Snön stoppar skolskjuts – men lärarna måste ut på vägarna

Foto: Adobe Stock

Ovädersdrabbade lärare undrar varför deras säkerhet inte värderas högre.

Snökaoset utmed norrlandskusten fick Skellefteå att ställa in alla skolskjutsar.
Men lärarna förväntades inställa sig.
– Vi måste prata om trygghetsaspekten för våra medlemmar, säger Mikael Johansson, ordförande för Sveriges Lärare i Skellefteå.

Skellefteå kommun ställde in all skolskjuts under fredagen på grund av kraftigt snöfall under natten.

Men grundskolor och fritidshem beordrades ändå att hålla öppet för de elever som eventuellt kunde ta sig till skolan och därmed förväntades all personal att vara på plats.

Flera lärare är kritiska till beslutet och anser att allas säkerhet borde värderas lika.

Mikael Johansson.

– Vi kan förstå arbetsgivarens behov av att ha lärare på plats men att det också behöver pratas om trygghetsaspekten för medarbetarna, framför allt de som har resväg till jobbet med bil, buss eller liknande, säger Mikael Johansson, Sveriges Lärares ordförande i Skellefteå.

Samhällsviktig verksamhet

I ett mejl till personalen påminns de om att skolan är en samhällsviktig verksamhet som måste utföras på plats.

– Visst, men inte till vilket pris som helst, säger en lärare som lokaltidningen Norran varit i kontakt med.

Istället framförs önskemål om distansundervisning när trafikförhållandena anses för besvärliga för skolskjutsar.

Förvaltningschefen Ana-Maria Deliv undviker att svara direkt på förslaget men säger till Norran att ”Målbilden är att förskolor och grundskolor alltid ska vara öppna så långt det är möjligt”.

Facket vill se en plan

Sveriges Lärares ordförande Mikael Johansson menar att det behöver finnas en plan.

– Detta är varken första och troligen heller inte sista gången vi utsätts för sådana här vädersituationer. Gymnasieeleverna arbetar hemifrån och då kan även gymnasielärarna göra det, medan framför allt elever i de yngre åldrarna kommer till skolan (de som kan) och då behöver någon vara där.

– Vi tänker att det är viktigast med att ha en dialog om sådant här, utifrån vilka lösningar som kan vara aktuella - och att vi kanske inte lyckats ha den dialogen i ”oskarpt läge” utan att risken med snabba beslut blir att det ger fler frågor, säger Mikael Johansson.

Läs även:

”Därför vill jag vara skyddsombud för mina lärarkollegor”

Wiman: Varför känner vi lärare oss så oumbärliga?