Frånvaron rekordhög – så här drabbar det lärarna

Mikael Nordendahl på Sveriges Lärare och verksamhetschefen Anna Lagergren på Sollefteå kommun är eniga om problemet – men inte om lösningen.

Skyhög frånvaro – pang, bom, så fick lärarna i Sollefteå ännu en arbetsuppgift. Den enkla appen stängs och vårdnadshavarna tvingas nu att ta kontakt med lärarna för att sjukanmäla sina barn.
– Ett annat sätt hade varit att ge oss resurserna för att göra skolan mer intressant och spännande, säger Mikael Nordendahl, ordförande för Sveriges Lärare i Sollefteå.

Att elevernas frånvaro är hög i Sollefteå är alla överens om.

– 15 procent av våra 2000 elever i kommunen är borta så mycket att de tappar en hel termin varje stadium. Alltså på individnivå. Varje dag är tio procent av eleverna frånvaroanmälda, säger verksamhetschefen Anna Lagergren.

300 elever missar alltså ett och ett halvt läsår under grundskoleåren.

– Vi är överens om att frånvaron bland eleverna är för hög och att något behöver göras för att komma åt det, säger Mikael Nordendahl, ordförande för Sveriges Lärare i Sollefteå.

För enkelt att sjukanmäla

Ansvarig tjänsteman på kommunen, verksamhetschefen Anna Lagergren, menar att det digitala systemet som används är ett av skälen. Kommunen använder appen Elevio där vårdnadshavare med några snabba tryck kan anmäla sitt barn sjukt utan att behöva prata med någon person på skolan. För enkelt, menar hon.

– Jag tror ju på en nära relation mellan vårdnadshavare och lärare. Digitala system tar bort mycket av det. Enkelheten i att sjukanmäla via en app gör också att vårdnadshavarna riskerar att missa hur ofta barnet är borta, om det hänger ihop med vissa veckodagar eller vissa lektioner.

Lärarna hölls utanför beslutet

Relationer är något även Mikael Nordendahl förstår sig på. Den mellan lärarna och verksamhetschefen har fått sig en törn, anser han.

– Enkelheten med det digitala anmälningssystemet förklarar inte varför eleverna inte vill gå till skolan. Det kan ju vara så att resurserna i skolan inte räcker till för att göra skolan tillräckligtintressant och spännande.

Han vänder sig mot att verksamhetschefen inte låtit lärarna vara med i processen. Att de bara damp ned ett beslut.

– Pang, bom. Ingen samverkan eller dialog. Verksamhetschefen har, vad vi förstår, bara lyssnat på rektorer och elevhälsoteamet. Vi hade önskat att man tagit med oss i beslutsprocessen och väntat med de nya rutinerna till nästa terminsstart. Då hade vi kunna förbereda oss med tjänsteplanering och annat.

”Jag förstår att lärare känner sig överkörda”

Anna Lagergren bekräftar beslutsgången.

– Jag förstår verkligen att lärare upplever sig överkörda av beslutet för att de inte fått vara med på detaljnivå under beslutsprocessen. Den kritiken är jag värd. Men jag känner att läget är akut. Om vi skulle vänta till nästa terminsstart skulle den här gruppen av elever missa ännu mer av undervisningen.

Bristen på dialog och lyhördhet för lärarnas situation har skapat irritation.

– Beslutet har tagits över våra huvuden och någon formell risk- och konsekvensanalys har inte gjorts. I slutet av januari meddelades beslutet att appen skulle bort och frånvaroanmälningar istället skulle hanteras av mentorer eller annan skolpersonal från och med 10:e mars.

Det stämmer, konstaterar Anna Lagergren.

– Men jag har gjort egna stickprovskontroller. Frågat lärare om vad de tror att det får för konsekvenser, om det gruvar sig inför måndagen vecka 11 då vi stänger appen. Det är olika svar, men ingen tror att det blir övermäktigt. Jag förstår att lärarna helst hade velat ha mer förberedelsetid men frånvarosiffran, den är stabilt dålig. Något behöver göras och jag ville inte vänta.

Utbrett missnöje med fler arbetsuppgifter

Enligt Mikael Nordendahl är missnöjet utbrett.

– Det har gått fort och innebär att ännu en arbetsuppgift läggs på lärarna. När detta nu drar igång är risken stor att annat får stryka på foten. Vi har redan tagit emot många besvikna och missnöjda medlemmar.

Verksamhetschefen medger att rimligheten i att ge lärarna ytterligare arbetsuppgifter kan ifrågasättas.

– Nej, det är inte rimligt att ge lärarna extra arbetsuppgifter rakt av och jag förstår deras oro, framför allt hos de lärare som har många frånvarande elever. Vi kommer att vara lyhörda på reaktionerna och kanske ändra rutinerna om det behövs.

LÄS MER

Ny läroplan – risk för ökad stoffträngsel

Läraren avstyrde bråk – blev själv åtalad

Wiman: Hjälpklassen får inte sortera bort vildbattingar och våghalsar