
En av flera gripande scener i filmen är när Lars gamla elever berättar vad han betytt för dem, han blev så glad berättar Filip. Foto: Nordisk film
Filmen ”Den sista resan” är flerdimensionell – Filip Hammar vill också att den ska vara en stor ryggdunkning till Sveriges alla lärare. Foto: Nordisk Film
Aktuellt
Filip Hammar hade en idol under uppväxten hemma i Köping:
Språkläraren Lars Hammar.
– Pappa är en entertainer instängd i en adjunkts kropp, men han tog verkligen stryk av att sluta i skolan, säger han.
Det är kvällen för galapremiären av ”Den sista resan” – som handlar om hur Filip Hammar och hans kompis Fredrik Wikingsson ger sig i väg till Frankrike tillsammans med den pensionerade läraren Lars i en gammal Renault – och filmen har redan fått toppbetyg av kritikerna.
– Det känns som om jag varit en papegoja den senaste tiden och fått samma frågor överallt och tjattrat om samma saker. Men det finns många dimensioner i filmen. En viktig dimension som inte nämnts lika mycket är hur en människas identitet präglas av att han eller hon älskar att vara lärare, säger Filip Hammar.
Om hans pappa Lars fortsatt att undervisa efter pensionen från Ullvigymnasiet i Köping hade kanske filmen blivit lite annorlunda.
– Allt tar ju avstamp i att min pappa sitter där hemma utan livsglädje trots att han hade så stora planer för sitt nya liv efter pensionen. Jag tycker att det är så tydligt att han skulle ha fortsatt jobba. Kanske inte på heltid, men med någon klass någonstans så att han haft kvar den delen av sitt liv på ett mer påtagligt sätt. Det nya blev inte så bra som de som slutat trott, men i nyheterna rapporteras det ständigt om krisen i skolan så att man kanske inte riktigt vågar tro att det fortfarande också kan vara kul i klassrummet, säger Filip Hammar.
Hur menar du?
– Jag pendlar ju mellan USA och Sverige och ser numera skolan lite mer utifrån än vid köksbordet i Köping när jag hörde mamma SO-läraren och pappa språkläraren diskutera. Det är klart att lärare både förtjänar, och ska ha, högre löner och bättre arbetsvillkor. Men jag måste ändå säga att allt känns så dystopiskt när jag läser om hur det är i skolan idag. Det är hemska nyheter. Ibland känns det lite overkligt att ta del av dagens problem, säger Filip Hammar.
Kan du ge ett exempel på det som du upplever som overkligt?
– Ta bara den här hätska debatten om digitala eller analoga läromedel. Det finns säkert en viktig poäng med att hitta rätt balans mellan böcker och läsplattor, men det viktigaste av allt diskuteras mer sällan; lärarna. En lärare är ju en historieberättare, en storyteller, som kan trollbinda en klass. Det de säger och det de gör kan väcka ett intresse och ett engagemang som finns kvar livet ut hos en elev, säger Filip Hammar.
Försökte du få in det här i filmen?
– Det är som sagt många dimensioner i filmen. Självklart är förhållandet mellan far och son, där jag har svårt att acceptera att pappa tacklat av och till varje pris vill ge honom livsglädjen tillbaka, centralt och något som många känner igen sig i. Men jag vill också att filmen ska vara en stor ryggdunkning till alla lärare i Sverige. Jag är övertygad om att så gott som alla haft en en sådan där lärare som de minns för alltid.
Det är stojigt i bakgrunden. Filip Hammar säger på ett ganska bryskt sätt åt parhästen Fredrik Wikingsson att dämpa sig och fortsätter:
– Scenen där pappas gamla elever berättar vad han betytt för dem är rörande och så autentisk. Det där skulle jag önska att alla lärare får uppleva någon gång. De skulle bara veta vilka avtryck de gör hos unga människor. Jag tror många lärare skulle bli överraskade om de fick höra med vilken värme de är ihågkomna.
Var det en överraskning för dig att din pappa var så populär?
– Jag är glad att pappa fick se det i filmen och jag är glad för att han blev så glad. Men redan som barn såg jag vad pappa betytt när jag gick runt med honom i Köping. Han kunde verkligen alla elevers namn långt efter att de slutat och brydde sig om dem och hade koll på vad som hänt sedan de gick ut ur skolan. Jag var så otroligt stolt över att vara den där lärarsonen.
En av flera gripande scener i filmen är när Lars gamla elever berättar vad han betytt för dem, han blev så glad berättar Filip. Foto: Nordisk film
Har du haft nytta av att vara lärarbarn i ditt jobb?
– Det är ju saker som jag fått med mig hemifrån som jag tagit lite för givet. Inte bara alla diskussioner om Frankrike, om språk, om mat, om katolicism, om andra kulturer i största allmänhet – utan att också vara nyfiken på andra människor och att berätta en story även om jag inte undervisar i ett klassrum. Mamma och pappa väckte en vetgirighet, en önskan om att ta reda på hur saker och ting egentligen ligger till.
Någon reflektion om din pappa som lärare nu när folk kan se filmen?
– Det kändes fantastiskt att komma i kontakt med pappas gamla elever och se att han betytt så mycket för så många andra. Jag tror det finns många pensionerade lärare som är i pappas sits och som nu saknar det liv i skolan som de såg fram emot att lämna. Och jag tror det finns många elever som saknar sina gamla lärare, säger Filip Hammar.
LÄS ÄVEN
Lars Hammar hyllas på bio: ”Brinner för skolan”
Pensionslotteriet – är du en vinnare eller förlorare?
