Mellanstadielärare släpper bok om skolbränderna i Lund
Litteratur Läraren Kaj Hagstedt ger ut sin andra spänningsroman, med titeln ”Ett ett två”. En genreöverskridande bok om skolbränderna i Lund, skräddarsydd för klassläsning i mellanstadiet.
Vad handlar din bok ”Ett ett två” om?
– Jag är lärare i SO-ämnena på mellanstadiet och fick idéen till boken under mina möten med elever och lärare efter skolbränderna i Lund förra året. De händelserna väckte många tankar bland eleverna vilket ledde till att jag blev intresserad av deras uppfattning om skolbränder och tryggheten i skolan. Historien handlar om Joel vars skola brinner upp, liksom den skateboardhall han brukar vara i. Han blir irriterad på alla vuxna som inte gör något och bestämmer sig för att gå ut och spana för att hitta den skyldige bakom bränderna, säger Kaj Hagstedt.
Vad sa eleverna som du träffade när ni pratade om skolbränder?
– Det var mycket oro kring det. För många elever är skolan deras trygga plats och de kunde inte förstå varför en vuxen vill bränna upp en skola, vilket kan vara rätt svårt att förklara för ett barn. Just det temat är något vi pratar mycket om i mina klasser just nu. Alltså varför vuxna, som ska vara förebilder, gör dumma saker.
Ditt mål har varit att skriva en genreöverskridande bok. Berätta.
– Det här är en deckarhistoria och en spänningsroman som rymmer många olika slags känslor och teman. Mitt mål har varit att skriva en bok som tilltalar många i klassrummet. Historien handlar även om Joels relation till sin bror Mikael som har råkat ut för en allvarlig skada på grund av en trafikolycka, som Joel känner sig lite skyldig till. Efter olyckan upplever Joel att brodern får all uppmärksamhet. Han tvingas flytta ner i källaren och bo i bastun för att Mikaels sjukutrustning ska få plats. Dessutom är Joel jätterädd att brodern ska dö.
Du erbjuder även en lärarhandledning i samband med boken?
– Ja, jag har tagit fram ett språkutvecklande och tematiskt lektionsinnehåll. Syftet är att läraren ska känna sig trygg i arbetet med boken. Lärarhandledningarna består av Kahoot och diskussionsfrågor, med en tydlig koppling till läroplanen.
Många lärare tycker att det är svårt att välja klassböcker. Har du något tips på hur man ska tänka?
– Jag tycker att de ska rymma samhällsanknutna frågeställningar som kan bidra till diskussioner. Vi kan inte bara läsa fantasy eller böcker om romantik. Men framförallt anser jag att det är jätteviktigt att man läser högt och arbetar med en social gemenskap, vilket jag tror saknas ibland.
Hur gör du när elever tycker att en bok är dålig?
– Det kan vara jättebra! Men då måste man öppna upp för en diskussion om det. Om en elev kan uttrycka vad som var bra, vad som var dåligt och varför har man kommit rätt långt.
Det här är Kaj Hagstedt
- Lärare i SO på skolan Hubertusgården i Lund (F-6-skola).
- Gav ut sin första bok ”Framtidskameran” förra året.
- Har arbetat som projektledare inom Skolverkets lärarfortbildning Läslyftet med uppdraget att dokumentera och göra filmer till Skolverkets hemsida om forskare och pedagoger runt om i Sverige.
- Har 20 års erfarenhet som skådespelare och tv-regissör.
LÄS ÄVEN
Forskaren: Elever får inte lära sig att njuta av skönlitteratur i skolan