (medräknat de privata friskolorna, reds. anm.), säger han.
– Även om jag är övertygad om att det här inte är ett stort problem så är varje felaktigt schema ett för mycket. Jag kommer inte acceptera ett enda schema som bryter mot arbetstidslagen, säger han.
Lärarnas scheman
- ”Här har läraren inte någon tid varken före eller efter lunchrasten. Det gör att läraren i praktiken inte får 30 minuters lunch vilket strider mot SKL:s riktlinjer. Sen är det ingen möjlighet till paus under eftermiddagen mellan lektionerna vilket bryter mot arbetstidslagen”, säger Johan Åström.
- ”På torsdagarna får den här läraren lunchrast först klockan 14.10, alltså ingen rast inom fem timmar som arbetstidslagen säger. Samma dag har schemaläggaren valt att avsluta lektionen i mattestöd för klass 9b samtidigt som engelskan för klass 5A börjar. Det bryter mot arbetstidslagen”, säger Johan Åström.
- ”Det här är ett extremt exempel där schemat strider både mot SKL:s riktlinjer och bryter mot arbetstidslagen. Läraren har ingen möjlighet att över huvudtaget ta lunchrast”, säger Johan Åström.