Klasserna växer – då blir lärarnas röst lidande

Lärarna Olle Linton och Maria Wiman vet hur viktigt rösten är för lärare.

Växande klasser påverkar ljudmiljön negativt – och därmed lärarnas röster.
– Även när eleverna har låg samtalston så låter det mycket, säger Olle Linton, gymnasielärare i ­Stockholm.

Reglerade klasstorlekar är ett av huvudkraven från Sveriges Lärare. Stora grupper ställer många krav på lärarna, bland annat på deras röster.

Olle Linton

En undersökning som Sveriges Lärare gjort visar att 75 procent av lärarkåren från förskola till komvux besväras av höga ljudnivåer varje dag eller flera gånger i veckan.

– Sitter det 30 elever i ett klassrum så är det klart att det hörs, även om de talar tyst. Bruset ökar med fler människor, säger Olle Linton.

– Det blir mycket slammer. Även om de inte pratar högt så är det stolar som skrapar, pennor och tangentbord som låter, någon som tappar något. Då måste man höja rösten mer än man skulle behöva ­annars, säger Maria Wiman, högstadielärare och författare bland annat till boken ”Ny som lärare”.

Hon saknade röstträning på lärarutbildningen

Maria Wiman

Logopeden Suvi Karjalainen, som arbetar med lärarstudenter vid Umeå universitet, instämmer:

– Med fler barn blir det fler röster i rummet och mer liv och rörelse. Fler att vända sig till. Jag ser det inte som positivt, säger hon.

Att ha tal- och röstträning vid lärarutbildningen var vanligt förr, men är ovanligt nu, säger Suvi Karjalainen.

– Det var verkligen inget om rösten, inte en mening överhuvudtaget. Vilket är jättekonstigt, eftersom det är ett röstyrke, säger Maria Wiman.

Olle Linton hade tur.

– Vi hade en lärare som även var röstpedagog, och hon gjorde en röstanalys på alla oss. Den lilla grejen var riktigt bra. Jag fick veta att jag har en starkare röst än jag tror, så jag behöver inte ta i för att höras, bara slappna av och prata, säger Olle Linton.

Lärarnas rösttips

Erfarna lärarna Maria Wiman och Olle Linton ger sina bästa tips: 

  • ”Gå in med låg samtalston från början. Om du höjer rösten så gör eleverna det också och det blir en ond cirkel”.
  • Använd andra signaler än rösten.
  • ”Spela en melodi när eleverna ska samlas eller använd en ringklocka när de ska vara tysta. Man kan spela en melodi när eleverna ska samlas och en annan när de ska städa”.
  • Använd tystnaden.
  • ”Sitt tyst när eleverna kommer från rasten. De är vana vid föreläsningar och diskussioner och om det blir helt tyst blir de tysta”.

LÄS ÄVEN:

Spara stämbanden – och led klassrummet

Lärarens röst har stor påverkan på elever

Vårda din röst – så håller den i längden

Rösten en bortglömd arbetsmiljöfråga

6 tips: Din röst påverkar eleverna