Enkät: Så säger lärarna om reglerad tid

Sju lärare med olika inriktning tycker till om utredaren Bo Janssons förslag.

Regeringens utredare Bo Jansson anser att staten behöver reglera lärarnas arbetstider och arbetsuppgifter. Förslaget har i huvudsak applåderats och skapat en politisk enighet. Vi Lärare bad lärarna från de olika skolformerna att ge sin syn på saken.

LÄS ÄVEN: Regeringens utredare: Lärares tid ska regleras

Regeringens utredare Bo Jansson anser att staten behöver reglera lärarnas tid och sysslor. Förslaget har väckt förvåning och skapat munterhet hos de som ofta uttrycker sin åsikt. Vi Lärare bad lärare från olika skolformer ge sin syn på saken.

Anders Vestermark, gymnasielärare, Sigtuna

– Det är fantastiskt! 

– Konsekvenserna är inte helt lätta att överblicka. Sannolikt behöver arbetsuppgifter omfördelas och kapas i omfång, särskilt möten och sådant som inte är lagstadgat. Det som blir viktigt är att nå samsyn om vad 1:1 innebär för hela arbetstiden: vad är undervisningsanknutet och vad är ren medarbetartid? Hur värderas uppgifter i tid, som inte är vare sig undervisning eller tydligt knuten till undervisning?  Det kan bli omfattande påverkan på lärarbemanningen.

Sofia Sköld Lawner, speciallärare, Karlstad

– Förslaget är bra, det behövs en reglering av undervisningstiden och det behövs ett ökat fokus på undervisningen och dess kvalité.

– Vi har lärarassistenter idag som redan gör en del av det som listas som saker lärare inte ska göra: inköp, IT-ansvar, vikarieanskaffning, hantering av kopieringsmaskiner med mera. Hos oss hanterar kurator och biträdande rektor mycket av de kränkningsärenden som kommer till vår kännedom. Jag är lyckligt lottad som arbetar på en skola där mycket av stödfunktionerna fungerar bra. Däremot så tar institutionsansvaret mycket tid för de lärare som undervisar i ämnen med praktiska inslag. Det arbetet behöver göras av personal med kunskap i ämnet och det tror jag fortfarande kommer att landa på lärare.

Ronnie Ripgården, grundskollärare, Kungsbacka

– Jag blev riktigt glad och det tändes ett hopp om förändring och förbättring för alla Sveriges Lärare. Jag har arbetat tillräckligt länge för att kunna referera till hur läraryrket var förr och hur yrket förändras. Det känns mycket bra att en extern utredare "förstår" vilka utmaningar och problem vi har i dagens skola och som dessutom sätter fingret på t ex undervisningstiden, planeringstiden, samt definierar vad lärare inte borde utföra för arbetsuppgifter. Min förhoppning är att detta blir verklighet och leder till en uppvärdering av yrket och att vi kan få fler unga att välja läraryrket, samt att behålla dagens lärare.

– När USK:en upphörde att gälla fanns partsgemensamma skrivningar om att undervisningstiden INTE skulle öka för lärare. Det var inte syftet med avskaffandet. För de kommuner och skolor som brutit mot detta, så kommer det säkert behövas anställas fler lärare. Man kan välja att se det som en kostnad. Ser hellre det som en investering. De årliga nedskärningarna har slimmat organisationerna över tid. I takt med detta har också nationella skolresultat försämrats och likaså arbetsmiljön för lärarna. Detta skulle kunna bidra till att vi vänder trenden och resultatutvecklingen. Har vi råd att inte satsa på skolan? Ska vi se satsningar som kostnader eller som investeringar? Sverige står vid ett vägskäl. Behöver landet välutbildade människor för att konkurrera med andra länder och för att säkra vår välfärd?

Petra Hultqvist, förskollärare, Jönköping

 – Jag tycker först och främst att det är väldigt bra att regleringar av planeringstid och uppföljning av undervisningen utreds. Det är på tiden. När det gäller förskollärares förutsättningar för planering och uppföljning av undervisningen samt för annat arbete som rör undervisningen ser jag ett större behov av tid än 5 timmar per vecka. Det måste även bli tydligare att tiden ska riktas mot individuell och enskild planering för att kunna ta ansvar över undervisningen.

– Om förskollärare får rätt förutsättningar så ökar kvalitén i utbildningen och förskollärarna får en bättre arbetsmiljö. Den här regleringen är nödvändig och resurser måste tillsättas.

Daniella Crona, fritidslärare, Ale

– Jättebra! Vi har drivit frågan om reglerad planeringstid länge men utredaren kunde ha ökat planeringstiden med en timme till.

– Det är lurigt att sätta en siffra. Om man är ensam fritidslärare är fem timmar planeringstid inte tillräckligt. Men för dem med några kollegor så blir det något helt annat. Då kan det bli superbra. Kanske kan reglerad arbetstid bidra till att öka likvärdigheten i den svenska skolan något? Om förslaget genomförs så skulle det faktiskt innebära en försämring för oss i Ale. Vi arbetar fortfarande i ett lokalt avtal som är generösare.

Nadja Breife, grundskollärare, Kungsbacka

Nadja Breife

– Väldigt välkommet. Det är det här som vi har efterlyst. Vi är utbildade för att undervisa men har fått så oerhört många andra arbetsuppgifter under åren att det inte längre är hållbart.

– Att låta lärarna fokusera på undervisningen och låta andra ta hand om det övriga skulle innebära många nya arbetstillfällen. Det skulle innebära att vi lärare skulle ha tid att erbjuda eleverna det stöd de behöver utifrån sina egna förutsättningar. De som behöver stöd skulle kunna få det, de som behöver utmaningar skulle kunna få det. Luftigare scheman skulle göra både lärarnas och elevernas arbetsmiljö så mycket bättre och kvaliteten skulle öka.

Yvonne Mosling, grundskollärare, Arvika

– Äntligen! Vi har sett över tid att det som regleras, det följs. Det som inte regleras, det har en tendens att utnyttjas mest möjligt allt eftersom ekonomin stramats åt. Idag räcker inte tiden till. I kommunen där jag arbetar finns sedan länge reglerad undervisningstid vilket är bra. Men det saknas regleringar gällande planeringstid samt tid till för- och efterarbete. Tiden som kvarstår äts fort upp av andra saker som också behöver göras, men som inte nödvändigtvis behöver göras av en utbildad lärare.

– Om vi skulle haft samma ekonomi som vi har idag så hade ändringarna även inneburit negativa konsekvenser. Det är inte så att det finns överflöd med pengar, vi tänker redan på varje krona så att vi använder den bäst möjligt. Förslaget behöver kompletteras med ekonomi för att kunna praktisera det. Om lärarna ska få tid till sitt kärnuppdrag, så behövs personal som gör allt det som lärarna egentligen inte behöver/borde hålla på med, men som vi gör idag. Flyttar bänkar när golven ska bonas, tömmer matsopor, torkar rent bort och ställer upp stolar i matsalen, rapportera närvaro och frånvaro, konflikthantering med mera.

LÄS ÄVEN:

Förslaget om lärares tid delar SKR: ”Det är bra”

Regeringens utredare: Lärares tid ska regleras

Förslaget: Uppgifterna som lärare ska låta bli

22 punkter – så ska lärare få mer tid till undervisning

Varannan lärare svarar: Vi kan inte utföra vårt jobb

Politikerna eniga – lärares tid ska regleras