
Läsande elever på rasten har blivit en vanligare syn på Vårfruskolan i Lund. Här är det Embla Bredberg, Lovisa Böhmer, Alma Moltedo Bravo och Emma Eklund som läser.
Eleverna älskar när det kommit nya böcker till biblioteket, de vill öppna och lukta på dem.
Reportage Den erfarna lågstadieläraren Pia Halberg har väckt sina elevers läslust på ett sätt som hon knappt upplevt tidigare. Förklaringen? Ett tydligare fokus på både avkodning och språkförståelse utifrån modellen Språka Lund.
Man hör barnens stojande på långt håll bakom det höga röda trästaketet. Väl inne på skolgården pågår basket, fotboll, King, pingis – och något mer överraskande i dessa tider av läskris i Sverige.
Lutade mot en mur sitter fyra tjejer djupt försjunkna i varsin bok.
– Det är så spännande, jag måste fortsätta läsa på rasten, säger Lovisa Böhmer, 8 år, med ”Zombie-spanarna” av Annika Widholm i famnen.
Hennes lärare Pia Halberg är i färd med att fotograferas bland sina läsande elever.
– Häromdagen såg jag en av pojkarna sittande på huk i en rätt obekväm ställning med sin bok, säger hon och böjer sig ner för att visa hur han satt.
Att läsningen skjutit fart bland många av de 350 lågstadieeleverna på Vårfruskolans lågstadium beror till viss del på det nya statsbidraget för bokinköp. Men det beror på något annat också.
– Vi har lyft läsningen på ett sätt som jag inte varit med om tidigare under mina snart 30 år som lärare, säger hon när vi kommit in i skolbiblioteket för att ta fler bilder.
Ett gäng elever från hennes tvåa har hängt med i en svans och vips har de norpat åt sig några böcker, någon har hunnit krypa in bland kuddarna längst ner i bokhyllan.
– En gång i veckan har vi lässtund här inne. Barnen njuter när nya böcker kommer in, öppnar dem och luktar på de lockande och orörda sidorna.
De läser också 15 minuter varje morgon till lugn musik, men nu är det förmiddag och lektion i svenska – en lektion präglad av kommunens riktade insatser som fått namnet Språka Lund. Insatserna utgår från den samlade internationella läsforskningen Science of reading.
Läsande elever på rasten har blivit en vanligare syn på Vårfruskolan i Lund. Här är det Embla Bredberg, Lovisa Böhmer, Alma Moltedo Bravo och Emma Eklund som läser.
Under övningen Galenpannan går eleven Alexander Hedenby fram, tar en lapp med veckans svåra ord och sätter den mot pannan utan att se på den. Övriga elever ser att där står ”paraden” och nu ska Alexander fråga sig fram till ordet.
– Går det att äta? Finns det i klassrummet? Är det gjort av trä?
När hans frågor tryter ber Pia Halberg en av eleverna att göra en charad – och då kan han gissa ordet.
Efter att ytterligare några elever fått testa Galenpannan går man över till övningen Fyrfältaren – i grupper om fyra får de varsitt ord och ett vitt papper med fyra fält. Där ska de ska skriva ner vad ordet betyder, rita en bild till ordet, skriva en mening om ordet och berätta var de hört ordet förut.
En grupp får ordet ”häxa”. Med fint utmejslade bokstäver skriver de ”en gammal flicka som kan flyga”. En annan grupp arbetar med ordet hotell, ”ett stort hus som är lyxigt”.
Efter lektionen berättar Pia Halberg hur detta är en del av Språka Lund som i sin tur utgår ifrån läsmodellen Simple view of reading:
– Vår metod innehåller tre delar: avkodning, språkförståelse och läsförståelse. Den här lektionen handlade om språkförståelse eller närmare bestämt ordförståelse.
Under vårt samtal understryker hon gång på gång vikten av att alla tre delarna måste vara med, annars blir det inte bra.
– Jag tror att vissa lärare kan underskatta betydelsen av att jobba med ordförståelsen. De kan tycka att ”nu flyter läsningen”, nu går det åt rätt håll. Men det är inte ovanligt att en elev läser en massa – utan att förstå så mycket!
Hon berättar om föräldrar som gärna uppmanar henne att ge barnen ännu tjockare böcker när läsflytet infunnit sig.
– Tjocka böcker är bra, men vi försöker gå lite försiktigare fram så att ordförståelsen hänger med.
