Skogsäventyr sätter fart på NO-lektionerna
”Jag tänker att det här handlar om att få lära sig på ett annat sätt än i klassrummet.” säger läraren Elin Gädda.
Reportage I skogen i Sollentuna finns både ett orakel och en farlig kapten. Två klasser från Rälsen skola är ute på äventyr för att lära sig om kroppen, klockan och rymden. Idén är lågstadieläraren Elin Gäddas, som nyligen vunnit Kungliga Vetenskapsakademiens Ingvar Lindqvistpris.
Vissa elever tittar osäkert på oraklet som sitter på en sten mitt ute i skogen. Hon har trasslig grå peruk, hatt, knallröd sidenrock, solglasögon och är omgiven av lugn musik.
Visst är det väl Elin? säger elevernas blickar. Deras lärare.
Och visst är det Elin Gädda, lågstadielärare på skolan Rälsen, som tilldelats årets Ingvar Lindqvistpris av Kungliga Vetenskapsakademien ”för att hon med verkliga utmaningar och äventyr utomhus tillsammans med eleverna väcker deras nyfikenhet och entusiasm för naturvetenskap”.
Just i dag är klass ett och två ute på ett äventyr i en skog vid Norrviken i Sollentuna norr om Stockholm. De ska leta rätt på en skatt, med ett orakel som rådgivare.
Att gå utanför klassrummet ger variation
Lite tidigare, under den två kilometer långa promenaden till skogen, har eleverna tagit en gruppbild vid sitt alldeles egna årstidsträd – som de alltid gör på väg till skogen för att följa trädets årstidsväxlingar. En annan gång, då de arbetade med tarmar och kroppen, fick alla använda ett mätverktyg och mäta upp sin tunntarm på vägen med syftet att ta reda på hur långt de kom om de la alla sina tarmar i en och samma rad. Målet är att skapa ett lekfullt och roligt lärande, berättar Elin Gädda.
– Det kan man skapa i klassrummet också men det här ger variation. Dessutom kan man få in väldigt mycket i den här typen av äventyr som vi ska ha i dag. Eleverna får leta, röra på sig, läsa, klura på uppgifter, bygga ord och räkna. Jag älskar att ge eleverna det här. Att laga mat över öppen eld och vara i skogen och leka. Alla barn gör ju inte det utanför skolan, säger hon.
– Jag tänker att det här handlar om att få lära sig på ett annat sätt än i klassrummet
Oftast arbetar de med samma innehåll som i klassrummet, fast med rörelse.
Äventyr har de bara någon gång per år.
– Jag tänker att det här handlar om att få lära sig på ett annat sätt än i klassrummet, säger hon och tillägger att det ofta passar dem som har svårt att sitta still eller har koncentrationssvårigheter, vilket även forskningen visar.
Hon ser stor skillnad på de som har det tufft när de arbetar i matteboken och vad de sedan åstadkommer i skogen. Då kan de plötsligt svara på frågorna, berättar hon.
När de 45 barnen har anlänt till skogen slår de sig ner vid en grillplats. Elin Gädda, som ännu inte har förvandlats till ett orakel, inleder med att introducera dagens äventyr.
– Nämen, här står en korg, det måste vara någon annan som har tänkt att vara här i dag?
Barnen skruvar på sig. Sedan hittar hon ett brev i korgen, från påskharen.
För i dag, när Grundskolläraren är på besök, är det en vecka kvar till påsk.
Äventyret kan börja
Elin Gädda läser upp brevet där det framgår att Kapten Stopp, som brukar sabotera för människorna, har stulit påskharens påskägg och lagt dem i en kista med ett kodlås. Och att påskharen inte kan koden. Hon fortsätter:
– Vill ni hjälpa mig? undrar påskharen.
Jaaaa! blir svaret från eleverna. Därefter får de olika grupperna varsitt kuvert innehållande tre fjädrar och ett ark med fyra påskägg på, färglagda med glada mönster och med en linje under att skriva på. Ingen grupp har samma mönsterkombination på äggen.
Elin Gädda läser vidare:
– Kapten Stopp smyger omkring här i skogen, så akta er. Om han skriker stopp måste ni stanna. Är det mindre än 15 steg fram till er får ni betala med en värdefull fjäder. Samma sak om ni inte är tillsammans med era gruppkompisar när kapten Stopp kommer. Då måste ni också betala med en fjäder, så snälla, håll ihop och samarbeta, läser hon.
