
Regeringens utredare Bo Jansson lämnade på måndagen över sitt betänkande till skolminister Lotta Edholm.
Bo Jansson ligger bakom utredningen om minskad administration och reglering av förskollärares och lärares tid.
Arbetsbelastning
Färre lektioner. Mer tid till för- och efterarbete av undervisningen. Mindre administration.
Det blir verkligheten för många lärare om regeringens utredare Bo Jansson får som han vill.
Sedan sommaren 2023 har han på regeringens uppdrag utrett hur förskollärares och lärares administrativa börda kan minskas till förmån för mer tid till arbetet med undervisningen och det som hör till den. Ett år senare utökades uppdraget till att även omfatta hur lärares och förskollärares undervisningstid – och tid till planering och uppföljning – kan regleras.
På måndagen presenterade Bo Jansson, som har en bakgrund som högstadielärare och ordförande i Lärarnas Riksförbund, sina förslag i betänkandet ”Tid för undervisningsuppdraget”.
I utredningen beskrivs hur förskollärares och lärares arbetsbelastning har ökat, hur många av de senaste decenniernas förändringar på skolområdet och i samhället i stort har bidragit till en avprofessionalisering av lärarkåren; decentraliserat huvudmannaskap, målstyrning, friskolereform, marknadifiering, kundperspektiv, juridifiering, ökad kontroll, individualisering och en omfattande digitalisering för att bara nämna några exempel.
– De professionellas autonomi och ställning behöver öka för att yrkena ska bli attraktiva igen, att fler vill utbilda sig till lärare och förskollärare, men även arbeta kvar i skolan, säger Bo Jansson.
Regeringens utredare Bo Jansson lämnade på måndagen över sitt betänkande till skolminister Lotta Edholm.
En del i detta är att minska de administrativa delarna av lärararbetet som enligt mångas bedömning har ökat i omfattning, trots återkommande politiska löften om motsatsen.
– En del administration är viktig och en naturlig del av lärararbetet, men mycket är inte det och görs framför allt för att skolan ska ha ryggen fri vid eventuella granskningar.
– Det är arbetsuppgifter som tar mycket tid i anspråk, tid som kan användas betydligt bättre, till exempel till att planera och efterarbeta undervisningen. Samma sak gäller en mängd andra arbetsuppgifter som lärare tvingas utföra, men som borde utföras av annan skolpersonal.
Jag räknar med att förslagen ska börja gälla från och med höstterminen 2027.
Bo Jansson vill bland annat begränsa vårdnadshavares rätt att kräva fortlöpande information från skolan eller förskolan om hur det går för deras barn.
– Mängden information kommer inte att minska med vårt förslag. Men det blir skolan, förskolan eller fritidshemmet, det vill säga professionen och utifrån elevens eller barnets behov, som avgör när informationen ska lämnas ut.
Varför vill du halvera antalet utvecklingssamtal?
– För att de tar oerhört mycket tid från undervisningen. Dessutom informerar skolan på många andra sätt. Enligt vår bedömning räcker det i normalfallet med ett utvecklingssamtal per läsår. Men självklart ska man kunna hålla fler om det finns ett behov av det, till exempel när det gäller elever med särskilda behov.
Bo Jansson berättar att han även vill förändra hanteringen av anmälningar gällande kränkande behandling av elever.
– I dag är tröskeln för vad som ska anmälas mycket låg, vilket har bidragit till en kraftig ökning av antalet anmälningar. Det har i sin tur gjort att vi riskerar att missa allvarliga fall. Vårt förslag förenklar administrationen, frigör tid och stärker arbetet med att upptäcka och motverka kränkningar.
Varför vill du ta bort ”extra anpassningar” i skollagen?
– För att begreppet har överlevt sig självt. Det måste till en förändring.
Mycket talar för att lärares undervisningstid både har och fortsätter att öka.
– Flera undersökningar tyder på att så är fallet. Tyvärr saknas det solid statistik på det här området.
Till skillnad från i många jämförbara länder, till exempel Norge, Finland, Frankrike och Tyskland, finns det i Sverige ingen central reglering av hur mycket tid som förskollärare och lärare ska lägga på undervisning och det som hör till den.