Det gäller i synnerhet elever med annat modersmål än svenska, på Vårfruskolan har de uppåt en handfull per klass som läser svenska som andraspråk.
– Jag har haft sva-elever som kommit igång ordentligt med läsningen, men där vi sedan insett att själva ordförståelsen är låg.
Men så finns förstås också motsatsen: en rik ordförståelse är knappast till någon hjälp om eleven inte lärt sig ljuda och avkoda ordentligt.
Nyckeln till framgång är att veta exakt var varje elev ligger i sin utvecklingskurva – för att sedan kunna sätta in rätt insatser vid rätt tidpunkt. Där har Lunds alla skolor, liksom skolor i flertalet av landets kommuner, börjat använda kartläggningsverktyget Legilexi som bedömningsstöd.
– Vi testar alla elevers läsfärdigheter tre gånger per läsår och kan på så sätt i detalj se progressionen både vad gäller språkförståelse och avkodning, säger Pia Halberg och pekar på ett utskrivet blad från Legilexi som visar hur en av hennes elever gått från att kunna läsa noll ord på en minut under hösten i ettan till 47 ord i minuten följande sommar.
Pia Halberg märker att allt fler elever kan läsa redan i ettan, men variationen är stor. Därför krävs mer flexibilitet i undervisningen.
Hon får rysningar av att se progressionen. Barns läsning kan utvecklas oerhört snabbt med rätt typ av stöd.
– Tack vare Legilexi och Språka Lund är jag inte i lika stort behov av speciallärare som jag var tidigare.
Den gångna lektionen är en god illustration: specialpedagogen Eva Ekström satt ned och jobbade med en elev. En enda.
– Det normala är att jag skulle behöva stödja tre-fyra stycken per klass, säger hon.
Språka Lund drog igång på allvar hösten 2023 och Eva Ekström har varit med på flera av Pia Halbergs lektioner sedan dess.
– Ditt sätt att undervisa har blivit mer strukturerat, du har blivit ännu bättre på att se varje enskild elevs behov, säger hon efter att ha anslutit sig till vårt samtal.
Hon har samma erfarenhet från andra klasser.
– Lärarna fångar upp elever som behöver extra stöd tidigare. Och ofta räcker det med deras egna insatser, åtminstone till en början.
Förbättringarna handlar också om nöjet och inspirationen av att få börja arbeta med andra metoder än tidigare, menar bägge två.
– Jag har fått lite av en nytändning, säger Pia Halberg. Det är lätt att hamna i samma invanda spår när man undervisat länge.
Specialpedagogen Eva Ekström märker att Språka Lund redan minskat behoven av hennes insatser.
Med närmare tre decenniers erfarenhet har hon sett en del metoder komma och gå, många har varit bra, men hon har också varit kritisk.
– På 2010-talet gick man för långt med det digitala, alla skulle ha läsplattor, barnen skulle ringa in bokstäver på skärmen. Det blev för lite handskrivande och även ljudandet kom i bakgrunden.
Eva Ekström håller med:
– Allt skulle vara digitalt och läromedelsföretagen hängde på. Det hämmade barnens finmotorik, vilket vi märker än i dag.
På hyllorna utmed klassrummets väggar finns numera hela klassuppsättningar av läroböcker, så var inte fallet för några år sedan. Och under whiteboardtavlan står, nästan övertydligt, ett grått stängt skåp där de förvarar ett tiotal läsplattor.
– Vi har inte släppt det digitala, men vi har mindre av det, säger Pia Halberg.
Lunchrasten är slut och barnen återvänder till klassrummet för en lektion om rymden med en fritidslärare. Armarna far i höjden när de börjar tala om nebulosor och galaxer.
Pia Halberg viskar till mig att det är ett tecken på att Språka Lund fungerar.
– Vi har fått barnen att bli ännu mer nyfikna på svåra ord i alla ämnen. Bara så kan deras ordförståelse öka.
Ålder: 53 år.
Familj: 2 katter och 2 utflugna barn.
Bor: I Staffanstorp.
Jobbar på: Vår-fruskolan i Lund.
Fritid: Umgås med familj och vänner, virkar som avkoppling.
Det bästa med att vara lågstadie-lärare: ”Att se glädjen i barnen när de känner att de kan och förstår, att möta eleverna på deras nivå och att sedan se deras positiva utveckling.”
