Så får hon eleverna att inte vilja sluta läsa

Läraren Anki Källman projicerar ofta text och bild från böcker på whiteboarden för att öka läsglädjen i klassen.

Eleverna ska bli berörda och inte vilja sluta läsa. Det är en grund när läraren Anki Källman väljer böcker. Alla i klassen är med i bokklubben, som väcker sovande böcker från hyllan. Och parläsning blir ett sätt att lära känna varandra.

Läraren Anki Källman och hennes kollegor startar dagen med 30 minuters högläsning med eleverna i årskurs 2. Det är en aktiv stund som ofta börjar med att klassen och deras lärare högläser tre utvalda ord och en mening som står skrivna på tavlan och är hämtad ur den kommande texten. Eleverna säger orden i kör och provar att sätta in dem i egna meningar. De leker med den utvalda meningen, byter ut ord och tänker om innehållet. Metoden bygger på idéer från läraren och författaren Anne-Marie Körling, som även skriver krönikor här i Grundskolläraren.

– Det här är ett effektivt och roligt sätt att lära sig nya ord på. Vi återkommer ofta till orden och märker att eleverna minns dem och prövar att använda dem. De relaterar orden till sammanhanget i boken, säger Anki Källman som är lärare vid skolan Mullsjö F–3.

Söker känslan av att inte vilja sluta läsa

Hon och kollegan Anneli Wahlsten väljer högläsningsboken med omsorg.

– Vi önskar ett rikt innehåll där vi får följa karaktärerna, bli berörda och få känslan av att inte vilja sluta att läsa. Vi stannar upp för utforskande textsamtal och ibland en kort lästeater, säger Anki Källman.

Anki Källmans tips

Fyra tips som sätter fart på läsningen:

  1. Håll dig nyfiket uppdaterad om litteratur i olika genrer för barn och unga. Läs mycket själv och samtala i kollegiet. Det gör läraruppdraget meningsfullt och roligt! 
  2. Ha ett stort utbud av pappersböcker i olika genrer och läsnivåer i klassrummet. Ställ böckerna på boklister. Bokomslagen lockar till läsning och samtal.
  3. Följ både elevens läsförmåga och bokval för att kunna stödja elevens nästa steg i självständig läsning. Lyssna ofta på eleven när hen högläser. Samtala om innehållet.
  4. Samarbeta med elevens vårdnadshavare. Att läsa är en del av livet.

Efter högläsningen delas klassen upp i två grupper för arbete med olika ämnen. Eleverna som ska ha svenska startar med parläsning. De hämtar boken som de har haft hemma som ett läsuppdrag, bläddrar tillbaka och högläser samma stycke för sin kompis. De hjälper varandra att fokusera och avkoda rätt. 

– De tittar i samma bok och efter en sida byter man bok så att den andra får högläsa ur sin bok. Boken blir ett sätt att lära känna varandra och ge varandra lästips.

Efter en stunds läsning i par är det dags för självständig läsning. Under den här lektionen ger lärarna riktat lässtöd till de elever som är i behov av det.

”Väcker” böcker varje dag

Alla elever i klassen tillhör bokklubben ”Bokväckarna”, som innebär en stor läsande gemenskap. Varje morgon när eleverna kommer till klassrummet så är det oftast några som har med sig en bok att väcka. 

– I vårt klassrum väcker vi dagligen böcker för de ska inte stå och sova på hyllan. Eleven säger ”90 sekunder”, lägger boken under vår ipad som projicerar text och bild så att alla kan se. Sedan läser jag eller min kollega i en och en halv minut. Det väcker intresset för boken. Det är också en idé av Anne-Marie Körling.

Alla lärare på skolan har högläsning med textsamtal varje dag. Eleverna läser också självständigt och i par cirka 20 minuter i årskurs 1, minst 30 minuter i årskurs 2 och minst 40 minuter i årskurs 3. 

Anki Källman är en av medlemmarna i det nybildade Expertrådet för läsning som har instiftats av Lärarstiftelsen och Sveriges Lärare.

– Med expertrådet är det härligt att vi lärare som möter eleverna får äga frågan och visa värdet av att få rätt förutsättningar så att läsningen får ta plats i skolans alla stadier.

Anki Källman

Namn: Anki Källman.

Ålder: 60 år.

Bor: I Mullsjö.

Yrke: Lågstadielärare och utbildad speciallärare i språk-, läs- och skrivutveckling.

Utmärkelser: Anki Källman och hennes kollega Anneli Wahlsten fick tillsammans Svenska Akademiens svensklärarpris år 2019. Anki Källman är även en av medlemmarna i nya ”Expert­rådet för läsning”, instiftat av Lärarstiftelsen och Sveriges Lärare.

Gör på fritiden: Umgås med familj och vänner. Vandrar ofta i skogen och vid vatten. Läser mycket i olika genrer till exempel böcker av Rose Lagercrantz, Jaqueline Woodson och Kristin Harmel.

LÄS ÄVEN

Körling: Schemalägg en lästimme varje skoldag!

Vädjan: Fokusera på grunderna i lågstadiet

Körling: Nej, läsningen i skolan kan inte skjutas åt sidan

Läraren om läsning: Så kan ni föräldrar hjälpa till!

Körling: Så drabbar stressen i skolan både elever och lärare