På Naaz skola får lärarna dammsuga mattor
Arbetsmiljö
På Naaz Sultanis skola får lärare som vill ha mattor i sina klassrum dammsuga dem själva.
– Som fackengagerad kan jag säga ifrån, säger hon.
LÄS ÄVEN: Forskaren: Illegitima arbetsuppgifter kan göra lärare sjuka
I en ny studie ska forskare från Stockholms universitet undersöka hur illegitima uppgifter, sådana som egentligen inte ingår i yrkets kärna, påverkar arbetsmiljö och mående.
– Det är jätteviktigt. Jag tror att många gör saker de inte ska göra. Som fackligt engagerad har jag lättare att säga ifrån, men jag vet att många har svårt för det, säger Naaz Sultani, som är 1-3-lärare och skyddsombud för Lärarförbundet på en skola i Göteborg.
LÄS ÄVEN: Så fortsätter dokumentationshetsen att öka
För Läraren.se har hon antecknat hur mycket tid hon lagt på kringuppgifter under en vecka i oktober 2022.
Otydligt kring lärares arbetsbeskrivning
Men vad som egentligen ingår i läraryrkets arbetsbeskrivning verkar luddigt.
– Det finns heller inte svart på vitt vad man ska göra, så många gör saker utifrån hur de är som personer. De som är hands-on och inte tycker om att ha en massa kartonger stående, de packar upp dem fast det inte är deras jobb. Jag tror att uppgifterna påverkar arbetsmiljön och stressen jättemycket. Det vi ska göra hinner vi inte med att göra, säger Naaz Sultani.
LÄS ÄVEN: Så pudlar Anna Ekström om löftet
Hon har varit lärare i sex år och älskar jobbet.
– Det finns för- och nackdelar, men inget yrke är väl bara en dans på rosor?, säger hon.
Till det som hon inte räknar som egentliga arbetsuppgifter för lärare hör att dammsuga mattor i klassrummet, vilket inte ingår i städfirmans uppdrag, att vara rastvakt samt att öppna morgonfritids varje fredag klockan sju.
– Personligen tycker jag att det är roligt att vara ute med eleverna, men att ha fyra-fem sådana i veckan, det tar tid från att förbereda lektionen och du kommer in stressad och så ska du förbereda nästa lektion, säger hon.
Vad händer om du säger nej?
– Alla måste dra sitt strå till stacken. Om chefen säger att du ska vara rastvakt, då kan du ju inte arbetsvägra, säger Naaz Sultani.
LÄS ÄVEN: ”Kringuppgifter skapar stress”
Och resultatet? Hur många timmar blev det under vecka 33, 2022?
– Det var en lugn vecka. Tre timmar ungefär – men då har jag inte räknat in rastvärdskapet och det kollegiala samarbetet som tar hela tisdagseftermiddagen, säger Naaz Sultani.
Så många timmar lägger läraren Naaz på extraarbete
För Läraren.se har Naaz Sultani, F-3-lärare och Lärarförbundets skyddsombud, räknat på hur lång tid hon lagt på kringuppgifter under vecka 33, 2022. En lugn vecka, enligt Naaz Sultani.
- 30 minuter ta hand om paket som kom till skolan, rodda med vart de ska, hämta på ett ställe, lämna på ett annat, meddela folk att paketet har kommit. Hänvisa hantverkare som kommit, byta patron i skrivaren.
- 30-45 minuter ordna material till elev som ska vara ledig.
- 15 minuter få ut eleverna på fritids efter att skoldagen är slut.
- 30 minuter mejla ledningen om olika saker de behöver ta tag i, möten de missat att återkoppla om.
- 30 minuter möte med ledningen om beställningar av läromedel och material.
- 45 minuter morgonfritids.
Totalt: 3 timmar och 15 minuter.