Tre lärare om övningarna som alltid fungerar

Lärarna Ann Jonson, Sara Norling och Sofia Theodoridou.

Vilket verktyg klarar du dig inte utan? Och vilken övning fungerar alltid när du hamnar i tidsnöd? Vi bad tre grundskollärare svara.

Sara Norling

Sara Norling, grundskollärare årskurs 4–6, Hökåsenskolan i Västerås.

Finns det något verktyg/hjälpmedel du inte klarar dig utan i klassrummet? Vilket och varför?

Det verktyg jag inte klarar mig utan i ett klassrum är projektor. Jag använder projektorn ofta för att visa presentationer som ger eleverna en överblick över lektionspassets olika moment. Till exempel visa uppgiftsinstruktioner med bildstöd och tiden för varje moment.

Vilken övning fungerar alltid när du inte har hunnit planera en lektion ordentligt?

Att skapa ”ordmoln” till ämnesbegrepp. Jag skriver upp begreppet på tavlan och eleverna diskuterar tillsammans för att komma på ord som är synonymt eller ord som kan användas för att beskriva det. Ett exempel är begreppet fotosyntes och ord som beskriver kan vara blommor, rötter, socker.

Vilken är den viktigaste källan för inspiration när du tar fram nya lektionsidéer?

Viktigaste inspirationskällan för mig är nyheter och aktuella samhällsfrågor som intresserar eleverna. Det kan vara att inkludera appar som Tiktok för att förklara algoritmer samt hur det påverkar hjärnan eller koppla tekniska system till krisberedskap och pandemin.

Ann Jonson

Ann Jonson, grundskollärare årskurs 3, Backluraskolan i Stockholm.

Finns det något verktyg/hjälpmedel du inte klarar dig utan i klassrummet? Vilket och varför?

Ett verktyg … hm, klurigt. Får jag välja tre? Jag har svårt att tänka mig lektioner utan min arbetsdator, samt klassrummets whiteboard och projektor. Jag skapar alla lektionsplaneringar digitalt och delar dem med eleverna på whiteboarden via projektorn. Det blir både smidigt och tydligt.

Vilken övning fungerar alltid när du inte har hunnit planera en lektion ordentligt?

Jag planerar alltid mina lektioner noga! Hamnar jag någon gång i en situation där lektionen inte är planerad, vänder jag det nog till ett tillfälle för eleverna att uttrycka sig muntligt. De har ofta tankar och funderingar som vill fram! Detta kan göras genom storsamling, EPA eller walk and talk.

Vilken är den viktigaste källan för inspiration när du tar fram nya lektionsidéer?

Det finns många källor till inspiration! Elever, kollegor, digitala grupper, mina egna barn, artiklar, poddar etc. Den största inspirationskällan är nog det inre drivet som finns hos många av oss lärare! Drivet att vända på varenda sten för att få samtliga elever att trivas, förstå och hänga med.

Sofia Theodoridou

Sofia Theodoridou, grundskollärare årskurs 3, Wieselgrensskolan i Helsingborg.

Finns det något verktyg/hjälpmedel du inte klarar dig utan i klassrummet? Vilket och varför?

Ja, smartboarden. Den engagerar eleverna och tillåter användning av multimedia som gör lektionerna mer levande och varierade. I klassrummet kan eleverna delta aktivt och interagera med innehållet framme vid tavlan vilket förstärker deras inlärning. Samtidigt kan lektionerna delas med frånvarande elever.

Vilken övning fungerar alltid när du inte har hunnit planera en lektion ordentligt?

”Think-Pair-Share” kan anpassas efter ålder och ämne. Think: Fundera enskilt på ett problem. Pair: Berätta parvis vad ni kommit fram till. Share: Dela era tankar med resten av klassen. Övningen ger alla möjlighet att tänka och uttrycka sina idéer och uppmuntrar eleverna att tänka kritiskt och reflektera över svar.

Vilken är den viktigaste källan för inspiration när du tar fram nya lektionsidéer?

Att lyssna på eleverna, vad de är intresserade av och vad de tycker om undervisningen. Det kan ge mig inspiration till hur jag ska utforma lektioner som engagerar och motiverar dem. Inspiration från andra kollegor, böcker och digitala verktyg.