Debatt: Elever som inte kan läsa är chanslösa

Utan förmågan att läsa och skriva begränsas våra möjligheter, skriver specialpedagogen Mikhael Mikalides.

Att behärska språket är avgörande för att vidga vyerna och skapa nya möjligheter i livet. Att behärska språket ger oss makten att forma våra liv, skriver Mikhael Mikalides.

Vilka faktorer formar våra livsval och möjligheter? Finns det strukturer, synliga eller osynliga, som sätter gränser för våra drömmar? Som treåring kom jag till Sverige från ett krigshärjat Libanon. Här öppnade sig en värld av möjligheter som jag bara kunnat drömma om, och det var här mitt nya liv började. Mina föräldrar och lärare lät mig drömma om att jag kunde bli vad jag ville när jag blev vuxen. Det kändes som om inga drömmar var för stora. Men med åren har jag insett att det inte är hela sanningen. Alla har inte möjligheten att nå sina drömmar. Att behärska språket är avgörande för att vidga vyerna och skapa nya möjligheter i livet. Att behärska språket ger oss makten att forma våra liv.

Läsning är nyckeln till denna makt. Utan förmågan att läsa och skriva begränsas våra möjligheter. Elever som kämpar med läsningen går miste om en källa till glädje och kunskap, och deras möjligheter att forma sin framtid blir begränsade. Utan en god läsförmåga blir det svårt att delta i samhällsdebatten, göra medvetna val i livet och kritiskt granska information. Utan läsning stannar vår språkutveckling av, och vi blir sämre på att uttrycka våra tankar och känslor, förstå komplexa idéer och delta i meningsfulla samtal.

Mer än en teknisk färdighet

Därför är det av yttersta vikt att vi stärker elevers läsförmåga. Läsning är mer än bara en teknisk färdighet, det är nyckeln till att nå sin potential och bli den man vill vara. Genom läsning öppnar vi inte bara dörrar till andra tider och platser, utan även till andra människors tankar och känslor. Läsning utvecklar inte bara vårt språk och vår förståelse, utan stärker också vår empati, kreativitet och vårt kritiska tänkande. Den berikar vårt språk och vidgar vår begreppsvärld. Med ett rikt språk och en god läsförmåga stärks våra möjligheter att påverka vårt liv och andras liv.

Skolan har ett stort ansvar för att ge alla elever de verktyg de behöver för att forma sina liv. Därför behöver vi skapa en läskultur där böcker och berättelser är en självklar del av vardagen, där läsning ses som något roligt och meningsfullt. Varje elev, oavsett förutsättningar, ska få det stöd de behöver för att utvecklas till goda läsare. Det handlar om att tidigt väcka elevers nyfikenhet, deras fantasi och deras lust att lära. Det är vår uppgift att visa dem att läsning är ett verktyg för att öppna dörrar till alla möjliga världar och möjligheter i livet. Jag är oändligt tacksam för mina föräldrar och lärare, som gav mig det stöd jag behövde just när jag behövde det som mest. De såg min potential, gav mig de verktyg jag behövde, och uppmuntrade mig att följa mina drömmar. Min resa hade sett helt annorlunda ut utan det stöd jag fick under min skolgång.

Borde vara en självklarhet för alla

Från och med 1 juli 2025 träder en ny lag i kraft som innebär att alla elever i Sverige har rätt till ett bemannat skolbibliotek på den egna skolenheten. Att alla elever nu garanteras tillgång till ett bibliotek är ett viktigt steg i rätt riktning. Skolbibliotekarier kan göra en enorm skillnad. De kan inspirera och vägleda, hjälpa elever att hitta böcker som passar just dem och samarbeta med lärare för att skapa en mer levande lärmiljö. Men det räcker inte. Regeringen måste fortsätta investera i läsfrämjande arbete så att alla, oavsett bakgrund får ta del av läsningens kraft. Lärarna behöver få mer tid och resurser för att arbeta med läsning på ett kreativt och engagerande sätt.

Tillsammans kan vi skapa ett samhälle där läsning är en självklarhet för alla. Genom att ge våra barn och unga en stark läsförmåga och väcka deras läslust, ger vi dem verktygen att forma sin egen framtid, att förverkliga sina drömmar och bidra till ett bättre samhälle. I Sverige ska alla barn, oavsett bakgrund, ha möjligheten att nå sin fulla potential.

Mikhael Mikalides är specialpedagog för årskurs F–5 på Annerstaskolan i Huddinge

  • Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Grundskolläraren

LÄS ÄVEN

Mikalides: Ordförrådet är avgörande för barnens framtid

Mikalides: Räcker inte att säga åt eleverna att det är viktigt att läsa

Mikalides: Tyvärr förstärker vårt skolsystem orättvisor

Mikalides: Skolan fungerar inte utan ett bra skolbibliotek