Lärarassistenter ger mer undervisningstid och mindre stress

Den här artikeln publicerades ursprungligen på lararnastidning.se

En ny studie undersöker om lärarassistenter avlastar lärarna. Resultaten visar att lärarna får mer undervisningstid men att de känner mindre psykisk stress.

Regeringen fördubblar i höstbudgeten anslagen till lärarassistenter till 1 miljard under 2020 för att lärare ska kunna koncentrera sig på undervisningen.

Per Lindqvist är didaktikprofessor och driver ett forskningsprojekt vid Mälardalens högskola i samarbete med Linnéuniversitet som undersöker just hur lärarassistenter påverkar lärarnas arbetsbörda.

Forskarna har under två år följt två högstadieskolor och ett gymnasium som anställt någon form av avlastande personal. På högstadieskolorna kallades yrkeskategorin mentorer, på gymnasieskolan skolresurs.

– Lärarassistent är ett paraplybegrepp. Ofta kallar man det för lärarassistenter, men de kan också heta exempelvis klassassistent, resurspersonal, heltidsmentor eller elevhälsosamordnare, säger Per Lindqvist.

”Lärarassistenterna skulle kunna bli en egen viktig yrkeskategori.”

Lärarna på skolorna i studien ger en sammansatt bild av hur assistenterna påverkar deras arbete. De kände sig avlastade när det gäller de sociala bitarna.

– De kände mindre psykisk anspänning kring elevhälsa, svåra samtal med eleverna, kontakter med föräldrar, BUP och socialtjänst. Det där runtomkring som tär på en, säger Per Lindqvist.

Samtidigt var arbetsbördan oförändrad. Skolorna i studien lät lärarna gå upp i undervisningstid för att ha råd att anställa lärarassistenter.

Per Lindqvist är didaktikprofessor och forskar om lärarassistenter.

– Det är viktigt att lärarassistenterna får utbildning om skolan och dess ansvar. Risken är annars att de tar på sig uppgifter som inte är skolans ansvar alls, säger Per Lindqvist.

Andra farhågor är att lärarassistenterna får rycka in i undervisningen och att skolorna kommer att utnyttja den nya yrkeskategorin för att skära ner på andra tjänster, exempelvis kuratorer.

Lärarassistenterna kan också vara en rekryteringsbas för nya lärare.

– Samtidigt är det synd. Lärarassistenterna skulle kunna bli en egen viktig yrkeskategori. I Frankrike är lärarassistenterna en tydlig yrkesgrupp med hög status, som kan göra karriär och bli rektorer.

LÄS MER OM DOKUMENTATIONSKRAVEN OCH TEMAT STRESS PÅ JOBBET HÄR