– Elevernas undervisningstid är reglerad, men inte lärarnas. Det är helt orimligt. Förskollärares och lärares möjligheter att fokusera på undervisningen är avgörande för barns och elevers möjligheter att lära och utvecklas.
Bo Janssons utredning föreslår att såväl lärares undervisningstid som tiden till för- och efterarbete regleras av staten.
– Grundprincipen bör vara 1+1, det vill säga att en timmes undervisning kräver minst en timme till för- och efterarbete. Tiden till för- och efterarbete bör dessutom öka ju äldre eleverna är.
– När det gäller undervisningstiden anger vi ett intervall som inte får överskridas. Däremot sätter vi ingen nedre gräns.
Ökar ert förslag behovet av lärare?
– Ja, och det kan ju verka olyckligt med tanke på lärarbristen. Samtidigt minskar antalet barn och elever under ett antal år framöver vilket gör det lättare att göra sådana här förändringar nu. Det är dessutom helt nödvändiga åtgärder, inte minst för att förbättra läraryrkenas attraktivitet.
– Många av de förskollärare och lärare som lämnat och lämnar yrket anger den höga arbetsbelastningen och att de inte har tillräcklig med tid till huvuduppdraget som skäl.
För Vi Lärare berättar Bo Jansson om innehållet och förslagen i den utredning han gjort på uppdrag av regeringen.
En konsekvens av en reglering av lärares undervisningstid kan bli ökade klasstorlekar.
Bör även barn- och elevgruppernas storlek regleras av staten?
– Jag har inte haft i uppdrag att föreslå något sådant, men anser att det bör göras för att inte huvudmännen ska ”kompensera sig” genom att öka gruppstorlekarna. Samtidigt inser jag att det finns en del praktiska problem, inte minst med tanke på att gruppstorlekarna kan behöva varieras beroende på ämne, moment och liknande.
Vad kostar ditt förslag?
– Det är inte helt enkelt att svara på. Bristen på tillförlitlig statistik kring lärarnas undervisningstid ställer till med stora problem även på detta område. Vi har gjort utförliga beräkningar utifrån de uppgifter som finns tillgängliga och kommit fram till att staten minst bör kompensera kommunerna med drygt 2,5 miljarder kronor per år med anledning av den föreslagna regleringen av undervisningsuppdraget.
Blir förslagen verklighet?
– Jag räknar med att de ska börja gälla från och med höstterminen 2027. Det är svårt att se förslagen som parti- eller ideologiskiljande. Jag tycker att samtliga partier i riksdagen borde kunna ställa sig bakom dem.
– Det är väl egentligen bara SKR och Almega som inte vill ha en statlig reglering, som anser att detta är frågor som arbetsmarknadens parter bör lösa i förhandlingar. Men det har de försökt göra länge utan att lyckas, och då bör staten träda in.
Dramatiska förslagen: 22 punkter för sänkt arbetsbelastning
Varannan lärare svarar: Vi kan inte utföra vårt jobb
Han jobbade på toaletten för att hinna
”Glöm inte att du kan begära ersättning för övertid”
Utredaren: Minst fem timmar planeringstid för lärare i förskola och fritidshem
Krönika ”Om jag fick välja skulle sådana där åsiktspaneler ryka dit pepparn växer.”
Debatt Lärarstudenten Josefine Svärd skriver om en skola som blir mer auktoritär: ”En tyst klass inte nödvändigtvis en trygg klass”.
Debatt Sökes: Bibliotekarie med ansvar för 2 000 elever – ”Sluta se skolbibliotekarier som glada bokälskare”.
Mentorskap Läraren om avlastningen: ”Jag har över 300 elever så jag har att göra ändå.”
Mentorskap Därför införde Norrevångsskolan i Eslöv heltidsmentorer.
Debatt ”Ingen algoritm eller nationella prov kan ersätta lärarens förmåga”.
Behörighet En av tre grundskollärare inom friskolejätten är obehöriga.
Behörighet Lediga förskollärartjänster utannonseras inte: ”Personlighet går före behörighet.”
Debatt Läraren: ”När vi larmar om en ohälsosam arbetsmiljö ses det som gnäll.”
Debatt ”Du som är politiker – ta chansen att investera i skolans framtid”, skriver Sveriges Lärare i Täby.
