Så lyfter de undervisningen med serieläsning

Bild på vinnarklassen 2B i Alneskolan i Örnsköldsviks kommun
Foto: Pressbild

Klass 2B i Alneskolan i Örnsköldsviks kommun vann lågstadietävlingen. Deras lärare Elin Andersson och Maria Lundblad syns i den infällda bilden.

Tecknade serier kan med fördel användas i undervisningen, menar en lågstadie- och mellanstadielärare vars klasser just vunnit en nationell tävling i att läsa serietidningar.
– Vissa som hör om vår seger har svårt att förstå att serieläsning kan vara lika viktig som annan läsning, säger Emma Simonsson i Mora.

Hon är stolt lärare för klass 4 på Färnäs skola som tog hem förstapriset för mellanstadiet i den nationella läsutmaningen ”Seriekvarten”, anordnad av Story House Egmont. Uppgiften var att läsa serier i minst en kvart varje dag under en tvåveckorsperiod.

I motiveringen till priset står bland annat att klassen ”visat prov på nytänkande då eleverna har läst serier i flera olika format, plattformar och medier och har dessutom lyckats integrera serieläsningen i andra ämnen så som historia”.

– Eleverna blev väldigt intresserade av utmaningen, därför var det inte svårt att också introducera serien ”Siris äventyr” när vi skulle läsa om vikingatiden.

Emma Simonsson, lärare för klass 4 på Färnäs skola i Mora.
Foto: Privat

Emma Simonsson, lärare för klass 4 på Färnäs skola i Mora.

Emma Simonsson har länge använt olika typer av litteratur i undervisningen, även serier, och har hämtat inspiration från sajten serieriundervisningen.se som just Story House Egmont står bakom.

I länder som Belgien, Frankrike och Japan har tecknade serier högt anseende. Kanske inte lika högt i Sverige, eller?

– Jag tror att du har rätt, jag har flera gånger fått påtala att mina elever vunnit en lästävling, det verkar inte alla ha förstått.

”Stärker självförtroendet”

Även om de flesta knäckt läskoden i fyran är det inte alla som läser lika bra – och då kan tecknade serier vara till stor hjälp.

– När jag delar ut en vanlig textbok till eleverna måste vissa få extra stöd, men alla klarar en tecknad serie. Det stärker självförtroendet.

Du har inga problem med att tävlingen också handlar om att Egmont-koncernen vill sälja fler serietidningar?

– Jag tänkte på det, vi i skolan ska ju aldrig göra reklam för något visst företag. Men jag kände mig trygg med att där inte fanns några krav på att vi skulle sprida företagsnamnet.

Förstapriset är 20 000 kronor, varav hälften ska gå till en välgörenhetsorganisation som klassen själv får välja ut. Emma Simonssons elever valde Fritidsbanken som lånar ut fritidsprylar.

– Först gjorde vi ett arbete om välgörenhetsorganisationer, sökte information på nätet och jobbade med källkritik. Sedan röstade vi fram vilken vi skulle välja, det blev på så sätt en lärorik del av tävlingen.

”Orkade läsa längre”

Sammantaget deltog drygt tusen klasser i ”Seriekvarten”. Vinnaren i lågstadiet blev klass 2B i Alneskolan i Örnsköldsviks kommun. I motiveringen heter det att klassen ”ökade läsglädjen” och visade ”hur man kan lära av varandra och stötta sina klasskompisar mot nya mål”.

– Serieläsningen gjorde att barnen orkade läsa en lite längre stund, bilderna höll dem kvar i texten, berättar klassläraren Maria Lundblad.

Bild på lärarna Elin Andersson och klassläraren Maria Lundblad.
Foto: Privat

Förskolläraren Elin Andersson och klassläraren Maria Lundblad är stolta över sin klass 2B på Alneskolan i Örnsköldsviks kommun.

Och de var enormt peppade, ville ständigt läsa mer och har inspirerat parallellklassen att börja läsa serietidningar:

– Vid ett tillfälle var vi tvungna att avbryta läsningen innan kvarten var slut. Och då lovade jag dem att de skulle få läsa 20 minuter nästa gång!

I priskartongen fanns både Kalle Anka, Bamse, Lasse-Maja och Min häst. Populärast?

– De gillar när det blir klurigt, deckargåtor och sånt.

”Borde ha en självklar plats”

Maria Lundblad skulle gärna se att läsningen av serier på ett tydligare sätt nämns i läroplanen.

– Vi ska ju locka till all typ av läsning och då borde också serietidningar ha en självklar plats.

Klassen har bestämt att 10 000 kronor ska skänkas till Bris.

– De hade svårt att välja, men tyckte till sist att det var bra med en organisation som låg närmast dem själva.

LÄS ÄVEN

Hon bekämpar rasism med hjälp av högläsning

Körling: Alla barn längtar inte efter sommarlovet

Hur utnyttjar du sista veckorna av terminen?

Israelsson: Utmanande elever kräver att vi har ett tivoli i fickan

Hon prisas för projektet som fick eleverna att knäcka läskoden