
Källa: Skolverket
Till höger Hans-Göran Arvidsson, utredare och beslutsfattare på Skolinspektionen i Linköping. Foto: Adobe Stock och privat
Skolinspektionen Många elever i behov av stöd faller mellan stolarna vid stadieövergångar. Viktig elevinformation förs ofta inte över till den nya skolan. Det leder till att eleven inte får det stöd den är i behov av, och har rätt till. Konsekvenserna kan bli förödande.
2018 infördes en ny lag om att den avlämnande skolan vid skolbyten och stadieövergångar är skyldig att lämna över relevant information om elever i behov av särskilt stöd. Just stadieövergångar har sedan länge pekats ut som kritiska processer och nu, fem år efter att lagen infördes, har det i princip inte hänt någonting, enligt Hans-Göran Arvidsson på Skolinspektionen.
– Enligt Skolverkets statistik ”försvinner” minst lika många åtgärdsprogram nu mellan årskurs sex och sju – där minskningen är som störst – som före regleringen 2018. Det här innebär att elever kan tvingas gå lång tid i sjuan utan att få det stöd de behöver. Då finns det risk att man tappar sitt självförtroende på grund av nya misslyckanden och ger upp, säger han.
I årskurs sex har närmare 8 procent av eleverna åtgärdsprogram, i sjuan sjunker den siffran till 5 procent för att sedan öka gradvis till 9 procent i nian, enligt Skolverkets senaste statistik (se bild nedan). Åtgärdsprogram avslutas oftast i sexan, vilket innebär att ett nytt måste upprättas i årskurs sju.
Källa: Skolverket
Även lärarna har, enligt Lgr22, en skyldighet att föra över information om särskilt stöd när eleverna byter stadium eller skola.
– Men om inte skolor och huvudmän tar sitt ansvar och skapar ett system med en handlingsplan och tydliga riktlinjer, så blir det väldigt svårt att hantera för den enskilde läraren. Det kan handla om väldigt många elever, dessutom går ju eleverna ofta till olika skolor, säger Hans-Göran Arvidsson och konstaterar att det – trots att det är en indirekt lagstadgad skyldighet – inte heller är ovanligt att den mottagande skolan förbiser överlämnad information.
– Här verkar det tyvärr finnas en tro på att det kommer att ordna sig om eleven får en ny chans.
Men Hans-Göran Arvidsson har även sett positiva exempel. Då har det funnits förankrade rutiner och personer som har getts ett övergripande ansvar för arbetet.
– Det kan vara specialpedagoger eller biträdande rektor, men utan riktlinjer är det ett väldigt personberoende system som upphör att fungera om personerna i fråga slutar.
Forskning visar att liknande svårigheter och utmaningar omgärdar alla skol- och stadieövergångar – från förskoleklass ända upp till gymnasiet.
– Gymnasieskolor uppger att det är komplicerat att få in information från högstadiet och att det är väldigt svårt att få till en bra samverkan med avlämnande grundskolor.
En av Hans-Göran Arvidssons senaste iakttagelser är att skolor verkar vilja dra ner på särskilt stöd, och väljer att arbeta med extra anpassningar i stället.
– Här har vi sett skolor med jättemånga elever som inte når målen, men med väldigt få åtgärdsprogram. I de fallen lägger rektorer allt för stort ansvar på lärarna som förväntas lösa de här elevernas stödbehov och då finns det en risk att eleverna inte får tillräckligt stöd.
Hans-Göran Arvidsson, utredare och beslutsfattare på Skolinspektionen, ger sina fem bästa tips för hur skolorna och lärarna kan bidra till smidigare stadieövergångar för eleverna:
LÄS ÄVEN
Här knäcker alla sexåringar läskoden
Fadderskapet lyfter när lärandet är i fokus
Skolövergång Lärarnas granskning avslöjade stora brister: ”Ett dike”.
Lovskola Ny utvärdering: ”Vissa elever dubblade sin läshastighet.”
