Annelies flörtövning fångade eleverna på första försöket

Annelie Johansson var lite nervös för hur ­elevernas föräldrar skulle reagera på flörtuppgiften. ”Men det var bara en förälder som hörde av sig och berättade att sonen hade kommit hem och sagt att han hade haft den bästa dagen någonsin i skolan”, säger hon. Foto: Oskar Omne

Under arbetet med instruerande texter uppstod guldstunder som mellanstadieläraren Annelie Johansson på Skälbyskolan i Västerås sent kommer att glömma. Hon fick lära sig hur man flörtar, på en 11-årings vis, och har aldrig skrattat så mycket tillsammans med eleverna.

Annelie Johansson. Foto: Oskar Omne

Arbetet med instruerande texter gav Annelie Johansson träningsvärk i magmusklerna. Det hela började med att två elever satt och fnittrade och tittade på varandra med glittrande ögon. ”Flörta får ni göra på fritiden, nu ska jag ha genomgång”, sa Annelie Johansson glatt, vars skämtsamhet eleverna är väl bekanta med.

– Den ena eleven ramlade av stolen av skratt, medan den andra gick i försvar, han flörtade minsann inte. Jag konstaterade att det var så man flörtade när jag var ung, man fnittrade och pratade lite gulligt med varandra, säger hon.

Men nej, så gör man inte alls nuförtiden, menade eleverna.

Men hur gör man då? undrade Annelie Johansson.

– Nu uppstod en diskussion och många härliga skratt. Vissa elever var väl införstådda med hur man flörtar. Andra visste inte vad flörta var. Det blev en väldig kontrast, vilket skapade ett härligt och nyfiket resonemang, säger hon.

Ville fånga upp intresset

Tidigare hade de ägnat sig åt muntliga instruktioner samt skrivit texter om hur man häller vatten i ett glas och hur man gör för att dricka det. Men nu blev uppgiften, tack vare den tidigare diskussionen, att skriva anvisningar om hur man flörtar.

– Jag måste fånga upp det här intresset tänkte jag. Jag älskar att ha roligt och att skoja till det. Allt behöver inte vara super­seriöst, vi måste kunna busa lite också.

Annelie Johansson

Namn: Annelie Johansson.
Ålder: 37 år.
Gör: Mellanstadielärare på Skälbyskolan i Västerås.
Bor: Surahammar utanför Västerås.
Familj: Tre barn och en hund.
Utbildning: Lärarutbildning, förskola till årskurs 6.
På fritiden: Tycker om att läsa, umgås med mina barn och vänner, renovera och fixa med huset.
Därför älskar jag att vara lärare: ”Att få finnas där när barn inser att de har lärt sig något, och när de lyckas, är magiska stunder.”

Lektionen inleddes med en humoristisk influencer-video där en äldre dam, som kallar sig ”ourfilipinograndma” på Instagram, flörtar med kameran. Eleverna vek sig av skratt.

– Tanken var att få in lite humor i det hela. Sedan analyserade vi hennes kroppsspråk: Vad är det hon gör, vad säger hon och varför?

Stämningen var på topp när eleverna, parvis, skulle påbörja skrivarbetet, i flytande text eller i punktform.

Fick testa instruktionerna

Annelie Johansson läser upp en av sina favoriter:

”Blinka med ena ögat en gång, håll ett öga stängt och öppna munnen. Efter det kan du säga en komplimang som till exempel ’Vad fin du är’. Därefter lyft upp båda ögonbrynen några gånger. Titta sedan upp och neråt på personen.”

I nästa steg blev det dags för eleverna att testa sina instruktioner. En fick läsa medan den andra följde instruktionerna.

– På så vis kunde de se om de behövde ändra vissa ord för att det skulle bli en mer instruerande text. Det här var otroligt roligt och de bjöd verkligen på sig själva.

I Annelie Johanssons grupp var det hon själv som fick följa instruktionerna.

– De tyckte att jag överdrev och gjorde fel … men det är då det blir lite roligt. I den här övningen blev det också uppenbart hur tydlig man måste vara för att en annan person ska förstå en instruktion.

Flörtövningen i fem steg

Så här planerar Annelie Johansson uppgiften som kräver två lektioner.

  1. Gör en tankekarta tillsammans och skapa en diskussion om hur man flörtar. Hur börjar man? Vad finns det för olika steg?
  2. Titta gärna på en rolig video där någon ger raggningsrepliker eller flörtar. Analysera personens kroppsspråk och beteende.
  3. Låt eleverna, i par eller mindre grupper, skriva den instruerande texten i flytande form eller i punktform. Ta bilder för att förtydliga de olika stegen.
  4. ”Testa” texten: en elev läser upp texten och den andra utför instruktionerna.
  5. Fundera: Var texten tillräckligt tydlig? Behöver ord bytas ut?

LÄS MER PÅ LEKTIONSBANKEN: Att flörta – En instruktion

LÄS ÄVEN

Körling: Vi måste väcka liv i lärares nedtystade kompetens

Prisad lärare ställer höga krav på utmanande elevgrupp

Så får Hilda fart på elevernas skrivande

Därför tog de bort ”fri lek” från rasten

Så skapar du ett jämställt klassrum

Så flödar barnens fantasi när de skriver på lågstadiet