Viksjöskolan lyfte sex och samlevnaden

Ska kärleksnovellen sluta lyckligt eller inte? Undervisningen i sex och samlevnad väcker många tankar hos Louise Nilsson, Hannes Sidén, Alexander Belmekki och Noel Starkman.
Den här artikeln publicerades ursprungligen på tidningengrundskolan.se

Viksjöskolan i Järfälla har en plan för hur undervisningen i sex och samlevnad ska gå till. Lärarna stöttar varandra och får fortbildning. Vi hängde med på skolans hbtq-dag.

Normer och värderingar står på schemat när klass 8B har lektion i sex och samlevnad. Viksjöskolan i Järfälla, norr om Stockholm, har gjort om Alla hjärtans dag till hbtq-dag.

De två kollegorna Mia Nilsson och Mathias Wikström håller lektionen tillsammans och är noga med att bygga undervisningen på fakta: till exempel att två av Viksjöskolans klasser statistiskt inte är heterosexuella.

– Kan man bestämma vem man blir kär i? frågar Mathias.

Diskussionen tar genast fart.

– Vid en viss ålder märker man väl vad man attraheras av och inte, säger Elin Omar.

– Känslor går inte att styra, säger någon.

– Exakt, ropar Hannes Sidén från sin bänk närmast fönstret.

Efter lektionen är de två kollegorna nöjda. De sitter med i skolans sex- och samlevnadsgrupp och brinner för ämnet, som den här gången vävdes in i en lektion i svenska. Mia Nilsson är lärare i svenska, Mathias Wikström i NO och matematik.

– Eleverna är vana vid att ha olika åsikter. Men vi förklarar också att det är viktigt hur man bemöter andras åsikter – man kan inte bara säga att den som tycker annorlunda är dum i huvudet, säger Mia.

Alla lärare på Viksjöskolan känner sig inte lika bekväma med att undervisa om hbtq och andra näraliggande frågor. Därför finns sedan tolv år en sex- och samlevnadsgrupp med uppgift att vara ett stöd för arbetskamraterna. I gruppen sitter nio personer, de flesta lärare från olika ämnen och arbetslag, men också skolsköterska och kurator.

– Många kollegor tycker att det är svårt och jobbigt att prata hbtq. De är rädda att det ska bli fel. Det är viktigt att ha kunskaper, säger Mia.

Både hon och Mathias Wikström har fått möjlighet att fortbilda sig i frågor om normer och värderingar. – Det är viktigt att arbetsgivaren gör det möjligt att fortbilda sig. Vågar du som lärare inte ta upp de här frågorna skapar du inga ringar på vattnet. Det blir en ond cirkel, säger Mathias.

Inför årets hbtq-dag kom lärare och skolledning överens om att minst en lektion under dagen skulle präglas av frågan. Sex- och samlevnadsgruppen skickade ut tips på vad lärarna kunde ta upp. Sedan var det upp till varje arbetslag att bestämma vilken lektion det skulle vara. Gruppen fungerar som ett bollplank, säger Mathias.

När sex- och samlevnadsgruppen bildades var det för att man såg att det fanns en ojämlikhet i undervisningen.

– Vi strävar efter större likvärdighet så alla elever får både en bra sex- och samlevnadsundervisning och ett bra värdegrundsarbete – de två går hand i hand, säger Mia.

Mathias Wikström konstaterar att just hbtq-frågorna är det som även eleverna ofta tycker är svårast, medan rasism och kvinnors och mäns jämlikhet är en självklarhet för de flesta.

– När vi visade bilder på två personer av samma kön som kysste varandra märkte vi att det blev laddat.

Hur agerar ni om elever yttrar homofobiska åsikter?

– På vilken lektion som helst kan någon säga ”din jävla bög”, berättar Mia Nilsson. Då är det jätteviktigt att ta diskussionen. Fråga eleven varför han eller hon sa sådär. Man måste försöka förstå, säger hon.

Mathias Wikström och Mia Nilsson hjälps åt att leda lektionen i 8B. De finns också som bollplank för kollegorna i Viksjöskolan i Järfälla.
Foto: Oskar Omne

Ett sätt för lärarna att väcka elevernas intresse för frågor om normer och värderingar är att knyta diskussionen till aktuella frågor.

– När metoo var nytt och många unga inte förstod vad det handlade om var det vår uppgift att förklara, säger Mathias.

–  Själva grundfrågan har alltid varit viktig att jobba med, men att få in själva metoo — vad det är och vad det berodde på — är viktigt för mig. Ungdomarna har ofta andra perspektiv än vad vi vuxna har – därför är det viktigt att prata om det, säger Mia.

Efter lektionen i 8B är även eleverna nöjda.

– Den var viktig. Man måste lära sig om människors rättigheter, säger Anna Moussavi.

Hannes Sidén gillar att det blev många meningsutbyten.

Louise Nilsson ger Mia och Mathias gott betyg:

– Det lärarna säger påverkar alla jättemycket, så det är viktigt att de håller sig till fakta och visar alla sidor.

Som en del av sex– och samlevnadsundervisningen skriver eleverna kärleksnoveller.

– Vi fick välja mellan två låtar och utgå från texten, skriva en fortsättning.  Vi kunde välja om den ska sluta sorgligt eller hur man nu vill att den ska sluta, säger Noel Starkman.

Själv valde han Oskar Linnros låt ”Från och med Du”.

Blir det ett lyckligt eller olyckligt slut i din novell?

– Jag tror att det blir lyckligt, säger Noel Starkman.