”Frustration hos lärare som behöver vara snorpoliser”
Arbetsbelastning Eva Lindströms krönika om att förskollärare tvingas agera ”snorpoliser” var en av Sveriges mest delade krönikor under några dagar och är den mest lästa texten av alla sedan lanseringen av Läraren.se i april.
Eva Lindström är förskollärare och krönikör på Läraren.se. På tidningen Förskolans Facebooksida har hennes krönika fått rekordmånga gillamarkeringar och kommentarer – totalt har artikeln fler än 32 000 interaktioner på Facebook.
Vad är det som gör att ämnet engagerar så?
– Därför att många tänker samma sak. Det finns en frustration hos oss som jobbar och ställs inför dilemmat hantera alla, helt olika direktiv, som nu florerar vad gäller coronapandemin. Jag har svårt att förstå att två förskolor bredvid varandra kan ha helt olika regler för hur barn ska hämtas och lämnas? Det är orimligt att förskollärare dagligen ska behöva ta diskussioner med föräldrar som hänvisar till olika rekommendationer när de lämnar sina barn.
Vilka reaktioner har du fått på din krönika?
– Många positiva reaktioner, både på mail och facebook. En universitetsadjunkt ville använda krönikan som diskussionsunderlag på förskollärarutbildningen.
Vad önskar du vore annorlunda?
– Att fler inser att förskollärares arbete förändrats radikalt de senaste tio åren. Många tror att det bara handlar om barnomsorg, men vårt arbete rymmer ett undervisningsuppdrag också. Undervisningen blir lidande när så mycket tid försvinner på grund av oklara regler kring pandemin.