Debatt Kräver lagändring för att möjliggöra anonyma orosanmälningar för personal i förskola och skola.
Sett 2025 Fem lärare om AI – som hela tiden ligger steget före.
Debatt Sju lärare vill se en skola med skärm, skönlitteratur och pärm.
Sett 25 Facket kräver en nationell strategi där lärarna är med i utvecklingen.
Friskolor Minskad konkurrens och fortsatta vinstutdelningar bland farhågorna.
Debatt ”Pengar och makt är ett nollsummespel, om en grupp får ökat inflytande sker det på bekostnad av någon annan grupp”.
Debatt ”Mina elever har fått väsentligt färre timmars undervisning i det ämne de testas i”
Hök25 Läget ”fortfarande låst” mellan Sveriges Lärare och SKR och Sobona.
Krönika ”Det är liksom skillnad på elevinflytande och elevdiktatur.”
Hök25 Sveriges Lärare ”Mycket kan hända innan avtalet är tecknat”.
Slutreplik Hanna Garberg besvarar Skolledarnas oro för regleringar av lärares arbetstid.
Replik ”Kroka arm med oss i regleringsfrågan” skrev Hanna Garberg – nu svarar skolledarna.
Digitala nationella prov Uppdatering stoppade digitala proven: ”Fanns en oro”.
Våld i skolan Arbetsmiljöverkets ovanliga åtgärd för lärarna: ”Omedelbar och allvarlig fara”
Fackligt Anna Olskog efter historiska initiativet: ”Mitt budskap till Lotta Edholm fortsätter vara glasklart.”
Hök25 Anna Olskog: ”Borde inte vara svårt för arbetsgivaren att sikta”
Hök25 Uppmaningen till SKR i striden om reglerad planeringstid.
Debatt ”Förutom faktafel och fusk äventyrar AI även förmågan till källkritik”.
Debatt Hanna Garberg om SKR:s förslag för lärares arbetsmiljö: ”Ett hån”
Hök25 ”Stora oönskade konsekvenser för tredje man”
Hök25 Avvaktar utredning – vill inte förhandla om planeringstiden.
Hök25 ”Strejk är bättre som hot än vad den är i verkligheten.”
Debatt ”Antingen är det en marknad eller så är det inte en marknad. Det kan inte bara vara det när det passar”
Debatt ”Politikerna har nu ett val. Antingen skapar de en tyglad lärarkår, eller så lyssnar de till oss som faktiskt berörs.”
Debatt ”Elevhälsoprocessen i svensk skola måste skrotas – den är orättvis”.
Digitala nationella prov Arbetar redan med upphandlingen av en ny provplattform: ”Har haft dialog med kritikerna”.
Krönika ”Jag försöker förstå hur lärares status ska kunna öka när vi blir så uppläxade hela tiden.”
Våld i skolan Utbildningsministern: Tryggheten i svenska skolor har tyvärr blivit sämre över tid.
Debatt Elevernas svar på filosofiska frågan förvånade: ”Detta är viktigast med skolan”.
Debatt ”Kvartalsrapporter ska inte styra skolan”.
Debatt Lotta Edholm: ”Använder sin plattform i SKR för att bromsa helt nödvändiga reformer.”
Arbetsbelastning ”De styrande borde ta chansen att minska grupperna nu när de har möjlighet.”
Forskning Stor studie: ”Lärarna behöver ges större utrymme att påverka arbetet”.
Friskolor Diskussion om vinster i skolan: ”Välfärdstjänster är inte som andra tjänster.”
Jag är lärare Jörgen Berg om varför han är lärare – och vad han skulle göra om han var skolminister för en dag.
Nedskärningar ”Har man halkat efter lönemässigt kan det bero på att man underpresterat i sin roll.”
Krönika ”För de allra flesta är mobilförbudet en ickefråga.”
Studiero Förslaget: Obligatorisk insamling av elevers mobiltelefoner i början av skoldagen.
Forskning 70 föreläsare delar med sig av forskning och erfarenheter från undervisning under en och samma dag.
Digitala nationella prov Varnar för att resultaten inte blir tillförlitliga: ”Vi är fly förbannade”.