”Jag tror att jag blir en bättre lärare”
Annat
Karin Nygårds, låg- och mellanstadielärare i svenska som andra språk och läromedelsförfattare, Stockholm:
”Efter att ha varit sjuk i covid-19 har jag fått så svåra och långvariga problem att jag inte längre kan jobba som lärare. Det är sorgligt eftersom jag älskar mitt jobb och jag längtar efter eleverna. På sikt hoppas jag att kunna arbeta i skolan igen. Men just nu skriver jag läromedel i stället.
Det började med att jag blev lite sjuk strax efter sportlovet. Jag fattade inte vad det var. Dag åtta smällde det till rejält. Då började en rad olika konstiga symtom att hoppa runt i kroppen. Bland annat nervsmärtor som kändes lika svåra som förlossningssmärtor, blödande blåsor i munnen, frossa och illamåendeattacker. Men det fanns också dagar när jag kände mig ganska frisk. Att vara sjuk i corona är som att leva med en psykopat. Du vet aldrig vad som kan hända och går i ständig beredskap.
För att försöka skoja till det började jag göra teckningar av mina symtom. Det var också ett sätt att bredda bilden av covid-19 och visa att sjukdomen kan vara betydligt mer än feber, hosta och andningssvårigheter.
Sammanlagt blev det ett 40-tal ganska tragikomiska teckningar som nu spridits sig internationellt och även används i undervisning på universitet för att visa sjukdomens symtom.
Jag har fått mycket respons på mina teckningar. Många har sagt att de känt sig både bekräftade och stöttade. För mig har det känts jättebra att mitt eget elände kunnat lindra någon annans elände.
I maj försökte jag börja jobba igen. Det var tufft. Jag kunde inte ens rätta enkla mattetal och behövde miniräknare för att räkna ut summan av fem plus tre. I somras blev jag sämre igen. Det var tungt att leva med ovissheten och inte veta när det kunde bli bättre.
Men nu märker jag av en långsam förbättring och är klarare i huvudet, hjärndimman har lättat. Jag har också minnestränat och till exempel pluggat in multiplikationstabellen.
Sjukdomen har varit en jobbig resa. Men också intressant. Det har varit nyttigt för mig, som är en duktig flicka, att känna mig dum och inte förstå enkla saker.
Jag tror att det kommer att öka min förståelse för elever med svårigheter och göra mig till en ännu bättre lärare.”