Praktiska tips ”Vi såg omedelbart bättre resultat på prov och i läxförhör.”
Pedagogik ”Ett verktyg för att få eleverna att tänka till kring sitt lärande.”
Pedagogik Läraren om metoden som ger tydliga resultat.
Debatt ”Utan förmågan att läsa och skriva begränsas våra möjligheter.”
Krönika ”Jag kan inte hjälpa det men jag är sjuk.”
Undervisning ”Jag kan inte göra mer än mitt bästa”
Forskning ”Synliggör olika moment i berättelsen men metaforer som används kan även distrahera.”
Debatt ”Varför har vi lärare så lågt självförtroende i att berätta om den lustfyllda läsningen?”
Arbetsmiljö Sveriges Lärare: Klasserna måste bli mindre och stödinsatserna fler.
Reportage ”Vi har lyft läsningen på ett sätt som jag inte varit med om tidigare under mina snart 30 år som lärare.”
Undervisning ”Alla elever blir väldigt fokuserade och alla lyckas.”
Krönika ”När betygen inte räcker till påverkas känslan av att tillhöra.”
Fokus Forskaren om metoden: Enkel men otroligt effektiv.
Debatt ”Var är kajen, den hamn där vi avgav våra sköna löften.”
Forskning Professorn prisar kloka uppgifter som saknar ”rätt” och ”fel”.
Krönika ”Jag har trängt mig på utan att visa hänsyn och respekt.”
Läsning Eleverna har läst mer än två timmar varje dag.
Krönika ”Det mest läsfrämjande ordet är ja.”
Pedagogik ”Att enbart bedöma SO och NO genom att yngre elever får skriva texter ger för lite.”
Krönika ”Hur är det ställt med tilliten till skolans arbete?”
Undervisning Lektorn: Eleverna är väldigt kloka och har bra åsikter.
Krönika ”Låt mig för evigt få ärva dina elever.”
Krönika ”Låt dem slå sig ner på osynliga stolar i lärarrummen.”
Krönika ”Det är där all skolutveckling måste ta sin början.”
Forskning Forskaren: Elever vill använda skrivande för att lära sig ett ämnesinnehåll.
Krönika ”Elevernas val av böcker måste fortsatt få vara deras.”
Krönika ”En kvart om dagen är ynkligt lite.”
Lärarutbildning ”Jag hade önskat ett större fokus på läsinlärningsmetoder.”
Krönika Testa dina elever med svensklärarens frågesport.
Krönika ”I skolans värld har vi ingen lång försäsong där vi kan spela ihop laget.”
Debatt ”Jag har med fasa åsett hur läs- och skrivinlärningen försämrats i grundskolan.”
Lektionstipset Läraren i förskoleklass: Motivationen smittade och flera elever ville testa.
Krönika ”Låt oss låna en nypa av Karlssons framtoning.”
Reportage ”Det är väldigt roligt att få ett pris för något man arbetar med varje dag.”
Forskning Forskarens fyra tips.
Forskning Forskaren: Resultatet går stick i stäv med vad man hör och läser om i media.
Krönika ”Vi har blivit en aning stela och våra munnar har blivit för raka.”
Läsning Lågstadieläraren: Vanliga skönlitterära verk ger eleverna en helt annan lust.
Pedagogik ”Att dela på uppdraget ger en ökad trygghet.”
Forskning Stor forskningssammanställning pekar ut framgångsfaktorerna.
Forskning Forskaren: Man behöver jobba med språk i alla ämnen.
Krönika ”Det är när orden finns som verkligheten kan delas.”
Krönika ”Att kritisera en bok är att kritisera läsaren.”
Läsning ”Det är hela skolan, all personal ska involveras.”
Krönika ”En föräldrasuck kan skapa oro hos barnet.”
Undervisning ”Övningen ger alla möjlighet att tänka och uttrycka sina idéer.”
Läsning ”Vuxenvärlden behöver se sin viktiga roll.”
Krönika ”Hon litade orubbligt på skolan och vad den kunde ge mig.”