Avtalsstriden: Frågan om regleringar splittrar SKR

Axel Darvik (L) är gruppledare inom SKR – och vill ha med regleringar i HÖK25.
Hök25
Sveriges kommuner och regioner (SKR) är splittrat i sitt motstånd mot att reglera lärares undervisningstid.
En av dem som kritiserar hållningen är Axel Darvik (L), oppositionsråd i Göteborg och gruppledare för den borgerliga gruppen inom SKR.
Under onsdagen stod det klart att Sveriges Lärare nobbade arbetsgivarnas andra slutbud.
Det föll på frågan som är viktigast för lärarna, frågan om reglerad undervisningstid och tid till för- och efterarbete.
SKR har sagt ett definitivt nej.
– Vi kan inte träffa kollektivavtal om samma frågor som just nu är föremål för en statlig utredning. Vi har ingen aning om vad resultatet blir och därmed hur förutsättningarna ser ut. Det finns också frågetecken kring hur de förändringar utredningen föreslår ska finansieras. Vi behöver därför avvakta utredningen och ta vårt ansvar när vi har förutsättningarna klara för oss, säger förhandlingschefen Jeanette Hedberg i ett pressmeddelande.
Axel Darvik (L), kommunalråd i Göterborg och gruppledare i SKR vill se en överenskommelse mellan parterna.
”Olyckligt”
– Jag tycker att det är olyckligt att man inte vill diskutera det alls i den här avtalsrörelsen. Även om man inte kommer hela vägen dit utredningen vill, är det många detaljer som inte är bra att lösa med lagstiftning, säger han.
Och fortsätter:
– Det gäller till exempel hur man ska definiera undervisning och undervisningstid, och hur man ska hantera specialfall.
SKR hänvisar till Bo Janssons utredning om lärares arbetstid, när de avvisar kraven på regleringar.
Förhandlingschefen Jeanette Hedberg har liknat förhandlingarna mot att skjuta mot ett rörligt mål i mörker, så länge som det är oklart om Bo Janssons förslag kommer att resultera i lagstiftning eller inte.
”Inte ensidigt negativt”
– Jag tycker inte att man ska se den som ensidigt negativ, den sätter ramar för en bra diskussion, säger Axel Darvik.
Vad handlar motståndet om, egentligen?
– Dels pengarna, dels att man vill ha makten att styra över arbetet. Man tycker inte att staten ska lägga sig i och påverka rektors möjlighet att leda och fördela arbetet, säger Axel Darvik.
Utredningen landar på en kostnad på två miljarder kronor för att införa förslagen.
Motståndare har hävdat större summor.
– De som påstår att det skulle vara fruktansvärt dyrt, de måste inse att det är ett bekymmer att man lagt mer arbetsuppgifter på lärare sedan 90-talet. I så fall har lärare betalat sin löneökning med arbetstidsförlängning. Det är en reflektion jag har, säger han.
Fler positiva röster
Inifrån SKR hörs även andra röster som är positiva till Bo Janssons förslag.
– Kommunaliseringen, marknadiseringen och den segregerade skola som vi har idag har gjort att lärare i Sverige har mycket olika förutsättningar. Det gör att det är välkommet med en reglering, har styrelseledamoten Boel Godner (S), tidigare sagt till Vi Lärare.
Hon tar upp pengar som en viktig faktor.
– Om staten ökar regleringen behövs det också en statlig finansiering. Jag tycker att det är bra om detta även leder till att lärarna i större utsträckning sysslar med sitt huvuduppdrag. Det är bra om det stramas upp.
Söndagen den 27 april håller Sveriges Lärare Stockholm en manifestation för reglerad undervisningstid och tid till för- och efterarbete.
LÄS ÄVEN:
Förslaget om lärares tid delar SKR: ”Det är bra”
Politikerna eniga – lärares tid ska regleras
Förslaget: Uppgifterna som lärare ska låta bli