Så fick hon papporna att läsa med eleverna
Lektionslyftet När intresset för skönlitteratur var lågt bland eleverna tog Camillla Lundmark ett nytt grepp och involverade papporna. Resultatet blev ökad lust att läsa och bättre läsförståelse på Hortlax skola utanför Piteå.
Camilla Lundmark belönades med Svenska Akademiens svensklärarpris 2019.
Foto: Tomas Bergman
Att få i gång lässuget hos tonåringar kan vara en utmaning. På högstadieskolan i Hortlax har läraren Camilla Lundmark engagerat papporna, som läser tillsammans med sina barn. För initiativet belönades hon med Svenska Akademiens svensklärarpris 2019.
– Det hela började med att jag fick en sjua för några år sedan där eleverna hade ett stort motstånd till läsning. Det gällde inte bara pojkarna, utan även flickorna. Jag var förvånad över hur få längre texter de hade läst, säger Camilla Lundmark.
Hon började fundera på åtgärder och frågade barnen om de sett sina föräldrar läsa hemma? Väldigt få sträckte upp handen, och det visade sig att just läsande pappor var särskilt sällsynta. Camilla Lundmark blev förvånad och började undersöka kopplingen mellan föräldrars och barns läsande.
I början var jag jättenervös. Många satt med armarna i kors och såg skeptiska ut.
– Forskningen visade att föräldrars eget läsande, och framför allt pappornas, är viktigt för både tjejer och killar.
Camilla Lundmarks idé var att köpa in dubbla klassuppsättningar av böcker, så att eleverna kunde läsa samma bok som sina föräldrar – och sedan diskutera innehållet. Lämpliga böcker valdes ut med hjälp av skolans bibliotekarier, sedan kom det mest nervösa steget: att få med föräldrarna på tåget.
– Vi bjöd in papporna till ett möte med obligatorisk närvaro. I början var jag jättenervös. Många satt med armarna i kors och såg skeptiska ut. Men när vi berättade om syftet och delade ut böckerna, så mjuknade de, säger Camilla Lundmark.
Upplägget är enkelt. Pappan och eleven läser samma bok under fyra veckor, och får med sig planering och skrivbok hem. Boken delas upp i fyra delar och efter varje läst del stämmer eleven och pappan träff och pratar om innehållet utifrån färdiga frågor. Om barnet inte har en pappa kan den läsa tillsammans med en annan manlig förebild, exempelvis en granne eller lärare.
– Efter deras träff pratar vi om samma del av boken i klassrummet. Redan i början märkte vi hur eleverna blev stärkta efter samtalen hemma, många räckte upp handen och ville berätta vad de kommit fram till.
I dag är läsningen med papporna satt i system i alla årskurser. På Hortlax skola har man satsat på att köpa in många romaner i helklass, och svensklärarna bygger undervisningen utifrån skönlitteraturen. Varje termin avslutas med en bokfest med tårta för att fira läsframgångarna tillsammans. Enligt Camilla Lundmark har intresset bland eleverna blivit större, läsutvecklingen och läsförståelsen går åt rätt håll. Och satsningen uppskattas.
– Papporna tycker om de lustfyllda samtalen som de får med sina tonåringar. Att de får tillfällen där de sitter ned tillsammans och pratar om livsfrågor, i stället för att bara tjata på dem, säger Camilla Lundmark.