Hon vill att skönlitteratur tar plats i skolans alla ämnen

Genom att läsa en välskriven novell kan eleverna få lättare att relatera till sina egna känslor och upplevelser, säger Jenny Edvardsson. Foto: Colourbox/Emelie Asplund
Den här artikeln publicerades ursprungligen på en tidigare version av Grundskolläraren

Vi använder för lite romaner i undervisningen! Läraren och författaren Jenny Edvardsson vill se mer skönlitteratur i alla ämnen. Inte minst i de allra känsligaste, som sex och samlevnad.

LÄSTIPS Så använder man sin skolbibliotekarie

I den nyutkomna boken ”Skönlitteratur i värdegrundsarbetet” argumenterar Jenny Edvardsson för att romaner, noveller och dikter kan vara viktiga verktyg för att diskutera frågor som solidaritet, jämställdhet och allas lika värde.

– Genom litteraturen får läraren möjlighet att lyfta värdegrundsfrågorna utifrån karaktärerna i berättelsen. Eleverna kan gå in i karaktärerna och fundera på hur de själva skulle agera, säger Jenny Edvardsson som har en tjänst i utbildningsvetenskap vid Högskolan Kristianstad. 

I dag används skönlitteratur främst i svensk- och språkundervisning. Men du vill introducera uppdiktade berättelser i alla skolans ämnen?

– Absolut! Själv använde jag Per-Anders Fogelströms och Vilhelm Mobergs böcker när jag arbetade som lärare i historia. Jag tänker att till exempel NO-lärare skulle ha stor nytta av skönlitteratur när de ska undervisa om sex och relationer.

Kan få elever att öppna sig

Just undervisningen i sex och samlevnad har varit ett bekymmer i många år, utredningar har visat att den inte alltid håller måttet. Det ledde till regeringens beslut att ämnet från och med i höst blir ett nytt examensmål i lärarutbildningarna. 

– Det ger extra anledning att försöka utveckla nya undervisningsmetoder, menar Jenny Edvardsson. Genom att läsa en välskriven novell kan eleverna få lättare att relatera till sina egna känslor och upplevelser. 

Med litteraturen som hjälp kan eleverna börja diskutera stora och svåra frågor:

– Vad är kärlek? Måste den uppstå mellan en kille och en tjej? Hur hanterar man omtumlande känslor? Genom uppdiktade karaktärer kan de börja prata om sig själva och sin egen situation.

Just homosexualitet kan vara ett svårt ämne att tala om när läraren ställs inför elever som vuxit upp med en annorlunda värdegrund?

– Absolut, jag har upplevt det själv när jag undervisat elever som haft en väldigt negativ syn på homosexualitet. Där tror jag att vägen via litteraturen kan vara särskilt viktig.

Både pojkar och flickor som växer upp i en patriarkal hederskultur är ju en stor utmaning när lärare ska tala om värdegrundsfrågor. Finns det lämplig skönlitteratur här?

– Ja, allt fler böcker skrivs nu av människor som vuxit upp i områden där hederskulturen är utbredd, där flickor hålls i hårda tyglar medan pojkar får större frihet. Författaren och ståuppkomikern Melody Farshin från Husby är en av många.

Ger elever förförståelse

Jenny Edvardsson är övertygad om att skönlitteraturen också kan spela en central roll i SO-ämnen när man talar om hoten som samhället står inför såsom epidemier, klimatförändringar och terrorism.

– Vilken värld vill vi leva i? Vad krävs av oss för att nå dit? Här kan dystopiska romaner som Sofia Nordins böcker om Hedvig vara en utgångspunkt för diskussioner i klassen.

Tv-serier betraktas ibland som vår tids romaner. Välkomnar du fler konstformer i klassrummen?

– Gärna! Seriealbum, tecknade filmer, tv-spel. Det finns massor!

Men riskerar det inte att stressa lärarna? De måste ha tid för läromedlen också?

– Visst, det gäller att hitta en balans. Men jag tror att dessa medier kan leda till att arbetet med läromedlen blir enklare, att eleverna redan fått en förförståelse.

Lärarstudenter entusiastiska

På högskolan i Kristianstad har de haft ett pilotprojekt för ämneslärare med inriktning mot NO, där en lärare och en bibliotekarie tillsammans med en studentgrupp samtalat om skönlitteratur och funderat över hur den kan användas i undervisningen.

Jenny Edvardsson träffade nyligen ett par entusiastiska studenter i projektet:

– De kände att skönlitteraturen kunde bjuda in till samtal på ett annat sätt än vad de traditionella läroböckerna kunde göra.

LÄS ÄVEN

Förståelse formas i fåtöljen