LÄS ÄVEN
Dystra siffror – nu får Lund hård lärarkritik
Så upptäcker de svårigheterna som nationella proven missar
”Garantin” döms ut av både lärare och forskare
Jarnlo: Ett gigantiskt svek att inte alla får lära sig läsa i skolan
Undervisning ”Alla elever blir väldigt fokuserade och alla lyckas.”
Krönika ”När betygen inte räcker till påverkas känslan av att tillhöra.”
Fokus Forskaren om metoden: Enkel men otroligt effektiv.
Vi lärare debatt ”Var är kajen, den hamn där vi avgav våra sköna löften.”
Forskning Professorn prisar kloka uppgifter som saknar ”rätt” och ”fel”.
Krönika ”Jag har trängt mig på utan att visa hänsyn och respekt.”
Läsning Eleverna har läst mer än två timmar varje dag.
Krönika ”Det mest läsfrämjande ordet är ja.”
Pedagogik ”Att enbart bedöma SO och NO genom att yngre elever får skriva texter ger för lite.”
Krönika ”Hur är det ställt med tilliten till skolans arbete?”
Undervisning Lektorn: Eleverna är väldigt kloka och har bra åsikter.
Krönika ”Låt mig för evigt få ärva dina elever.”
Krönika ”Låt dem slå sig ner på osynliga stolar i lärarrummen.”
Krönika ”Det är där all skolutveckling måste ta sin början.”
Forskning Forskaren: Elever vill använda skrivande för att lära sig ett ämnesinnehåll.
Krönika ”Elevernas val av böcker måste fortsatt få vara deras.”
Krönika ”En kvart om dagen är ynkligt lite.”
Lärarutbildning ”Jag hade önskat ett större fokus på läsinlärningsmetoder.”
Krönika Testa dina elever med svensklärarens frågesport.
Krönika ”I skolans värld har vi ingen lång försäsong där vi kan spela ihop laget.”
Vi lärare debatt ”Jag har med fasa åsett hur läs- och skrivinlärningen försämrats i grundskolan.”
Lektionstipset Läraren i förskoleklass: Motivationen smittade och flera elever ville testa.
Krönika ”Låt oss låna en nypa av Karlssons framtoning.”
Reportage ”Det är väldigt roligt att få ett pris för något man arbetar med varje dag.”
Forskning Forskarens fyra tips.
Forskning Forskaren: Resultatet går stick i stäv med vad man hör och läser om i media.
Krönika ”Vi har blivit en aning stela och våra munnar har blivit för raka.”
Läsning Lågstadieläraren: Vanliga skönlitterära verk ger eleverna en helt annan lust.
Pedagogik ”Att dela på uppdraget ger en ökad trygghet.”
Forskning Stor forskningssammanställning pekar ut framgångsfaktorerna.
Forskning Forskaren: Man behöver jobba med språk i alla ämnen.
Krönika ”Det är när orden finns som verkligheten kan delas.”
Krönika ”Att kritisera en bok är att kritisera läsaren.”
Läsning ”Det är hela skolan, all personal ska involveras.”
Krönika ”En föräldrasuck kan skapa oro hos barnet.”
Undervisning ”Övningen ger alla möjlighet att tänka och uttrycka sina idéer.”
Läsning ”Vuxenvärlden behöver se sin viktiga roll.”
Krönika ”Hon litade orubbligt på skolan och vad den kunde ge mig.”
Forskning Forskaren: Grövre språk och machoattityder.
Forskning Forskaren: Det är den metodik som har evidens.
Läsning Lågstadieläraren Anki Källman om hur hon väcker böckerna till liv.
Forskning Forskaren: Risk att lärarna inte hittar de elever som har de största behoven.
Krönika ”Det skulle ge läraren stöd i sitt arbete att främja läsningen.”
Stoffträngseln Specialpedagogen: Vi rusar vidare från det ena till det andra – barnen hänger inte med.
Krönika ”Allt bygger på att eleverna måste kunna läsa.”
Läsning Här är lärarens fyra bästa tips.
Krönika ”Pulsen är högre än den borde vara.”
Läsa-skriva-räkna-garantin Skolinspektionen: Varannan skola lever inte upp till kraven.
Lärarutbildning Professorn: De senaste 30 åren har det bara gått utför.
Krönika ”Han ska inte vara där han är just nu. Han ska vara i klassrummet.”