Runt omkring i skogen finns frågor upphängda på träd. Nu ska barnen leta upp sina fyra äggbilder, lösa frågorna – där varje svarsalternativ är försett med en bokstav. Och sedan kasta om de fyra bokstäverna och bilda ett ord.
De får också reda på att oraklet är en trevlig figur som kan hjälpa dem med frågorna. Men det kostar en fjäder. Och att de ska besöka oraklet när de tror sig ha kommit på sitt ord.
Alla eleverna drar iväg och man hör dem ropa ”håll ihop gruppen”, ”håll ihop gruppen”.
Elin Gädda berättar att frågorna handlar om kroppen, klockan och rymden, som de har jobbat med och borde klara av. Samt några schiffer.
Efter ett tag hörs musik. Oraklet har anlänt och ett tiotal barn samlas runt stenen. Efter en halvtimme slår sig Vide, Mark, Filip och Alvar ner på ett par stenar och lägger ivrigt upp en strategi. Varma efter att ha sprungit runt i den kuperade skogen. De har hittat två av sina äggbilder och frågor, men kan inte lösa den ena frågan.
– Vi har bara en fjäder kvar, samtidigt som vi inte ens har hittat två av frågorna. Hur ska vi göra, ska vi fråga oraklet? säger Alvar och funderar på om det är bättre att bara leta vidare.
Sedan syns kapten Stopp uppe på ett berg. Alla barnen springer åt samma håll och det känns som att hela skogen börjar skrika.
Nedanför sitter oraklet med ett trollspö i handen och en bok i knät. Hon utstrålar ett lugn.
– Jag är oraklet, säger hon med förställd röst.
– Oraklet har boken som har svar på aaaallt i världen. Jag svarar på aaaalla frågor.
”Handlar mycket om samarbete”
Elin Gädda, som knappt ser något genom sina orakel-solglasögon, berättar senare att hon tycker att det här är otroligt roligt.
Alla grupper gör allt de kan för att slippa be oraklet om hjälp och för att slippa slösa bort sin värdefulla fjäder.
En grupp en bit bort har hittat alla sina äggbilder och fått fram bokstäverna ”I I D S”. Någonting är fel, inser de och springer bort till oraklet som berättar vilken fråga de har svarat fel på. Men inte svaret.
Ytterligare en grupp kommer fram till stenen och oraklet frågar vilket ord de har fått fram. ”Jord”, ropar barnen.
– Ah! Det är rätt, då kommer ni att belönas med en superviktig pusselbit som ska användas för att öppna kistan. Fast ni har ingen nytta av den förrän alla andra grupper har fått sin pusselbit. Men kanske kan ni hjälpa några kompisar som behöver hjälp?
Pusselbiten är en del av att A4-ark med en än så länge oläsbar matteuppgift på. När alla med röda pusselbitar, exempelvis, har pusslat ihop delarna ska de räkna ut svaret, som är en av siffrorna till kodlåset med påskharens påskägg.
Sedan samlas de vid lägerplatsen igen och listar ut svaren på uppgifterna som ger rätt kod för att öppna kistan – och i den väntar påskägg fyllda med choklad!
När det blir fri lek betonar Elin Gädda poängen med att man inte har lyckats helt bara för att en grupp är klar och har fått sin pusselbit.
– På så vis blir alla gruppers jobb lika viktigt. Det här handlar mycket om samarbete.
Fem skogsuppgifter
Elin Gädda tipsar om fler aktiviteter i skogen.
- Först och främst: Elever älskar att leta efter kort med uppgifter i skogen, enligt Elin Gädda. Upphängda i träd eller liknande.
- Bygga meningar: Häng upp en stor mängd ord i olika träd. Låt eleverna leta efter dem och bygga meningar av de ord de hittar.
- Klockjakt: Eleverna får en klocka på ett papper. Där står ett klockslag som de ska leta efter. Där de hittar det finns det ännu ett klockslag som de ska fortsätta att söka efter och så vidare.
- Kroppen: Arbeta med puls. Ta pulsen och testa hur man kan få högre respektive lägre puls.
- Matematik: Arbeta med samband mellan addition och multiplikation. Sprid ut kort i skogen som eleverna får para ihop rätt. Mät omkretsen på ett träd eller trädets höjd.
LÄS ÄVEN
Hon prisas för projektet som fick eleverna att knäcka läskoden
Bildspråket får liv i Veronicas sva-undervisning
Lärarstudenten: Vi får inte lära oss hur man lär barn att läsa