Tre lärare om att ge respons på elevtexter

Fredrika Olsson, Pål Bohlander och Cecilia Lind.
Undervisning Hur mycket feedback och vilken typ av respons ska man ge på elevtexter? Vi lät tre grundskollärare svara.
Pål Bohlander

Pål Bohlander, lärare i svenska, matematik och NO i årskurs 4–6 på Kungsholmens grundskola i Stockholm.
Hinner du ge tillräckligt med feedback till elever när de har skrivit en text?
Jag anser att feedback handlar mer om tillfällen och situationer än timmar och minuter. Självklart skulle jag vilja ha mer tid för feedback, men vi har den tid vi har. Det gäller att prioritera så gott det går. Enligt mig är rätt feedback det allra viktigaste för att bidra till en bra utveckling.
Vilken typ av feedback ger du på elevtexter?
Jag undviker att fokusera på vad som är fel och försöker lyfta det som är bra. Jag brukar ha målet att ge feedback som kan förändra en inställning eller prestation på ett så konkret sätt som möjligt. Jag föredrar muntlig feedback. Då blir tillfällena fler och en spontan dialog möjlig.
Har du något smart arbetssätt för att få till bedömning och respons på elevtexter?
Ofta försöker jag få eleven eller eleverna att se sitt arbete utifrån en mottagare, det vill säga hur texten skulle upplevas av någon annan. Det kanske inte är så smart, men det ger tillfälle för elevrespons.
Fredrika Olsson

Fredrika Olsson, lärare i svenska, engelska, matematik och SO i årskurs 5 på Alléskolan i Åtvidaberg.
Hinner du ge tillräckligt med feedback till elever när de har skrivit en text?
Jag tycker att jag oftast hinner ge feedback till elever efter att de skrivit en text men sedan är frågan vad som anses vara tillräckligt? Vid de tillfällen då vi arbetar fokuserat med olika texter brukar jag planera så att jag hinner ge feedback både skriftligt och muntligt.
Vilken typ av feedback ger du på elevtexter?
Jag ger oftast formativ feedback till eleverna under skrivprocessens gång. När elevernas texter ska bedömas tycker jag att det är allra bäst att både ge eleverna skriftlig och muntlig feedback. Detta eftersom eleverna då kan gå tillbaka och läsa vad det var i en text som de behövde utveckla.
Har du något smart arbetssätt för att få till bedömning och respons på elevtexter?
När eleverna skriver texter digitalt upplever jag att det är lättare för mig att ge snabb och smidig feedback till dem genom kommentarer där de själva lätt kan gå in och åtgärda vissa justeringar. Genom kommentarer från mig kan eleverna lätt uppmärksamma text som behöver ändras eller utvecklas.
Cecilia Lind

Cecilia Lind, speciallärare i årskurs 3–5 på Fredrika Bremerskolan i Uppsala.
Hinner du ge tillräckligt med feedback till elever när de har skrivit en text?
När jag arbetat med klasser har jag försökt att planera lektionen så att det finns tid för mig och varje elev att sitta tillsammans. Jag arbetar också med elevfeedback. Att använda andra elevers texter där eleverna ger feedback utifrån våra kriterier motiverar dem att förändra sina egna texter.
Vilken typ av feedback ger du på elevtexter?
Det beror på elevernas ålder. I de lägre årskurserna fokuserar jag på ”den röda tråden” för att upprätthålla skrivglädje. Från årskurs 3 tittar vi på hur de kan bygga upp sin text och övrig grammatik. Feedback ska gynna elevernas lärande och stötta dem så att de vill revidera texten.
Har du något smart arbetssätt för att få till bedömning och respons på elevtexter?
Jag har använt skärminspelningsverktyg som ScreenPal för att spela in feedback genom att filma skärmen. Alla elever kan då se eller höra mina kommentarer och direkt börja utveckla sina texter. Då kan jag även sitta enskilt med dem som behöver starthjälp och ge personlig feedback till övriga senare.
LÄS ÄVEN
Marie ger NO:n en flygande start
Israelsson: Så gör året i förskoleklass stor skillnad
Ny studie: Tittandet som försämrar barnens svenska