Jobbar efter pension – ”straffas” med 32 000 kr i restskatt
Slutreplik Hanna Garberg besvarar Skolledarnas oro för regleringar av lärares arbetstid.
Replik ”Kroka arm med oss i regleringsfrågan” skrev Hanna Garberg – nu svarar skolledarna.
Hök25 Uppmaningen till SKR i striden om reglerad planeringstid.
Debatt ”Förutom faktafel och fusk äventyrar AI även förmågan till källkritik”.
Debatt Hanna Garberg om SKR:s förslag för lärares arbetsmiljö: ”Ett hån”
Hök25 ”Stora oönskade konsekvenser för tredje man”
Hök25 ”Strejk är bättre som hot än vad den är i verkligheten.”
Debatt ”Antingen är det en marknad eller så är det inte en marknad. Det kan inte bara vara det när det passar”
Debatt ”Politikerna har nu ett val. Antingen skapar de en tyglad lärarkår, eller så lyssnar de till oss som faktiskt berörs.”
Debatt ”Elevhälsoprocessen i svensk skola måste skrotas – den är orättvis”.
Digitala nationella prov Arbetar redan med upphandlingen av en ny provplattform: ”Har haft dialog med kritikerna”.
Krönika ”Jag försöker förstå hur lärares status ska kunna öka när vi blir så uppläxade hela tiden.”
Våld i skolan Utbildningsministern: Tryggheten i svenska skolor har tyvärr blivit sämre över tid.
Debatt Elevernas svar på filosofiska frågan förvånade: ”Detta är viktigast med skolan”.
Debatt ”Kvartalsrapporter ska inte styra skolan”.
Arbetsbelastning ”De styrande borde ta chansen att minska grupperna nu när de har möjlighet.”
Forskning Stor studie: ”Lärarna behöver ges större utrymme att påverka arbetet”.
Friskolor Diskussion om vinster i skolan: ”Välfärdstjänster är inte som andra tjänster.”
Jag är lärare Jörgen Berg om varför han är lärare – och vad han skulle göra om han var skolminister för en dag.
Nedskärningar ”Har man halkat efter lönemässigt kan det bero på att man underpresterat i sin roll.”
Krönika ”För de allra flesta är mobilförbudet en ickefråga.”
Studiero Förslaget: Obligatorisk insamling av elevers mobiltelefoner i början av skoldagen.
Forskning 70 föreläsare delar med sig av forskning och erfarenheter från undervisning under en och samma dag.
Digitala nationella prov Varnar för att resultaten inte blir tillförlitliga: ”Vi är fly förbannade”.
Digitala nationella prov Starta kopiatorn – detta gäller för nationella proven.
Debatt ”Det är dags att ställa oss frågan vad vi fått för de 697 miljoner kronor som investerats”
Avtalsrörelse Här är frågorna de ser som viktigast i förhandlingarna.
Arbetstid Göteborg satsar – men Eskilstuna backar. Det handlar om arbetstidsförkortning.
Avtalsrörelse Förhandlingschefen: ”Det blir tufft”.
Avtalsrörelse Han undervisade och studerade parallellt. ”Jag är lyrisk”.
Annat SKR skeptiskt till kraven från Sveriges Lärare.
Digitala nationella prov 4 000 elever och anställdas personuppgifter läckta – Integritetsskyddsmyndigheten inkopplad.
Krönika ”Hoppas att staten inte försitter detta gyllene tillfälle”, skriver Per Kornhall.
Krönika ”Det vore en stor vinst för både lärare och elever”, skriver Filippa Mannerheim.
Debatt ”Den havererade provplattformen är dock bara toppen av ett isberg” skriver representanter för Elevernas riksförbund.
Digitala nationella prov Så tvingas lärarna lösa problemet – för att genomföra nationella proven.
Debatt ”Jag tror att jag med flera verksamma i skolan värld kunde talat om för er att vi skulle stå precis där vi står”.
Digitala nationella prov Har föreslagit granskning av Haverikommissionen: ”Lever i det förgångna”.
Debatt Grundskolechefen efter Wimans krönika: ”Uppgifterna om Kunskapsskolan stämmer inte”.
Debatt Tjänstefördelningen pågår: ”Här är receptet på bra arbetsmiljö”.
Digitala nationella prov Letar efter orsakerna – ”Så fort vi är säkra öppnar vi Skolplattformen igen”.
Lärarutbildning ”Studenterna ska få en bredd av erfarenheter från verkligheten” säger Adam Kedert.
Lärarutbildning Att ta sig an en student innebär inte bara extraarbete – det är en chans att utveckla sig själv.
Krönika ”Tänk om Skolverket kunde göra vad fasen som helst för att mildra skadan av detta vettlösa tids- och pengaslöseri.”
Ledare Samtidigt med sorgearbetet efter morden på Risbergska skolan gäller det att börja forma en väg framåt.
Digitala nationella prov Har kostat 697 miljoner: ”Vi kräver att Lotta Edholm och Skolverket förklarar sig”.
Debatt Forskaren varnar för att obs-förslaget leder till ökat utanförskap och ökade kostnader
Debatt ”Min erfarenhet är att den lilla gruppen har gjort gott för dessa elever”, skriver Torbjörn Klasson som har arbetat som speciallärare i 37 år.
Debatt Forskaren: ”Nya läroplanen stick i stäv mot egna målen när det gäller digitaliseringen”.
Krönika ”Bo Jansson har bokstaverat det vi andra har gormat oss hesa om i flera år.”